torsdag 26. februar 2015

Refleksjoner om filming av undervisning

I oppgaven hvor vi skulle filme oss selv i en undervisningssituasjon, valgte jeg en undervisningssekvens hvor jeg underviser i RLE på 10.trinn. Jeg «foreleste» om livstolkninger innen den katolske kirke. Fordi det kun skulle være noen minutter har vurderingen omhandlet de minuttene hvor det var mest snakking fra meg som lærer. Selv synes jeg dette var særdeles lærerikt. Man opplever fort etter å ha sett seg selv på film at det er både ord og bevegelser man gjør som man vil endre på etter å ha sett seg selv på film. For min del lærte jeg mye om hvilken synsvinkel jeg snakket om katolikker, hvilket er vanskelig å huske på når man er midt i øyeblikket. Det er lett å snakke om «de andre», og det er ekstra viktig at dette ikke forekommer i religionsundervisningen. Spesielt om man ikke tilhører religionen selv. I et klasserom er det mange ulike trosretninger og ingen skal føle seg som «de andre» ut fra lærerens uttalelser. Det er fort gjort å gjøre denne feilen, og etter dette arbeidskravet har jeg blitt mye mer oppmerksom på akkurat dette.

Jeg har også jobbet slik tidligere i praksis, da praksislæreren vår mente dette er en fin måte å forbedre seg på. Også da oppdaget jeg momenter ved min undervisning som jeg ville, og har endret. Å filme seg selv i en undervisningssituasjon er en fin måte å se seg selv fra «utsiden». Som lærer står man ofte å underviser i den samme stilen, og det er viktig å endre seg etter hvert som tidene og elevene forandrer seg.


Mange kan føle det ubehagelig å filme undervisningen sin, feil kan fort føles tydelig synlig, man blir på en måte «hengt ut». Selv følte jeg litt på dette. Å bryte ut fra disse følelsene er viktig slik at man heller kan se på det som en måte å forbedre undervisningen og undervisningsmetodene sine. Dersom flere lærer er åpne på endringer man kan gjøre, og ikke føle at man blir pirket på, er filming av undervisning et flott verktøy,- alle vil vel være den beste versjonen av seg selv, også som lærer? Gjennom å filme undervisning kan man få ærlige svar fra kolleger, hvilket man ikke får fra elevene på samme måte. I en slik prosess er det viktig med tillit, slik at ingen føler seg uthengt. At ledelsen på en skole legger til rette for gode og konstruktive tilbakemeldinger på en slik arbeidsmåte er avgjørende for gode resultater. Det må vises tillit og respekt mellom kollegene for at en slik prosess skal ha nytte. Jeg følte stor tillit innad i min gruppe, slik at det ikke ble en ubehagelig, men heller lærerik prosess. 

7 kommentarer:

  1. En god refleksjon over egen undervisning. Jeg har selv ikke gjort denne oppgaven enda, men har gjort meg noen tanker om det og føler at det er litt utenfor komfortsonen. Det er allikevel som du sier viktig å kunne se seg selv for å bedre forstå og se sine positive og negative sider, slik at man kan utvikle seg og gjøre de endringer man kan for å bli den læreren man vil.

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig enig med Tone. Å skulle filme seg selv, se det etterpå, føles LANGT utenfor komfortsonen. Syns alle filmene i del 1 på studiet gjorde at jeg måtte tøye komfortsonen min. Blir spennende å nok en gang være foran kamera og ikke bak. Skjønner at dette er veldig lurt; en lærer mye av både sine positive og negative sider, og tilbakemeldingen en kan få av sine kollegaer. Snart i gang..............

    SvarSlett
  3. Jeg forstår mye av tankene du har kommet frem med her Anne! Når jeg har vært i praksis rundt på skoler så har jeg møtt lærere som helst ikke ville bli observert fordi da er det lett å bli uglesett på. Samtidig mener jeg det er viktig å få andre eller seg selv til å se på sin egen undervisning og å kunne forbedre seg :) Jeg skal gjennomføre denne oppgaven om et par uker og er veldig spent på resultatet!

    SvarSlett
  4. Gode refleksjoner om et tema som for mange er vanskelig. Jeg tenker at dette er veldig utenfor min komfortsone men tenker at når man først har gjennomført det en gang blir kanskje ikke terskelen så høy for å gjøre det igjen.

    SvarSlett
  5. Gode refleksjoner om et tema som for mange er vanskelig. Jeg tenker at dette er veldig utenfor min komfortsone men tenker at når man først har gjennomført det en gang blir kanskje ikke terskelen så høy for å gjøre det igjen.

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Jeg syns du har fine tanker om filming av undervisning, Anne. Jeg har selv merket at det å se seg selv på film er ubehagelig, og man henger seg lett opp i ting som man vil endre på. Samtidig kan man også oppdage ting man er fornøyd med og som man vil fortsette med, tenker jeg, og kanskje skal man prøve å legge merke til dette i tillegg til det man vil endre på?

    SvarSlett