fredag 13. februar 2015

Samarbeidsverktøy for skole-hjem


Ettersom samarbeid mellom skolen og hjemmet er blitt så viktig har vi i basisgruppa tittet litt på samarbeidsverktøy som kan brukes til nettopp dette(for barneskolen).

 

Facebook

 Facebook er blitt det stedet de fleste "henger" nå til dags allikevel. Så hvorfor ikke bruke det for det det er verdt?! De fleste foreldrene er antagelig innom minst en gang daglig, og de fleste har nok også varsel-popups i tillegg. Derfor kan man f. eks. opprette en lukket gruppe for klassen hvor foreldrene melder seg inn. Her kan du da som lærer skrive inn dersom det trengs ekstra beskjeder som skal ut til alle foreldrene(hvis ukeplan allerede er gitt ut, men du likevel kommer på noe mer). Da vil de kanskje få en varsel på tlf og får med seg beskjeden. På Facebook finnes jo også chatfunksjon som er fint dersom foreldrene lurer på noe. Enten det er spørsmål til bare deg som lærer, eller til de andre foreldrene.

 

Fronter

Fronter mener vi kanskje er den ultimate samarbeidsplattformen mellom skolen og foresatte. Her kan man gi foreldrene brukernavn og passord slik at de har tilgang til barnas LMS. Fronter kan også som Facebook brukes til å legge ut bilder av hva elevene har produsert eller bilder fra forskjellige aktiviteter. Slik kan foreldrene se hva barna gjør på skolen. I fronter kan man opprette mapper til ulike temaer slik at det blir mer oversiktlig. Ukeplaner, læreplanmål og informasjon om ting som skjer i skoleåret generelt. Det finnes også en chatfunksjon slik som på Facebook dersom foreldre lurer på noe. I Fronter kan man også se en oversikt over de ansatte og elever ved skolen og noen steder også tlf.nr.

 

Vi har kommet frem til at de to verktøyene vi har fokusert på er fine dersom de kombineres. For man kan jo tenke seg at ved å bruke Facebook vil læreren i hvert fall aldri få fri. Så dersom det skal brukes er det viktig at man er klare på regler og bruksområdet i forkant.


(Anette A. Hunn, Emilie Olsen, Frida Spydevold og Guro D.Simensen)

12 kommentarer:

  1. Flotte betraktninger! Bruker selv Facebook i skole-hjem samarbeid. Fungerer bra.

    Vil også tipse om Transponder (www.transponder.cc). Her kan man holde kontakten med alle foreldrene som tilhører skolen forutsatt at de har telefonnummer.

    Transponder fungerer som en slags SMS, man går inn på siden, skriver en beskjed og huker av hvilken klasse eller foreldre som skal motta beskjeden. Lettvint :)

    SvarSlett
  2. Jeg tror mange foreldre sjekker Facebook oftere enn Fronter. Men enda er det mange foreldre som ikke bruker Facebook og det er derfor fint å ha Fronter som grunnmur i samarbeidet. Min mening er at Facebook heller kan brukes litt mer spontant og Fronter mer formelt. Jeg liker deres resonnement, spesielt at det å kombinere de to kan være lurt. Sjansen for at flere foreldre plukker opp beskjeder er hvert fall større.

    Regler på forkant er helt klart viktig, men som lærer kan du hjelpe deg selv ved å slå av all varsling og bestemme deg for å sjekke klassegruppa mellom et bestemt klokkeslett hver kveld.

    SvarSlett
  3. Jeg føler at facebook er mer personlig og bør ikke brukes sammen med foreldre/elever. Sånn sett føler jeg at fronter kan fungere bedre som en felles platform. Det kan være litt mer slitsomt å bruke det, men det er en felles platform både for elevene, foreldrene og læreren. Mange gode forslag her på kombinering. (takk for tips Jostein!)

