tirsdag 27. mars 2012

IKT og skoleutviklingen




Fremtidens skole er i stadig utvikling, og den digitale hverdagen er kommet for å bli. iTEC (Innovative Technologies for an Engagening Classroom) er standarden for fremtidens klasserom. Det er viktig at også fremtidens lærere er oppdatert slik at de kan overføre denne kunnskap og teknologi til elevene som skal videreføre samfunnet vårt.   

I dagens skole finnes det mye bruk av IKT i undervisningen, eksempler på dette er bruk av smartboard, digitalkamera, GPS, pc osv. Dette er ikke like utbredt på alle skoler, selv om de fleste elevene har tilgang til pc. Noen skoler har smartboard i alle klasserom, mens andre er kanskje så heldig og ha ett smartboard på hele skolen.

Lærerne jobber mer med å integrere IKT i alle fag, og prøver å gjøre det til en naturlig del av faget. Dette bør integreres slik at det ikke blir ansett som ett eget fag. Det er viktig å se mulighetene for bruk av IKT og ikke begrensingene. Dette har vi blitt litt flinkere til i dag. IKT er en viktig del i hverdagen til elevene og derfor er det viktig at identifisere seg med undervisningen, ved at læreren legger vekt på dette. Det er ikke til å komme unna, at hverdagen er digital.

Når vi tenker tilbake på vår egen skolegang, husker vi den noe annerledes. Linda hadde data som valgfag, der klasserommet var «fylt» med 6 Commodores maskiner. Det eneste hun husker fra datakurset var å trykke F6 for å avslutte. Vi andre hadde heller ikke hver vår egen pc, men noe mer tilgang til IKT. Vi fikk utdelt pc når det var nødvendig (les: 4-5 ganger i året) Mens vi gikk på skolen økte pc bruken litt.

Heldigvis er verden i stadig utvikling, og det skal bli spennende å følge med hvor det ender, i mellomtiden er det bare til å

…………… «lean back, and enjoy the ride»

Skrevet av Madeleine Trandem, Alexandra Gundrosen og Linda Kristiansen.


6 kommentarer:

  1. Katrine:
    Helt enig! Bra at IKT blir satt mer pris på i skolen i dag.

    SvarSlett
  2. Interessant innlegg, det blir spennende å se hva som skjer fremover i IKT-utviklingen i fremtiden.

    SvarSlett
  3. Ja ikke lett å si hvor denne utviklingen bærer hen. Hvem vet, om et uvisst antall år kanskje grunnskolen foregår som fjernundervisning...? Jeg håper ikke det!
    Godt at mange skoler og lærere har blitt flinke til å integrere IKT, men vil tro at flertallet fortsatt har en lang vei å gå.

    SvarSlett
  4. Jeg tenker bare tilbake på min egen skolegang fra jeg startet i 1.klasse i 1995 og var russ i 2007. I løpet av disse årene opplevde jeg en økende bruk av IKT i skolen, men aldri på det nivået som er nå.

    IKT har kommet for å bli, og det er viktig for skolen å følge med på utviklingen slik at de kan møte elevene "der de er". Det blir spennende å følge denne utviklingen videre. Bra innlegg!

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Jeg husker jeg var gretten hele sommerferien etter barneskolen fordi jeg aldri ble plukka ut blant de heldige som fikk prøve skolens ene datamaskin..

    Skolene får stadig bedre utstyr, men dessverre opplever jeg i kommunen jeg jobber i en vrien IKT-avdeling i rådhuset som legger sterke begrensninger i hvor mye av teknologien som går an å utnytte. I dag f.eks. hadde jeg gleda meg til å introdusere det internasjonale prosjeket for elevene mine, der de skal snakke med svenske elever over webchat på Facebook. Skolen har kjøpt inn nye flotte maskiner med innebygd webkamera, så alt lå til rette. Men tror du vi fikk lov til å laste ned tilleggsfunksjonen på Facebook som gir tilgang til videochatten? Neida..

    SvarSlett