torsdag 19. februar 2015


Hva er viktig for oss IKT- studenter å vite fra boka

«Sammensatte tekster»

 
Boka «Sammensatte tekster» av Gunnar Liestøl m.fl. tar for seg arbeid med digital kompetanse i skolen. Helt grunnleggende tar den for seg hva en sammensatt tekst er, nemlig en kombinasjon av bruken av ulike typer tekst. Ordet tekst er opprinnelig latin og betyr sammenføyning eller vev. Tekstene er altså vevd sammen av flere komponenter som eks. bilde, lyd, skrift og video. Boka har et oppsummerende sammendrag etter hvert kapittel som bør leses. Nedenfor har vi tatt for oss hva kapittel 1 – 4 omhandler.

Boka tar for seg utviklingen av sammensatte tekster fra historisk tid med runer og gamle kinesiske illustrasjoner og fram til vår tid. Den kaster et blikk på ulike typer spill og analyserer virkemidlene som er brukt. Den tar for seg statiske teksttyper som er uforanderlige eller som står stille. Herunder kommer stillbilder; bilder, malerier, tegninger, fotografier, skrift og tegn.

Forfatterne trekker fram at det er virkemidler i stillbildene som perspektiv og vinkling, konnotasjon og denotasjon. Konnotasjon er at et bilde har en medbetydning. Konnotasjon kan også brukes om ord som har medbetydning. Denotasjon er bildet eller ordet i sin enkelhet, slik det beskrives i en ordbok. I norsk ville vi vel kalt dette rot-morfem.

Typografi blir nevnt – det er håndverket å utforme trykksaker så det passer til budskapet.

Dynamiske teksttyper vil da være motsetningen til det foregående. Lyd, tale og musikk kan være med. Kontentum er lydeffekter som kan brukes i dynamiske tekster. Ved bruk av musikk refereres til ulike virkemidler som melodi, harmonikk, klangfarge, genre og identitet. Bevegelser og levende bilder kan brukes. Ulike typer montasje trekkes frem som sammenheng i tid, bilde, rytme, lang tagning, lek med tid, klipp og redigering som assosiasjonsredigering og kryssklipping.

Reklameplakater som sammensatte tekster analyseres i boka. Kress og van Leeuwens modell for multimodal kommunikasjon trekkes frem:

·         Kommunikasjonssituasjonen

·         Harmoni og kontrast

·         Flerstemmighet

·         Innramming

·         Fortelling, beskrivelse, argument og forklaring

 

Kapittel 6 tar for seg det vi har vært innom en del i forelesningene, nemlig utvikling av digital kompetanse og har noe supplerende fagstoff. Kapittel 8 omhandler opphavsrett og riktig bruk av kilder. Dette er kjent stoff for studenter som har mooc-studiet med Magnus Nohr.
Det som da gjenstår som viktig fagkunnskap i boka «sammensatte tekster» for oss som studerer ikt våren 2015, er etter vår vurdering: Digitale sammensatte tekster i kapittel 5 og Sammensatte teksters retorikk i kapittel 7.

 

 

5 kommentarer:

  1. Jeg husker den dagen vi først skulle lære om sammensatte tekster, på videregående. Fram til da hadde tekst vært tekst, og bilde vært bilde. Det var en sånn time, hvor du skulle glemme alt du hadde lært fra før, fordi det var feil. Jeg er veldig glad for at begrepet "sammensatte tekster" nå blir introdusert allerede så tidlig som i barneskolen. Som dere skriver, betyr ordet "tekst" mye mer enn bare bokstaver. En slik analytisk tilnærming, som Gunnar Liestøl beskriver i boka si, bidrar nok til å gjøre leseren av teksten mer bevisst.

    SvarSlett
  2. Bra oppsummering av boka. Det er bra at dere har med en egenvurdering av hva som er viktig for oss studenter.

    SvarSlett
  3. så kjekt med en oppsummering fra boka, det er viktig å jobbe med forsåelsen av hva sammensatte tekster er :)

    SvarSlett
  4. Enig med hva Theodor kommenterer ovenfor her, at det er bra at begrepet blir introdusert på barneskolen. Nå er det ganske mange år siden jeg gikk på barneskolen og da var ikke sammensatte tekster et begrep vi ble gjort kjent med. En oppsummering og egenvurdering som dere har kommet med her er bra.

    SvarSlett
  5. Ryddig oppsummert. Nyttig for de som ikke har leste den også, men som skal lese den :-)

    SvarSlett