mandag 19. mars 2012

Et blogginnlegg om vurdering av film i undervisningen

Vi ser på filming av egen praksis som et godt hjelpemiddel i forhold til å utvikle sin egen undervisning. Det kan kanskje være en barriere å bruke dette som en arbeidsmetode. Viktig at man klargjør når man går inn i en slik arbeidsform hvem som skal ha tilgang til filmen, og hva den skal brukes til. Det må være en fornuftig bruk f.eks på sitt eget team. Det er en unik mulighet til å se seg selv og sine kollegaer. Vi tror det er viktig at man på forhånd har satt opp noen kriterier før en skal bruke dette i et team i en undervisningssituasjon.Det kan f.eks være oppstart av time, mål for timen, blikk kontakt osv.som er kriterier man skal se etter.
 Kamera kan fange opp ting som man ikke har vært oppmerksom på. I tillegg kan gode eksempler bli flere til del. Det er viktig å dele den kompetansen man har på skolen. Det er også en unik mulighet at man i ro og fred kan observere elevene. Det man da observerer av elevadferd kan også gjøre at man endrer sin undervisningspraksis mot enkeltelever.

Vi synes dette var veldig lærerikt for vår egen del. Det var uvant å se seg selv på film. Dette er absolutt en arbeidsform vil vil anbefale på skolene våre.



Susanne Andersen, Marita Valentin Jacobsen, Wenche Scott Hagen og Anne Grete Lindahl

2 kommentarer:

  1. Ja, det er uvant og litt ubehagelig å se seg selv på film, men ser at det er en god måte å forbedre seg på i undervisningssammenheng.

    SvarSlett
  2. Et interessant innlegg om film med fokus på litt andre ting en brorparten av klassen har skrevet om. Det er uten tvil viktig å sette opp klare kriterier for innhold, bruk og distribuering av filmene. Når man vet konkret hva man har å forholde seg til er det kanskje enklere å benytte seg av dette vurderingsmiddelet. Tanken med å kunne lage et slags arkiv med eksempler som flere kan benytte seg av var også veldig god. Takk for mange gode innspill!

    SvarSlett