fredag 20. februar 2015

«Inntrengeren SMARTboard» 

I løpet av den tiden jeg har vært vikar i skolen, og for så vidt også i praksis, har jeg observert hvordan lærere forholder seg til SMARTboard, og bruken av denne. Det er svært delte meninger om hvor nyttig den interaktive tavla faktisk er.

«Tavla er blitt så liten etter at vi fikk SMARTBoard» 
Dette er et utsagn jeg har hørt flere ganger, i ulike klasserom. Et utsagn fra lærere som mener at smart-tavla har begrenset dem, fordi det nå er mindre plass på den ordinære tavla. De har selvfølgelig helt rett. Alle kan se at den ordinære tavla har blitt mindre, og at dersom man kun skal forholde seg til den, ja, da må “Ole”, bakerst i klasserommet, lese det som står der med kikkert. Men hva er det disse lærerne ikke ser? Hvorfor ser de ikke at tavla har blitt utvidet, heller enn begrenset? Her tror jeg manglende opplæring må ta på seg skylden. Jeg forstår godt fortvilelsen til den læreren, som opplever at klasserommet har blitt okkupert av en uforståelig og fremmed dings. All teknologi kan virke skremmende på den som ikke forstår den. For at en SMARTboard skal kunne ha en meningsfull plass i klasserommet, må læreren i det minste ha fått en grunnleggende opplæring.

Da skulle vel saken være grei? Eller? Det er ikke bare de uinnvidde som hvisker misfornøyd i gangene. Også de som mestrer å utnytte SMARTboarden, stiller spørsmål ved hvor vidt den faktisk er nyttig. Noen av argumentene som går igjen er at SMARTboarden i praksis fungerer som en overpriset projektor, at den kun bidrar til å styrke en lærerorientert undervisningsform, at det samme arbeidet kunne blitt utført på elevenes maskiner, og at det er en lite gjennomtenkt budsjettprioritering, med tanke på det faktiske utbyttet.

Jeg tror det er viktig å være bevisst på hva man faktisk kan, og ikke kan, bruke en SMARTboard til. Når kan den støtte opp under undervisningen, og når er den et hinder?


Del gjerne tankene deres!



12 kommentarer:

  1. Flott innlegg, Theodor. Jeg er helt enig med deg, da jeg selv har opplevd dette i praksis og som lærervikar. Da smartboard etter mitt inntrykk vil integreres mer og mer i vårt samfunn, anser jeg det som viktig å tilby god opplæring til lærerne slik at det kan brukes som et verktøy til å variere undervisningen. Det er også viktig at elevene lærer å mestre smartboard!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg har i praksis opplevd at lærere som føler seg trygge på SMARTboarden er positive og bruker den mye i skolehverdagen. Vise versa har jeg også opplevd at de som ikke har fått god nok opplæring sjeldent bruker SMARTboarden, forståelig nok !

    SvarSlett
  4. Helt enig, SMARTboard er et flott verktøy i skole, men man må være klar over styrker og svakheter for å kunne bruke det effektivt og på en best mulig måte i klasserommet.

    SvarSlett
  5. Et flott innlegg Theodor. Jeg deler også ditt syn på dette. Jeg har ikke hatt gleden av å jobbe med smartboard i praksis, men fått god erfaring med den som vikarlærer. Smartboard er et flott verktøy å bruke for å variere undervisningen, men jeg ser jo at mange ikke bruker denne muligheten muligens for at de er usikre på hvordan den brukes. elevene synes denne formen for undervisning er morsom og bidrar gjerne i form av å komme frem å løse oppgaver på den. Det er viktig at lærere får nok opplæring slik at de føler seg trygge på bruken av dette flotte verktøyet.

