mandag 19. mars 2012

Interaktivtavle

Da vi skulle lære om interaktivtavle så var vi på Os skole. Der fikk vi en gjennomgang av hvordan SmartBoard fungerer. Vi fikk der mulighet til å prøve SmartBoard og se hvilke muligheter den har. Dette var nyttig kunnskap til videre arbeid hvor vi skulle lære å lage oppgave som kan brukes i SmartBoard. Videre fikk vi noen hefter hvor det stod oppgaver og tips som man kan bruke når man skal lage et opplegg i SmartBoard. Da vi gjorde disse oppgavene brukte vi et program som heter Notebook. Notebook er et program som man bruker når man skal lage opplegg som man kan bruke på SmartBoarden. Vi lære hvor vi kunne finne elementer som vi kunne bruke når vi videre skulle lage et opplegg.
Da vi lagde opplegget valgte vi å bruke den digitale fortellingen som handler om årstidene. I Kunnskapsløftet står det etter 2.årstrinn:
beskrive noen viktige kjennetegn ved de fire årstidene ved å observere naturen
Vi valgte å legge inn den digitale fortellingen slik at denne kan bli brukt som et opplegg før man gjør oppgavene. Vi prøvde å lage spørsmålene slik at svarene er i fortellingen og at fortellingen kan brukes som et undervisningsopplegg først. Vi prøvde også å lage spørsmålene så enkle som mulig.
Prøving:
Vi har prøvd ut opplegget på andre studenter. Det var både positive og negative tilbakemelding på dette.
-          Oppgavene var enkle slik at elever i 2.trinn skal få dem til.
-          Morsomt å bruke SmartBoard og trykke og tegne på tavla.
-          Bra at svarene er i den digitale fortellingen. Var det noe de lurte på så var det bare å gå tilbake dit å se.
-          Det var ganske oversiktlig å finne fram.
-          Det de syns var dumt var når de trykket tilbake så måtte de gjennom mange andre sider for å komme tilbake til utgangspunktet. Dette var tilfelle når de gjorde oppgavene. Dette er vi usikker på hvordan vi kan gjøre om på.  
-          Det andre de syns var dumt var at de måtte trykke på den lille firkanten nede i venstre hjørne for å komme videre dit de ville. Dette er vi også usikre på hvordan vi gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar