tirsdag 3. februar 2015

Bruk av digitalt verktøy i gymundervisningen

Jeg elsker å løpe. Løper 3-4 ganger i uka og liker den friheten det bringer med seg. Det å oppleve naturen på sitt beste er noe av det beste ved løpingen for meg. Det er også bra for helsa.

På ungdomstrinnet er det flere og flere elever som tar opp løpinga. Kanskje ikke aktivt, men i de fleste idrettsaktiviteter er det lagt opp til en del løping. Jeg vet om flere ungdommer som tar opp løpingen allerede da, og det er fint. Men hvordan integrere det i gymundervisningen? Alle elever er jo forskjellige, og noen liker absolutt ikke å løpe. Kanskje ikke læreren, heller. Men, for de som liker å løpe og bli utfordret til det på skolen, bør kunne utnytte de muligheter sammen med læreren. Og læreren kan ta i bruk mange digitale verktøy som kan gjøre løpingen mer interessant. Jeg skal ta for meg ett slikt verktøy.

Det fins flere ulike digitale verktøy på markedet som kan gjøre løpingen mer interessant. Jeg tenker sportsklokker, eller løpeklokker. Løpeklokker som måler hastighet, avstand, tid m.m. Dersom læreren (og/eller eleven) har tilgang til en slik løpeklokke, og vil bruke det i gymundervisningen sammen med elevene, ser jeg mange fordeler. Se for deg et slikt opplegg:

Læreren underviser på ungdomstrinnet og har en del elever som trenger å røre litt på seg. De liker å løpe, og læreren gjør det også. Læreren bestemmer i samråd med elevene at de skal løpe for eksempel mellom 3-5 km. Det legges til rette for oppvarming, hoveddel (kanskje innlagt intervaller/spurt) og nedtrapping. Etter endt aktivitet kobler læreren klokka til en PC for å få tilgang til de mange resultatene klokka har å by på. Det er mange ting læreren kan gjøre nå for å ivareta de fem grunnleggende ferdigheter.


Muntlig ferdighet

-       Samtale om aktiviteten (Hva var morsomt?, Hva fungerte bra, Hva med samholdet?
-       Lytte til andres meninger om turen og gi respons.

 
Skriftlig ferdighet

-       Føre loggbok over alle løpeturer (med eller uten lærer).
-       Vurdere aktiviteten etter egen innsats.


Leseferdighet

-       I og med at de fleste løpeklokkene er på engelsk, får elevene utviklet sine engelskunnskaper. Når klokken overføres til PC, får elevene diverse informasjon fra turen.


Regneferdigheten

-       Regne ut avstand og tid (elevene må ha tilgang til løpsresultatet)
-       Regne ut gjennomsnittshastighet (avstand/tid)
-       Regne ut raskeste km kontra tregeste km.
-       Lage grafer som viser målt tid på hver km.
-       Måle høydeforskjeller.

 
Digitale ferdigheter

-       Løpeklokker gjør det mulig å overføre informasjon til en konto, der informasjon fra turen kan bearbeides. Det er også mulig å koble kontoen til en Facebook-konto, og «dele» informasjon fra turen slik at dine venner kan følge med på dine løpeturer. Denne ferdigheten gjør at eleven må kunne bruke internett og opprette konto.


20 kommentarer:

  1. Dette må jo være en strålende måte å skape interesse rundt det å løpe og ikke minst gymtimen. Syns dette er en veldig spennende måte å tenke på når du som lærer skal gjennomføre en gymtime. Noe som gjør dette enda mer artig er jo faktisk det at du kan bruke dette i alle mulige gymtimene du gjennomfører. Kan du klare å bruke dette slik du skildrer gjennom de fem grunnleggende ferdighetene, tror jeg du klarer å ta gymtimene til nye høyder. Dette handler også om å strukturere og motivere elevene til egeninnsats, slik at de ser effektene av gymtimene på lengre og kortere sikt. Ved dette tror jeg du skaper interesse for en større andel av elevgruppen, veldig bra!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Supert! Dette er absolutt noe jeg tar med meg videre som kommende lærer. Her tilrettelegger man ikke bare for de fem grunnleggende ferdighetene, men også tilpassa opplæring. Et slikt opplegg kan jo tilpasses på flere nivåer innenfor hver enkelt oppgave.

    SvarSlett
  4. Husk også at slike metoder i gymmen stemmer godt overens med hensikten til kroppsøving som er bevegelsesglede og skape glede rundt hverdagslig trening. Slike opplegg kan også utvides til andre former som spinning med pulsklokke eller 4x4 etter eget tempo der elevene følger sin egen puls og er deretter tilpasset.

    SvarSlett
  5. Har du sjekket hvor mye et sånt utstyr koster?
    Evt observert ute i praksis så er det mange elever som har smarttelefon, dette kan benyttes ved å laste ned treningsapp som registrerer det du måtte ønkse, foruten puls da. Kan jo være alternativ om ledelsen ikke vil gå til innkjøp av pulsklokker og system. Men for at du skal dra nytte av puls og pulsklokke bør det jo da utføres en makspulstest da dette er svært individuelt.

    SvarSlett
  6. Det går vel fint å bruke treningsapper også. Mulig de ikke gir deg tilgang til alle resultatene etter treningsøkten, men slike apper er jo som regel gratis.

