søndag 11. mars 2012

Vurdering av film i undervisningen

Det er ulike måterå filme sin egen undervisning på. I vår gruppe valgte vi å gjøre tre uliketing. En student fikk mulighet til å filme en liten del av undervisningen medmobiltelefon under praksis, mens de to andre fant frem gamleundervisningsopplegg og gjorde filmsekvensen for de andre to studentene igruppa. En av disse studentene valgte å bruke videokamera, mens den andre lagetscreencast av undervisningen ovenfor gruppa. På denne måten fikk vi se dettefra ulike vinkler. Dessverre fikk vi ikke sett alt fra reelle situasjoner, davi ikke arbeider i skolen til daglig.

Vi mener det erviktig å filme sin egen undervisning i ny og ne. Dette for å kunne se hva slagskroppsspråk man har, ordforråd, stemmebruk etc. Men like viktig er det å sehvordan vår undervisning påvirker elevene. Blir de motiverte? Er de aktive? Lærerde det de skal? Gjennom vurderingen av sitt eget undervisningsopplegg vil mankunne gjøre en forbedring til neste gang. Men det vi ser kan bli et problem erat man kanskje oppfører seg litt annerledes enn hva man ville gjort hvis manikke ble filmet. Og i tillegg tror vi at planleggingen av undervisningen blirmer nøye planlagt fordi man vet at man skal filme. Det er derfor viktig å filmeofte, slik at man blir vant til denne situasjonen. Det samme gjelder ogsåelevene. Hvis de vet at de blir filmen, er det mange som endrer adferd. Detfikk vi erfare når vi filmet med mobiltelefonen.

Viktig er detkanskje å tenke på hva slags redskaper man bruker når man skal filmeundervisningen. Vi mener det er viktig å bruke redskaper som er enkle ogeffektive. Det viktigste er at man får god utnyttelse av det man filmer, ogikke bruke altfor mye tid på ulike løsninger. Erfaringen vår med bruk avmobiltelefon var god. De fleste har en mobiltelefon, og de er stort sett enkleå betjene. Ulempen er at man må ha en voksenperson i tillegg i klasserommet,som kan filme. Det å ha et videokamera var bedre med tanke på at man kunnegjøre dette alene. Men vi tror at det kan forstyrre elevene. Screencast kanogså være et godt verktøy, men da kanskje mer for å lette for undervisningen,ikke for å vurdere sin egen undervisning.

Skal man bli engod lærer er det viktig å gjøre underveisvurdering av seg selv og sinundervisning. Selv om filming er et godt alternativ, finnes det også andre godeløsninger som at lærerne kan vurdere hverandre.

Andrea Wang Krogstad, Bjørg-AnitaStrand og Janne M. Johannesen

2 kommentarer:

  1. Fint innlegg! Det å vurdere seg selv / bli vurdert i en klasseromssituasjon er nok noe alle lærere hadde hatt godt av. Desverre er det nok alt for få som gjør det/har mulighet til å gjøre det.

    SvarSlett
  2. Katrine:
    Det å bli vurdert og vuredere seg selv når man er i en klasseromssituasjon er noe alle burde ha gjort. Det er da man ser hva som bør jobbes med og hva som er bra med det man gjør. Flott!

    SvarSlett