mandag 2. februar 2015

Presentasjonsprogrammer i undervisning

Bruk av presentasjonsprogrammer er svært utbredt i norsk skole. Powerpoint og Prezi blir brukt for å presentere forskjellige temaer i forskjellige fag. I dette innlegget skal vi fokusere på bruken av disse programmene og balansen mellom tekst, bilder og tidsbruk. Mange elever opplever presentasjoner som er lite illustrative og har stort innhold av tekst. Dette fører ofte til at når elevene selv skal presentere temaer så bruker de samme oppskrift.  
Et resultat av dette kan føre til at det blir mye direkteopplesning og at den muntlige ferdigheten blir litt glemt. Når læreren lager et prosjekt hvor elevene skal ha en presentasjon er gjerne noe av målet at elevene skal være en viktig brikke i presentasjonen, noe som faller bort når de bare leser opp fra presentasjonen. 





 En presentasjonsmetode kalt pecha kucha er et nytt verktøy for å effektivisere presentasjoner. 
Pecha Kucha
  1. Det er kun 20 sekund per lysbilde og kun 20 lysbilder i presentasjonen
  2. Dette gir en total tid på 6 minutt og 40 sekunder til å presentere temaet
  3. Lysbildene skal inneholde lite/ingen tekst og heller å fokus på illustrasjoner.
  4. Det skal ikke være masse faktaopplesing osv, men heller en humoristisk tilnærming rundt temaet.
  5. Det er selve hovedbudskapet som er sentralt i en pecha kucha
Skriv gjerne kommentarer og erfaringer eller meninger om bruk av presentasjonsprogrammer og/eller pecha kucha!!!

11 kommentarer:

  1. Dette er en spennende måte å jobbe med presentasjoner på. Det blir mer innrettet mot den muntlige ferdigheten, noe som vil appellere veldig til de lavere trinnene og de som har lese- og skrivevansker. Takk for tipset.

    SvarSlett
  2. Jeg har aldri hørt om programmet og derfor aldri bruk det. Men jeg kjenner godt igjen beskrivelsen av hvordan elever ofte misbruker sidene med mye tekst, som da ødelegger både for den muntlig ferdigheten, læringen og for tilskuerne. Denne skal jeg notere meg, teste og muligens benytte meg av. Jeg er også helt enig i kommentaren over!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er ikke et eget program. Kan løse denne på mange ulike måter. Enkleste er bruk av PowerPoint, for så å sette hver slide til 20 sek;) Man kan også bruke filmredigeringsprogram, hvor du setter inn bildene etter hverandre med varighet 20 sek. Begge forslagene kan man også legge til musikk eller innspillingsklipp for å gjøre den litt annereldes.

      Slett
  3. Dette syns jeg var klokt skrevet. Presentasjonsmetoden pecheca kucha kunne kanskje mange av lærere vært flinkere til å jobbe mot, lite tekst og mer illustrasjon bør skape større interesse rundt temaet som presenteres. Min refleskjon etter å ha hørt om denne metoden for første gang er at dette burde sørge for at elevene må følge enda mer med. Og den muntlige ferdigheten snarere enn opplesning blir viktig ved presentasjon.

    SvarSlett
  4. Pecha Kucha er en flott måte å presentere noe på. 4.års-studentene gjorde dette for oss 3.års-studenter forrige uke, de skulle presentere sin bacheloroppgave for oss som arbeider med vår i disse tider. Selv opplevde jeg denne metoden som veldig positiv, det var mange presentasjoner men jeg datt likevel ikke av "lasset". Det var motiverende og holdt godt på oppmerksomheten til oss studenter. Jeg tror absolutt dette kan fungere i skolen, jeg er selv positiv til å teste det når jeg blir lærer; og at elevene får teste det:)

    SvarSlett
  5. Presentasjonsprogrammer brukes ofte som en støtte for læreren i undervisningen. "Det ligger på power-pointen" og dermed kan pp bli en hvilepute for å ikke forberede seg godt nok til timene. Power-point, som er et godt undervisningsredkap, blir satt i et kjedelig lys dersom det brukes som en huskeliste eller opplesningstavle. Er enig i at den muntlige ferdigheten av og til kan forsvinne litt når Power point blir som en huskeliste for timens innhold enn når det blir brukt som et tilskudd i undervisningen. Viktig å bruke programmene på en konstruktiv måte som fremmer motivasjon og lærelyst :)

    SvarSlett
  6. Alle presentasjoner burde være slik. Lite tekst og mer "frigjøring" fra "planen".

    SvarSlett
  7. Jeg har selv laget en pecha kucha presentasjon og det fungerte overraskende bra! Jeg følte at det var lettere å holde seg til temaet og få frem kun hovedbudskapet og ikke noe mer. Når jeg så på andre som hadde samme type presentasjon, var det utrolig behagelig. Presentasjonen fløt naturlig og man datt ikke av lasset med for mye tekst. Absolutt noe elevene kan ha nytte av å lære.

    SvarSlett
  8. Vi hadde et prosjekt ift. bacheloroppgaven vår hvor vi hadde en pecha kucha fremvisning. Det er en interessant måte å ha forelesning om et tema på, men jeg syns det er vanskelig å se når jeg skal få brukt dette i barneskolen, da skolehverdagen består av mange spørsmål og avbrytelser fra elever.

    SvarSlett
  9. Har ikke vært borte i dette programmet, men må si at det høres ut som om det er velegnet for presentasjoner på litt høyere nivå enn barneskolen, slik som Thea ar kommentert over her. Da vil kanskje Powerpoint være mer egnet å bruke i barneskolen.

    SvarSlett
  10. Pecha Kucha er en flott presentasjonsmetode, og jeg har selv fremført på denne måten. Den som skal ha en presentasjon må være selektiv i prosessen, noe som gjør at man blir bevisst på det man skal få frem til publikum. Min erfaring var også at det ble vanskelig å bruke manus, noe som gjorde at jeg fikk presentert mitt tema på en mer levende måte.

    SvarSlett