    SvarSlett
  4. Flere utdanningsinstitusjoner bruker Facebook som kontakt-arena med sine studenter nå. Facebook har blitt mer enn bare et sosialt media, men er et sted for utveksling innen jobb, politikk, hobby... I kommunen jeg bor er skoleledere tydelige på hva de mener med å knytte kontakter til foreldre på FB. Det er et ønske at det ikke opprettes kontakter med foreldre og elevgrupper. Dette er jo for å skille mellom lærerens private liv og den offentlige posisjonen vi står i. Men å ha en lukket gruppe med informasjon til egen klasse - for å nå ut med oppdateringer til flest mulig - det er ryddig, mener jeg :)

    SvarSlett
  5. Dere påpeker mange positive ting ved disse samarbeidsverktøyene. Den store fordelen med Facebook, slik jeg ser det, er at det allerede er integrert i hverdagen. Det gjør det lettere å bruke. Alle som har brukt Facebook vet hvor lett det er å stille spørsmål og skrive innlegg, men som dere skriver, gjør det forskjellen mellom jobb og privatliv mer uklar. Dersom du sjekker Facebook, vil det for eksempel være umulig å overse om en forelder, eller lærer, har postet et innlegg. Jeg er ikke sikker på om Fronter har den samme muligheten, men på Facebook er det mulig å lagger poller/avstemninger. Det må jo være nyttig i mange sammenhenger?

    En klasse jeg hadde praksis i, klarte forresten å få med seg en elev som var på ferie, i klasseromsundervisningen. De hang opp et webkamera, så eleven kunne se og høre det som foregikk. Det var en god måte å samarbeide på, synes jeg.

    Takk for tips Jostein!

    SvarSlett
  6. Jeg opplever også at Facebook er en integrert del av hverdagen, og derfor en helt naturlig plattform for veldig mange å bruke. Man kan lett komme i kontakt med andre, og holde seg oppdatert. Derimot, som flere her skriver, opplever også jeg at Facebook er mer personlig en Fronter.

    SvarSlett
  7. Spennende, men tenker som lærer er det fortsatt viktig å ha et privatliv og det å dele facebook med foreldre og eventuelt elever er noe jeg ikke ville ha gjort. Men fronter er jeg enig i er en bra plattform for samarbeid.

    SvarSlett
  8. Jeg ser at flere her nevner at facebook er mer personlig og for privatlivet, og må si meg enig i at det ikke er en plattform jeg ville brukt. Fronter er en såpass kjent for de fleste foreldre og elevene selv at det fungerer godt.

    SvarSlett
  9. Facebook er fint på den måten at det er noe veldig mange har kjennskap til og bruker ofte. Men samtidig er jo dette en veldig personlig plattform, og når en har andre alternativer er jeg litt usikker på om dette er noe jeg ville brukt aktivt i skolesammenheng.

    SvarSlett
  10. Jeg tenker som flere over har nevnt at facebook er privat og ikke en plattform jeg ville ha valgt. Fronter er en plattform som elevene kjenner godt og som også brukes oppover i trinnene. Jeg ser derfor nytteverdien av å bruke denne plattformen som et samarbeidsverktøy.

    SvarSlett
  11. Jeg tenker som flere over har nevnt at facebook er privat og ikke en plattform jeg ville ha valgt. Fronter er en plattform som elevene kjenner godt og som også brukes oppover i trinnene. Jeg ser derfor nytteverdien av å bruke denne plattformen som et samarbeidsverktøy.

    SvarSlett
  12. En av fordelene med facebook er at det er veldig lett å logge seg inn å sjekke, de fleste har allerede dette liggende på mobilen og sjekker flere ganger om dagen. Dermed kan man nå ut til foreldrene ganske så fort, det er nok neppe like mange foreldre som sjekker fronter like ofte som facebook. De foreldrene som kanskje er de viktigste å nå, er mye mulig de som ikke sjekker fronter også. dermed kan det være mer sannsynlig at de ser det hvos beskjeden kommer på facebook.

    SvarSlett