mandag 9. februar 2015

Dragonbox

I dette innlegget vil vi ta for oss et av mange måter å lære seg ulike matematikkemner. Dragonbox er et spill som lærer den som spiller algebra og likninger. Det er hovedsakelig en app til ipad, men kan også brukes i nettleser. Dette er en veldig fin måte å få elever til å lære seg det grunnleggende innenfor algebra og likninger uten at de har følelsen av å drive med matematikk. Det engasjerer og er morsomt å drive med. Hvem liker vel ikke å få stjerner som belønning og å gi en drage mat?
Spillet er bygget opp slik at vanskelighetsgraden øker trinnvis ettersom hvor man løser flere og flere oppgaver. Dette gir rom for at elevene kan jobbe i sitt eget tempo, slik at den som er faglig sterk innenfor dette emne vil kunne jobbe seg raskt opp til vanskeligere nivåer. I motsatt ende har vi de som ikke mestrer oppgavene like bra, muligheten til å jobbe på det nivået den enkelte trenger.
Spillet bærer preg av behaviorismen, hvor den som spiller får negativ eller positiv feedback på om oppgaven er løst riktig. Dette kan være bra for den som får det til, samtidig som den negative spiralen kan vokse hos den som ikke klarer oppgavene på egen hånd.
Spillet gir den som spiller heller ingen begrunnelse for hvorfor det er rett eller gal løsning, slik at spillet legger ansvaret for refleksjon over til eleven.

Selv om vi synes at spilldesignet er morsomt og kreativt, kan det by på utfordringer hos de som evt er svaksynte eller er fargeblinde.

For å optimalisere spillet tror vi det er viktig at lærer går inn og veileder og viser sammenhengen mellom spillet og svart-hvite likningsoppgaver som står i lærerboka.

Kommenter gjerne om egne meninger rundt slike læringsmetoder i undervisning!

11 kommentarer:

  1. Fint at dere tar opp programmer som kan brukes i ulike fag, og dette var et fint eksempel. Selv har jeg ikke hørt om det, og da er det ekstra moro som student å høre om ulike undervisningsmetoder. Det er positivt at elevene kan arbeide i sitt eget tempo. At det kan være en ikke fullt så fungerende aktivitet for elever med fysiske utfordringer er det viktig å tenke på, slik at ikke de elevene mister motivasjonen. Et bra innlegg!

    SvarSlett
  2. Flott å bruke slike virkemidler i undervisningen, tror elevene har stort utbytte av dette.

    SvarSlett
  3. Dette høres ut som et fint program. Skal sjekke det ut nærmere. Takk for tipset!

    SvarSlett
  4. Dette virker som en utrolig motiverende app for elevene! Jeg tror det er viktig for elevenes læring at oppgavene er varierte, slik som du nevner nederst - at dette kan være fint å kombinere med for eksempel "vanlige" oppgaver på tavla/i boka. På den måten får de brukt matematikkkunnskapene sine på ulike måter. Men i og med at de ikke får noen tilbakemelding på hva de har gjort galt, så kan det jo være lurt at læreren er aktiv og observerer mens elevene holder på med appen, slik at de får hjelp underveis.

    SvarSlett
  5. Dette er interessant. Man "sniker inn" læring om likninger og algebra?! Hvilke trinn kan dette brukes på? Er det forskjellige nivåer helt ned til mellomtrinnet i Dragonbox? For likninger er jo lagt til ungdomstrinnet. Dere skriver at spillet er bygget opp slik at vanskelighetsgraden øker trinnvis og dermed er individuelt tilpasset. Jeg mener å ha hørt at dette kalles "adaptiv læring". Det er tilpasset og individuell læring. Der finnes et nettsted: UDACITY - et nettsted som tilbyr korte forelesninger og kurs med små tester i etterkant, tilpasset nivået eleven scorer på. - Bra med tilpassing! :)

    SvarSlett
  6. Jeg har verken hørt om eller brukt dragonobx selv, kjempefint å få innblikk i programmer man kan bruke i ulike fag. Høres ut som dette kan fungere greit sammen med SMARTboarden også og da kan jo elevene "hjelpe" hverandre :)

    SvarSlett
  7. Dette er helt nytt for meg også, bra med tips til morsome og spennende programmer som barna kan lære av. Tror det er mange elever som ville lært av dette, selv om det "bare" er et spill.

    SvarSlett
  8. Dette var nytt for meg, så må sjekke det ut nærmere. Høres ut som noe man kan bruke som motivasjon for videre læring.

    SvarSlett
  9. Vi snakker mye om å møte elevene på deres egen arena, og hvilken bedre måte kan dette gjøres på enn et spill som dette. Nå har jeg ikke prøvd spillet, men gjorde et lite søk på det nå, og ut ifra hva dere skriver så låter dette som en kjempegod måte å lære elevene noe nytt. Som vikar/praksisstudent er et veldig godt triks for å tidlig skape relasjoner er å introdusere nye undervisningsmetoder for elevene, de setter pris på å være i timer som er litt annerledes enn standard tavleundervisning.

    SvarSlett
  10. dragon box er helt unktfor å lære algebra til unger. slike gratis spill  var normal når jeg var 6. men nå, ser jeg at flere vælger lærsom, pågrunn av ustabiliteter rundt om

    SvarSlett
  11. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett