torsdag 23. april 2015

Hvordan Powerpoint/Keynote kan brukes (og ikke brukes) i klasserommet.

Jeg har delte meninger om Powerpoint/Keynote. Samtidig som det kan være et godt supplement til en undervisningsøkt, eller en forelesning, kan det også være et svært distraherende element. Dersom presentasjonen inneholder for mye tekst, eller fungerer som lærerens manus, fungerer det i mot sin hensikt, slik jeg ser det. Jeg har selv erfart hvordan en god Powerpoint/Keynote kan fungere som en støtte, samtidig som det bidrar til å levendegjøre temaet det snakkes om. Ved bruk av bilder og noen få stikkord, kan presentasjonen gjøre det lettere for elevene å forestille seg det det snakkes om, samtidig som det kan gi meg, som lærer, en støtte. På den annen side, har vi vel alle vært vitne til hvordan en powerpoint kan brukes på helt feil måte. Det blir svært vanskelig å følge med når det både presenteres store mengder skriftlig og muntlig informasjon samtidig. Spesielt hvis man forsøker å både ta notaer av det foreleseren sier, og det som står skrevet i powerpointen. I tillegg hadde det jo vært kjekt å faktisk få med seg det som blir sagt. Det er mulig det bare er meg, men min evne til multitasking strekker seg dessverre ikke så langt.

Det finnes en enkel suksessoppskrift på hvordan man kan misslykkes med powerpoint: 
  1. Skriv så mye som mulig på hver side. 
  2. La all teksten komme inn ved hjelp av storslåtte animasjoner (gjerne én og én bokstav av gangen). 
  3. Pass på å ha en overgangsanimasjon mellom hver side.
  4. Bruk god tid på å finne en bakgrunn med masse detaljer. Det er fint om du også er nøye med å ha forskjellige bakgrunnsbilder på hver side.
  5. Fokuserlesbarhet. Dersom bakgrunnen er i ca. samme farge som teksten, må elevene/studentene følge ekstra godt med for å klare å lese det som står skrevet.
  6. Dersom du skal bruke powerpointen som manus, er det viktig at du forholder deg til den så lite som mulig. Bruk helst andre ord og uttrykk enn det som står skrevet. Snakk fort, og bla om til neste side før noen i «publikum» er ferdig med å notere. Et irritert publikum er et engasjert publikum.

All ironi til side. Noen av mine mest vellykkede presentasjoner, har vært i naturfag. Her har jeg for eksempel visualisert og konkretisert hvordan ulike typer daler dannes, ved hjelp av is og vann som graver, og linjer for å utheve dalenes former. Jeg har også hatt noen presentasjoner om bergarter. Da har det vært fint å kunne vise frem forskjellige bergarter, for så å legge over et «forstørrelsesglass», og se på strukturene i bergartene. Også i norskfaget har jeg sett hvordan presentasjoner kan brukes for å tydeliggjøre ulike temaer. I arbeid med ordklasser laget jeg for eksempel en interaktiv presentasjon, hvor elevene kunne komme opp i grupper, og markere/utheve ord, med ulike farger for ulike ordklasser. Dette engasjerte elevene.


En powerpoint som understreker og tydeliggjør det som presenteres muntlig, er en god powerpoint. For å oppsummere, tror jeg hensikt, minimalisme og mottakerbevissthet er viktige stikkord.

1 kommentar:

  1. Bra innlegg Theodor! Jeg forstår akkurat hva du mener med dårlig bruk av PowerPiont. Verktøyet kan være til god hjelp for både læreren og elevene, hvis det blir brukt riktig. Som du nevner er hensikten med en god PowerPoint at det som blir sakt muntlig og de som vises på lysbilde skal samsvare og gjøre det lettere og forstå. Fine stikkord du uthever til slutt!

    SvarSlett