lørdag 28. februar 2015

Nettsider



Nettsider en kan bruke i skolesammenheng


Vi har valgt å se på noen nettsider som kan brukes i skolesammenheng.

Nrksuper.no

Nrk super sidene har mange serier som ligger lett tilgjengelig, og elevene har også fri tilgang på disse sidene hjemme. Noe som kan være greit hvis en elev har vært borte og trenger å oppdatere seg på det som har skjedd. De har blant annet nyheter fra verden over, vitenskapsserier, serier om kropp og utvikling osv. 

For å trekke frem noen serier på siden: 

Newton: Nrksuper har en blant annet en serie som heter Newton. Denne serien tar for seg emner som spenner fra puberteten til å se insekter gå på vannet. Dette er en serie som tar for seg mange fakta om de ulike emnene den tar opp, og som barn kan få mye nyttig informasjon på. Mange av programmene er også laget på en slik måte at barn synes det er morsomt å se på.

Nyheter:  På nrk super siden kan elevene se på nyheter som er tilpasset for at barn bedre skal forstå. Dette er noe som fint kan brukes i samfunnsfag og lages ukenytt av. Ukenytt er en quiz der elevene svarer på spørsmål fra nyhetene fra en uke. 

Flaskepost fra stillehavet: På siden finnes også en serie som heter flaskeposten der barn reiser rundt og ser på forskjellige kulturer, disse videosnuttene kan brukes i flere fag.

Matematikk. org

På matematikk.org kan man velge tilpassede oppgaver etter klassetrinn. Det finnes også undervisningsopplegg tilgjengelig for læreren, etter punkter fra kunnskapsløftet. På siden finnes online oppgaver som elevene kan gjøre og få en rask tilbakemelding på hvordan de ligger an. Siden har konkurranser som går ut på at elevene skal løse mattematikknøtter. Hvert år har matematikk.org en julekalender med tekstnøtter tilpasset de forskjellige klassetrinnene, og klassen kan vinne mange fine premier ved å delta. Dette er også en side elevene kan bruke hvis de har vært borte fra skolen.  Siden har en egen link for foreldrene. Foreldresiden inneholder ett foreldrekurs, tekstnøtter, info om matematikkvansker og mye mer. I tillegg har siden et orakel som du kan stille spørsmål til hvor barn kan få svar på matematiske spørsmål de har. Dette er en fin måte for elevene å stille spørsmål de eller kanskje ikke ville turt å stille.  De trenger ikke nødvendigvis å sende inn spørsmålet men kan søke og kanskje finne svar fordi andre har stilt det samme spørsmålet tidligere. Ved å stille spørsmål til orakelet så gjøres også dette etter alderstrinn, 1-4, 5-7 ,8-10 og 11-13.  Dette er en nettside som kan benyttes fra de minste trinnene og helt opp til videregående skole.
På nettsiden kan man også få informasjon om matematikk knyttet opp mot media. Ulike artikler og linker til artiklene. Sånn sett så fungerer også nettsiden som en informasjonskanal rundt matematiske emner.
Det at man har muligheten til å benytte begge nettstedene både i skolesammenheng og hjemme gjør at disse to sidene er gode alternativer å benytte i undervisningen. Begge sidene gir mye informasjon, Nrk Super retter seg først og fremst til barn. Matematikk. org retter seg til en mye større aldersgruppe og her kan man også som forelde få hjelp til å hjelpe barna med lekser. Vi synes at disse sidene er nyttige å bruke og har også selv positive erfaringer med å benytte disse i undervisning.

12 kommentarer:

  1. Jeg har brukt mye av nrk super i min undervisning både i kosetimer og i vanlige timer. Man kan bruke spesielle deler av Newton episoder for at elevene kan lettere få temaet illustrert osv. Det er også veldig mange ressurser i youtube!

    SvarSlett
  2. Bra innlegg, veldig aktuelt med eksempler på nettsider som kan brukes i klasserommet. Jeg har selv brukt mye NRK (super nytt), både som underholdning i spisepausene og i undervisningssammenheng. Hvis jeg skal ha en time i naturfag, er Newton er veldig godt eksempel for å illustrere temaer for elevene. Det kan også være svært motiverende med små filmsnutter i undervisningen.

    SvarSlett
  3. På skolen jeg jobber på har en bestemt at under spisepausene skal klassene se på "Supernytt". Elevene følger godt med og engasjerer seg om vi har samtale om noe av det som ble presentert.
    Jeg bruker også NRK skole som ressurs. Mange flotte filmer, med de utroligste emner.

    SvarSlett
  4. Fint innlegg! Som noen flere her bruker også jeg NRK supernytt for elevene i spisepausene. Det fenger elevene veldig og blir lagt fram på en veldig barnevennlig måte. Newton har jeg også brukt, men ser at flaskeposten var ny. Den skal jeg bruke når det passer seg, glimrende.
    Matematikk.org høres ut som en veldig fin side, noterer meg den!

    SvarSlett
  5. Jeg har også erfaring fra flere skoler på at blant annet "NRK super" benyttes i spisepausene. Selv syntes jeg dette er en fin ressurs å ta i bruk, da elevene på sitt eget nivå blir oppdatert på det som skjer i vårt verdenssamfunn. Newton har jeg også god erfaring med!

    SvarSlett
  6. Jeg har også erfaring med bruk av NRK super fra forskjellige skoler. Har flere ganger brukt supernytt og andre serier (om for eksempel puberteten) som underholdning i spisingen. Min erfaring er at elevene liker variasjonen fra vandlig tavleundervisning!

    SvarSlett
  7. Bruker selv både NRK super og matematikk.org. Begge er gode sider, og det finnes helt sikkert flere slike. Vet at flere bruker slike sider til å gi lekser, for eksempel å se en video. Det er nok lettere for elevene å finne frem en nettside enn å finne frem læreboka. Ser ut til å motivere mer.

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Jeg har brukt NRK super i min egen undervisning. Det er en veldig fin og oversiktlig side med ulike temaer. Jeg har også sett at noen klasser ser på NRK super videoer i matpausen, noe som elevene liker. I min egen undervisning har jeg også brukt youtube, men flaskepost fra stillehavet har jeg ikke hørt om, skal nok titte innom der!

    SvarSlett
  10. NRK-super er supert! Elevene digger denne siden og ber ofte selv om å få se der når de f.eks. spiser. Slik at spisingen blir brukt effektivt :)

    SvarSlett
  11. Jeg er helt enig i at begge disse sidene er veldig gode ressurser. Tror det er veldig vanlig at Supernytt når elevene spiser. På en av praksisskolene ønsket ledelsen at spisepausa skulle gis pedagogisk innhold. Mange lærere viste da Supernytt for elevene. Jeg mener det er positivt at det finnes en side som viser nyheter som er tilpasset yngre seere. Elevene snapper opp en del av nyhetsbildet utenfor skolen, men gjennom Supernytt blir det presentert og forklart på en måte som et mer tilgjengelig for dem.

    SvarSlett
  12. Veldig god beskrivelse av disse nettsidene og bruken av de. Kommer definitivt til å ta en nærmere titt og bruke de når jeg kommer ut i jobb. Liker veldig godt at du beskriver hva man kan finne på de forskjellige sidene og hvordan man kan bruke stoffet som er der. Spesielt å bruke supernytt i matpausa er veldig nyttig og jeg har sett det bli brukt flere steder i pausa. På den måten kan man legge frem nyheter fra verden på et nivå som passer elevene, og ikke minst på en måte som engasjerer.

    SvarSlett