    SvarSlett
  6. Et flott innlegg Theodor. Jeg deler også ditt syn på dette. Jeg har ikke hatt gleden av å jobbe med smartboard i praksis, men fått god erfaring med den som vikarlærer. Smartboard er et flott verktøy å bruke for å variere undervisningen, men jeg ser jo at mange ikke bruker denne muligheten muligens for at de er usikre på hvordan den brukes. elevene synes denne formen for undervisning er morsom og bidrar gjerne i form av å komme frem å løse oppgaver på den. Det er viktig at lærere får nok opplæring slik at de føler seg trygge på bruken av dette flotte verktøyet.

    SvarSlett
  7. Bra skrevet innlegg om smartboard, som reiser noen kritiske spørsmål i forhold om det er et godt verktøy eller ikke. Jeg har selv møtt lærere som bruker smarboarden mye og ser den som et nyttig hjelpemiddel i undervisningen, og de lærerne som ser det som et hinder og en "tidstyv". Selv har jeg benyttet meg av smartboard i praksis og jeg synes det i enkelte fag er en fin måte å få elevene inn som aktive deltagere i undervisningen.

    SvarSlett
  8. Ser at flere kommenterer at det er viktig med opplæring. Liten kunnskap er nok den største grunnen til at mange lærere ikke utnytter/ser mulighetene i Smartboard. Glad for alt jeg lærte på Del 1 i IKT for lærere, ellers hadde jeg vært en av de lærerne med altfor lite kunnskap. Nå kan jeg være en av dem som faktisk kan utnytte den som en ressurs!!!

    SvarSlett
  9. Jeg skriver bacheloroppgave om hvordan smartboard kan fremme læring og motivasjon hos elevene. De fleste lærerne der har selv lært seg å bruke tavla og kjenne teknologien. Klarer man det, er dette et unikt verktøy. Funnene viser at både motivasjon og læring fremmes hos elevene. Motivasjon fordi det er mange læringsressurser, elevene får bruke tavla, lærerne er mer motivert til å planlegge gode undervisningsopplegg osv. Læring fremmes fordi alt kan bli mer visuelt, tospråklige elever har stor gevinst av denne osv.. Jeg skriver selv denne oppgaven fordi jeg ser alt for mange lærere bruke den som prosjektor/kritt-tavle. Noe må til så flere bruker den som den burde!

    SvarSlett
  10. I praksis har jeg flere ganger brukt smartboard, men jeg har ikke brukt mange av de mulighetene som finnes med dette hjelpemiddelet. Det jeg derimot har gjort er å brukt den som en tavle. Selv om dette er en lett måte å bruke den på synes jeg det er veldig nyttig. Skriver man på vanlig tavle så blir det etterhvert lite plass, og da er eneste mulighet å pusse ut. På smartboard kan man bare gå til neste side og hvis elevene spør om det som har vært på tavla, så kan man bare trykke seg tilbake og det ligger lagret.

    SvarSlett
  11. Veldig bra innlegg Theodor! Skrev om noe lignende selv og er veldig enig i at mange lærer ikke klarer å se alle mulighetene man faktisk har med smartboard i klasserommet. Er redd jeg også har opplevd at mange bare bruker smartboarden som en vanlig prosjektor og ikke klarer å se mulighetene de faktisk har. Det er beklageligvis et problem at lærere kanskje ikke føler de mestrer teknologien, eller hvordan de faktisk skal kunne bruke den. Om kommunene skal bruke millioner på smartboard i klasserommene, så burde de også kunne tilby lærerne opplæring av bruken i disse. På den måten så får man utnyttet de ressursene man har til rådighet.

    SvarSlett
  12. Jeg synes smartboard er et flott verktøy. Det er mange funksjoner som krever at de som bruker den er oppdatert på hva den brukes til. Det kan fort bli en veldig dyr tavle om den kun blir brukt til å skrive på.

    Det jeg synes er litt negativt med en slik tavle er at den ikke engasjerer så mange elever om gangen. Det blir litt for mye venting i perioder. Dette kan skape uro.

    SvarSlett