søndag 11. mars 2012

Sosialemedier


SOSIALE MEDIER

Sosiale medier er medier (kanaler eller plattformer) som ved hjelp av Internett eller web basert teknologi, åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker (brukere). Står det å lese http://no.wikipedia.org/wiki/Sosiale_medier.

I vår moderne tid, er vel så å si alle en del av de sosiale mediene. Selv er jeg bare er å finne på face book, men det er mer enn nok for meg. Der inne er jeg god for langt mindre venner enn folk flest. Jeg syns det blir for dumt å ha flere hundre venner der inne, når du møter de på gata så vet de nesten ikke hvem du er, eller kan nesten ikke si hei. Da er liksom hele vitsen borte med å være på de sosiale mediene.
 En gang i blant er jeg inne og sjekker status, men legger sjeldent ut noe om hva jeg bedriver tiden med. Men er det slik man egentlig skal gjøre? Å informere til en hver tid hva man bedriver tiden med og hvor man har vært på ferie? Det var som en venn av meg skrev: « Var på Trysil i helgen, men jeg glemte helt å oppdatere statusen min og legge ut et "se så koselig vi har det" bilde så nå er jeg usikker på om jeg faktisk var på Trysil»

Jeg er nok ikke så sosial som alle de som er på twitter, MySpace, youtube osv for dette er noe som ikke er så sentralt i min hverdag, men jeg kan fint se poenget for de som ønsker dette. Det er jo en fin måte å komme i kontakt med andre i liknende situasjoner og interesser som deg selv. Jeg er nok mer av den gammeldagse typen som heller vil treffes fysisk for å se den jeg skal være sosial med, og som jeg kan gi en avskjedsklem til…..




11 kommentarer:

  1. Jeg syns det er fint at du tør si din mening om Facebook. Jeg syns det er et fint sosialt medie, men jeg er heller ikke av de som skriver om alt jeg gjør til enhver tid. Men hver sin lyst :-).

    SvarSlett
  2. Gudselov har man mulighet til å velge hvilke folk man har lyst til å følge på FB

    SvarSlett
  3. Hehe, som Johanne skriver, så er det alltid morro med de som sier sin mening. Facebook er og blir et stort diskusjonstema, og er kanskje det mest aktuelle innen sosiale medier.

    Personlig er jeg helt enig, synes at mange deler litt mye av livet sitt. Samtidig så er det bare å overse det man ikke interesserer seg for. Man velger jo selv hva man gidder å lese :)

    SvarSlett
  4. Det er desverre alt for mange som legger ut HELE livet sitt på Facebook. Heldigvis kan man bare blokkere dem, og bruke Facebook til det man vil. Det er et utrolig bra verktøy til kommunikasjon, og det er spennende at flere og flere har egne klasse-grupper der. Sånn som vi har!

    SvarSlett
  5. Katrine:
    Enig at det er for mange som legger ut hele livet sitt på Facebook, men de får gjøre det om de selv vil. Ellers syns jeg det er flott at flere bruker slike steder som Facebook til å opprette klassegrupper og slikt.

    SvarSlett
  6. Facebook var vel i utgangspunktet laget for at folk skulle ha kontakt med vennene sine. Men de fleste har vel "venner" på facebook, som de så vidt vet hvem er. Jeg bruker kun facebook, men er der mest for å følge med på ting som skjer og kommunisere med de nærmeste vennene mine

    SvarSlett
  7. Jeg er enig at det er folk som deler altfor mye på Facebook. Heldigvis kan man se det positive i det og opprette klasse"rom" hvor man kan kommunisere med elever.

    SvarSlett
  8. Er enig i det du skriver om at facebook fort kan bli veldig overfladisk, det er mye korsligere å møtes over en kopp kaffe eller tre. Eneste fordelen facebook har er at man lett kan følge med på ting som skjer litt her og der, jeg har ei venninne i Latvia og det er ikke alltid like lett å holde kontakten, men via facebook får vi det til innimellom;)

    SvarSlett
  9. Jeg er også av de som ikke blottlegger livet mitt på facebook. Bruker ikke mye tid på det, men synes det er koselig innimellom å lese innlegg av nære venner og familie og klikke "liker" om det er et innlegg jeg liker. Nå er jeg student og trebarnsmor, og 99,9999...% av bildene vi tar er av barna. Å legge ut bilder på nettet av barna er ikke noe jeg gjerne gjør, så å finne et bilde jeg synes er ok å dele er jammen ikke lett! For meg føles det ikke naturlig å informere "Gud og Hvermann" om alt familien vår foretar seg. Men over en tekopp med ei god venninne er det annerledes.

    SvarSlett
  10. Fint å se at det er noen som ikke lever av å oppdatere hele verden på hva de driver med hvert bidige sekund. Facebook har en tendens til å enten vise et "glansbildeliv", eller være en arena hvor folk slipper ut sin frustrasjon over alt og ingenting. Faren med dette er at man blir veldig vant til å vite hva andre driver med, og det blir fort samtaler om hva som ble postet på Facebook (eller andre sosiale medier) i en eller annen sammenheng. Som noen har nevnt tidligere, står man faktisk fritt til å blokkere og sile ut informasjon, så jeg vil si at det blir akkurat det man selv gjør det til! :-) De sosiale mediene har nok kommet for å bli, så nå er det opp til hver og en å gjøre nøyaktig hva man vil ut av det.

    SvarSlett
  11. Det er nok noen som publiserer litt for mye om sitt eget liv på Facebook, noe som kan være utrolig skummelt! Særlig som lærer. Det er altfor lett å få tilgang på det som er skrevet, og det kan få negative konsekvenser. Fint innlegg!

    SvarSlett