søndag 22. februar 2015

Utfordringer med IKT i skolehverdagen


Utfordringer med ikt i skolehverdagen 

Vi som basisgruppe har sett på hva som skal til for å integrere IKT i undervisningen. Vi vil ta opp noen punkter som vi føler er aktuelle for at man skal ha en positiv opplevelse og at ikt ikke skal føles som en tidstyv. Vi føler blant annet at det å ha nok pcer tilgjengelig er viktig, og at pcene før timen skal være oppdatert slik at en ikke må bruke tid på dette. Det er også viktig at pcene er ladet eller at det er nok strømuttak i klasserommet til å lade pcer hvis det trengs.
Det er viktig at lærer og elever har nok kunnskap til å føle seg trygge i bruken av teknologiske hjelpemiddler, slik at en ikke bruker mye tid på å finne frem på ulike enheter. Hvis en har mye kunnskap om og er nysgjerrig på hvordan ting fungerer vil en også få et større utbytte av enhetene en bruker.
Elevene må få noen begrensninger ved bruk av pcer i undrvisningstimen. Det er veldig lett å være på sider som ikke er relevant i forhold til oppgaven. Det læreren på forhånd kan gjøre er å snakke med elvene om nettvett, man kan sette opp liste med linker elevene får lov til å bruke i de ulike fagene/ timene. Man må også ha en liste med regler elevene skal overholde ved bruk av pc og hvilke konsekvenser det vil få hvis en bryter disse. 

Erfaringer : 

Vi har erfart at hvis en tørr å utfordre seg selv og prøve nye ting så kan man lærer elevene at det ikke er skummelt/utrygt å forsøke nye ting. Man trenger ikke å være et orakel og det kan kanskje være en fordel for elevene å se at læreren ikke kan alt. Dette gjør at elevene kanskje tørr å prøve ut nye ting selv også.
Som lærer er det en ting å «kunne» det du driver med, men det å vite om pedagogiske programmer som kan være greie å bruke i klassesammenheng. Det finnes mange fine og lærerike programmer som kan være til stor hjelp for lærerne, både i forhold å motivere og hjelpe elever til å jobbe med oppgaver relatert til skolefagene. Om man som lærer skal benytte slike pedagogiske programmer er det viktig at dette blir teste ut av lærerne. Det er viktig at lærerne er sikre på at programmene dekker de kravene lærerne setter og at eleven faktisk får et utbytte av det. Det er også en fordel at lærerne er litt kjent med programmet i forhold til at ikke alle elever har de samme tekniske ferdighetene og at læreren er i stand til å hjelpe disse elevene.
I tillegg tenker vi at det er viktig at ledelsen ved de ulike skolene setter av tid og eventuelt penger til at lærerne får oppdatert og utvidet sin datakunnskap. Selv om man er ferdig utdannet lærer er det alltid nye ressurser som kommer, spesielt innenfor IKT, derfor er det viktig for skolene å ta tak i de nye ressursene og bruke de aktivt i skoleundervisningene. Hvis man som lærer er faglig oppdatert vil man nok lettere kunne ta i bruk nye programmer.

3 kommentarer:

  1. Det er mange viktige forutsetninger dere har nevnt her! Dette med at det er tilstrekkelig med pcer til elevene, at det er tilgang til strøm og oppdateringer er gjort. En annen forutsetning er som dere nevner, læreren. Bra å trekke fram at ledelsen er setter av tid og penger til å utvide og oppdatere lærerens kunnskap innenfor IKT. Vi lever i en verden hvor digitale verktøy er hele tiden under utvikling :-)

    SvarSlett
  2. Flott innlegg! Det er viktig å skape en skolekultur hvor IKT blir tatt i bruk, og hvor man sitter på kunnskap til å bruke det på en fornuftig måte. Jeg har vært på skoler hvor det ikke har vært tilstrekkelig med PC til alle elevene i en klasse, hvor man noen ganger har måttet sittet tre og tre sammen.

    SvarSlett
  3. Interessant innlegg! Slik som dere nevner her at elevene må ha regler for bruk av PCene i undervisningen, har jeg opplevd som veldig viktig i IKT timene. Det er viktig å sette klare rammer. I dag er dagens barn og unge mye på sosiale medier og spill, så jeg synes det er kjempefint at dere trekker inn pedagogiske programmer inn her!

    SvarSlett