mandag 23. februar 2015

Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet


I dagens læreplan, Kunnskapsløftet, blir det definert fem grunnleggende ferdigheter som elevene skal kunne for å lære og utvikle seg i skole, arbeid og samfunnsliv. Disse ferdighetene menes å være «avgjørende redskaper i alle fag». En av de fem ferdighetene er digitale ferdigheter. Det å ha digitale ferdigheter kan bety både mye og lite, det kommer helt an på hvordan man definerer det. Utdanningsdirektoratet definerer det som at elevene skal kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en hensiktsmessig og forsvarlig måte i det aktuelle faget, eller den aktuelle oppgaven. I tillegg skal elevene opparbeide seg god dømmekraft når de er på nett, både når det kommer til personvern, innhenting av kunnskap og til å uttrykke egen kompetanse.

Som lærerstudenter opplever vi at det er mange elever som ikke helt oppfatter nytteverdien av alt de lærer på skolen. For eksempel kan det være vanskelig å forklare nytteverdien av å kunne regne algebra i matematikk eller å kunne sy pene korssting i kunst og håndverk. Men hverdagen vår blir stadig mer digitalisert og de fleste elever har i dag egne, eller tilgang til andres, nettbrett, datamaskiner eller smarttelefoner. Dette er derfor noe elevene bruker mye utenom skoletiden og noe de kanskje kjenner godt til. Av den grunn kan det nok hende at mange elever opplever en personlig nytteverdi av å tilegne seg digitale ferdigheter. Innenfor digitale verktøy, medier og andre ressurser på nett er stort sett alle de grunnleggende ferdighetene representert på en eller annen måte. Gjennom å tilegne seg digitale ferdigheter, lærer elevene noe om å kunne regne, skrive, lese og å kunne uttrykke seg muntlig. På bakgrunn av dette kan det kanskje være positivt å benytte digitale ferdigheter på en hensiktsmessig måte i alle fag, slik at elevene får kunnskap om hvilke verktøy og redskaper som finnes og hva de skal passe på når det for eksempel kommer til kildekritikk og personvern. For at skolen skal kunne forberede elevene på arbeid og samfunnsliv, så må de også henge med på den digitale utviklingen.

Referanser:
Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverket for grunnleggende ferdigheter. Hentet fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no

7 kommentarer:

  1. Jeg har vært tilstede ved et undervisningsopplegg i praksis hvor elevene skulle jobbe med temaet Egypt og hvor de skulle lage en PowerPoint om ulike temaer fra det gamle Egypt. Her hadde ikke læreren gått tydelig igjennom hvordan de skulle gå frem og heller ikke om nettvett og kildebruk. Så da hvordan en oppgave kan gå galt om man ikke er tydelig og har klare retningslinjer for hva de skal gjøre. Men som dere skriver, de fleste elvene har enten selv eller tilgang til nettbrett og lignende så om man bruker det riktig i undervisningen kan det være motiverende for elevene å utvikle sine digitale ferdigheter i ulike fag.

    SvarSlett
  2. Jeg tenker at tilgjengeligheten på nettbrett og lignende har blitt så stor, at det er enda viktigere at elevene lærerer seg nettvett om det er på skolen eller hjemme. Helt enig i at det er viktig at elevene følger med på den digitale utviklingen. Mest sannsynlig blir dette en stor del av arbeidetslivet.

    SvarSlett
  3. Jeg mener at i dag så er digitale ferdigheter like viktig som de andre ettersom mesteparten av arbeidslivet bruker IKT i stor grad. Derfor er det enda viktigere at lærere føler seg trygge på IKT og internettbruk. Som Tone skrev så kan det gå galt når en lærere ikke lager klare regler på internett og kildebruk. Alle barn som vokser opp i Norge i dag blir preget av digitale ferdigheter hver dag og jeg mener det er i stor grad opp til lærerne å hjelpe disse elevene bruke det på riktig måte!

    SvarSlett
  4. Jeg tenker at i dagens arbeidsliv er de digitale ferdighetene viktige i mange ulike yrker. Det er derfor viktig at elevene lærer både nettvett og at det blir trygge på internettbruk. Ved å integrere dette i undervisningen vil vi kunne være med på å trygge barnas digitale ferdigheter så vel som å lære dem nettvett.

    SvarSlett
  5. Jeg tenker at i dagens arbeidsliv er de digitale ferdighetene viktige i mange ulike yrker. Det er derfor viktig at elevene lærer både nettvett og at det blir trygge på internettbruk. Ved å integrere dette i undervisningen vil vi kunne være med på å trygge barnas digitale ferdigheter så vel som å lære dem nettvett.

    SvarSlett
  6. Samfunnet har utviklet seg i en slik retning at alle er nødt til å kunne bruke datamaskin og endel programmer på denne. Derfor er det veldig viktig at alle elever lærer noe av dette på skolen. Samtidig er det veldig mye rart som skjer på nettet, derfor er kanskje noe av det viktigste barn lærer hvordan de oppfører seg når de er online.

    SvarSlett
  7. Digitale ferdigheter er nok kanskje den av de fem grunnleggende ferdighetene som legges minst vekt på. Det er veldig varierende fra lærer til lærer, og selv om lærebøkene sier de holder mål for kunnskapsløftet opplever jeg heller at de skorter på biten om digitale ferdigheter. Også er det veldig enkelt for litt konservative lærere å bare se bort fra den delen, og heller følge boka.

    Jeg er forøvrig fan av IKT-senteret sitt ønske om å endre digitale ferdigheter til digital kompetanse. Ferdigheter virker veldig operativt, og det virker som det bare er å ha ferdighetene til å bruke IKT. Jeg synes man bør ha kompetanse, da begrepet rommer mye mer enn ferdigheter.

    SvarSlett