    SvarSlett
  7. Dette var et veldig bra forslag for å integrere IKT, som en naturlig del av gymundervisningen. Mulighetene er, som du nevner, veldig store. Jeg tror dette vil øke motivasjonen og kunnskapen til elevene. Læreren kan innføre pulsklokker, og lære elevene hvordan de kan trene mer effektivt/riktig ved å analysere egen puls.

    SvarSlett
  8. Ja, dette er bra! Det er to ting som er bra her. Her treffer man elever på en annen bane, for å si det sånn og at IKT kan brukes utenfor klasserommet.

    Tipper at elevene vil oppleve det å kunne lese av sine prestasjoner digitalt er svært motiverende for egeninnsatsen. Man treffer dessuten også de som er mer kinestetiske i sin læringsstil.

    Det at ikt tas med ut av klasserommet er bra. IKT åpner verden inn i klasserommet - ja, men det å statisk sitte foran skjermen er ikke bra for kroppen. Ut og løp - med IKT :)

    SvarSlett
  9. Fint dersom noen kunne tenkt å prøve ut dette opplegget eller tilsvarende. Det høres svært spennende ut, og responsen jeg har fått gjør at jeg egentlig kunne tenkt å prøve det ut selv. Men det lar det seg nok ikke gjøre på småskoletrinnet der jeg er.

    SvarSlett
  10. Tine Angeland Losiewicz13. februar 2015 kl. 07:00

    Flott innlegg, og svært interessant lesing. Som kommende lærer er absolutt dette noe å være bevisst på, og en flott måte å inkludere de grunnleggende ferdighetene på. Dette håper jeg på å få testet ut i skolen!

    SvarSlett
  11. Fint innlegg og gode tips! Dessverre har vel kanskje de fleste skoler ikke råd til å kjøpe slikt utstyr?!

    SvarSlett
  12. Min Nike sportsklokke kostet i underkant av 1000 kr, og har mer enn nok av funksjoner. De fleste skoler har vel råd til en slik klokke. Læreren kan ha den på, og fortelle elevene underveis om både antall km løpt og hastighet (hvis læreren orker!)

    SvarSlett
  13. Dette var et flott tips til hvordan man kan integrere IKT som grunnleggende ferdighet i gymundervisningen! Jeg tror også elevene vil motiveres av at læreren brenner for det de skal gjøre, slik det virker som at du gjør.

    SvarSlett
  14. Dette var en veldig god ide. Innføringen av teknologi i fysisk aktivitet, kan gjøre det veldig mye morsommere (og mer effektivt). Det skal nok dessverre mye til at skolen kjøper inn klassesett med pulsbelter og treningsklokker, men som flere har nevnt, finnes det mange gode apper. En stor fordel med en pulsklokke/pulsbelte er at du kan være sikker på at du holder den intensiteten du ønsker - noe som også kan være en kjempefordel i en klassesituasjon. Dersom elevene for eksempel skal holde seg innenfor et spesifikt intensitetsnivå, kan de følge sin egen kondisjon, og få feedback fra egen kropp, i motsetning til å bare konkurrere mot den best trente i klassen. Det du skriver om å trekke inn matematikk er rett og slett genialt. Takk for inspirasjonen!

    SvarSlett
  15. Det er bra at du klarer å se de fem grunnleggende ferdighetene i et fag som kanskje ikke så ikke mange lærer gjør. Det ser ut som et spennende prosjekt, men kan, som du skriver, være vanskelig å gjennomføre i en klasse da mange forutsettninger må ligge til grunn.

    SvarSlett
  16. Flott innlegg, og svært interessant lesing. Som kommende lærer er absolutt dette noe å være bevisst på, og en flott måte å inkludere de grunnleggende ferdighetene på. Dette håper jeg på å få testet ut i skolen!

    SvarSlett
  17. Bra innlegg!! Hadde det vært tilgjengelig på skoler ville det nok vært mange elever som ville hatt det morsomt i kroppsøvingstimene. Jeg er ikke like glad i å bare løpe som deg, jeg må helst ha en ball for at det skal være morsomt å løpe :P Men når jeg testet pulsklokke så ble det faktisk morsommere å løpe og det ble noe mer å følge med på under løpeturen.

    SvarSlett
  18. Her snakker vi tverrfaglig digital kompetanse! Flott! Det er en grunn til at mange føler seg litt ekstra motiverte med hjelp digitale "dingser". Jeg har selv satt på elevene noe så enkelt som en skritt-teller og gitt de i oppgave: Bruk færrest mulig skritt diagonalt over fotballbanen. Det er 100% oppmerksomhet ved denne aktiviteten. Det er det ikke uten skritt-teller. Om 2-3-4-5 år så har kanskje også smartklokkene gjort et større inntog i hverdagen vår. Det er også flott matematikk å telle skritt, se på hastighet og distanser.

    SvarSlett
  19. Jeg likte veldig godt det at man kan dele resultater, og med grafiske illustrasjoner av disse kan man diskutere rundt hvorfor man kanskje kan ha gjort et dårligere løp i forhold til hvordan man presterte sist. Godt tenkt Jostein! :)

    SvarSlett
  20. Skolen vår skal gå til innkjøp av pulsklokker. Det er nyttig verktøy i både KRØ og naturfag. Vi begynner med 5 klokker. Dette håper vi kan øke etter hvert. Det er mye man kan få kompetanse på ved bruk av slike klokker.

    SvarSlett