mandag 2. april 2012

Tanker rundt arbeidet med Wiki

Dette var mitt første møte med Wikiarbeid. Det nærmete jeg hadde vært Wiki tidligere var faktainnsamling fra Wikipedia. Tanken på å skape en artikkel der andre kan finne fakta var litt skremmende. Det hele startet med at vi skulle redigere og forbedre noe som andre hadde arbeidet med tidligere.

Neste del gikk ut på å lage en Wikispaceside om Helleristninger i Østfold. Denne siden skulle passe for elever på mellomtrinnet.

Siste del av Wiki- oppgaven gikk ut på å skrive en artikkel, i fellesskap, rundt pedagogisk bruk av Wiki.

Hvordan synes jeg arbeidet med Wiki har vært? Jeg må si det har vært interessant. Jeg har lært en god del som jeg ikke kunne fra før, og som jeg sikkert vil ta med meg videre som lærer. Jeg har blitt kjent med mediet Wiki på en annen måte.

Arbeidet i del 1 og del 2 syns jeg fungerte aller beste. Det på grunn av at i del 1 var vi en mindre gruppe, som gjorde samarbeidet tettere og lettere. Del 2 var vi større gruppe, men syns dette arbeidet fungerte bra også. Det nok fordi vi fordelte oppgavene slik at alle viste hva de skulle gjøre. Temaet var også lettere å forholde seg til. Arbeidet med del 3 var litt mer ustrukturert. Temaet vi skulle lage artikkel om var i utgangspunktet et tema vi kunne lite om. Dette gjorde arbeidet vanskeligere og tyngre. Jeg syns også at vi ikke fikk fordelt temaene på en ordentlig måte. Og hva hver enkelt skulle gjøre ble litt mer uklart. Selv om nettet gir oss mulighet til å samarbeide på nye måter, er det fortsatt vanskelig å forholde seg til mange i en slik prosess. På toppen av dette syns jeg at det begynte å bli nok Wikiarbeid. Vi kunne heller brukt tid i del 3 på å bli flinkere i det vi har lært oss de foregående ukene.

6 kommentarer:

  1. Jeg er enig i mye av det du skriver her. Synes det var veldig bra at vi fikk bruke verktøyene selv, ettersom det er den beste måten å lære på. Del 3 av arbeidskravet skjønte jeg at mange synes var overflødig. Jeg synes at det var en bra oppgave. Temaet var "Pedagogisk bruk av wiki", og vi burde ha mye å si om akkurat det etter at vi hadde arbeidet såpass mye med wiki. Det eneste jeg har å utsette på del 3 er at det var fryktelig vanskelig å arbeide sammen med hele klassen. Når så mange skal arbeide sammen om et sluttprodukt blir det vanskelig å organisere.

    SvarSlett
  2. Jeg er enig i mye av det du sier. Syns det var bra fordeling på oppgave 1 og 2 men ikke like gode rammer til oppgave 3. Allikevel er jeg fornøyd med endelig resultat, spesielt med wiki artikkelen og wiki spaces som omhandler Helleristninger i Østfold. Moro å se hvordan vi har laget noe som man aktivt kan benytte seg av i skolen.

    SvarSlett
  3. Er enig med deg i innlegget, litt diffust i begynnelsen hva vi skulle gjøre, vi burde lært litt om html-koding, sånn når vi skulle ha bokser rundt teksten, hvordan vi la ut bilder, litt mer om opphavsrett osv. men da har vi hvertfall lært mye om dette på egenhånd, så neste gang blir det litt lettere!

    SvarSlett
  4. Det var også mitt første møte med wiki. Jeg er enig at vi burde ha hatt en innføring i bruken av wiki. Det hadde spart oss for en del frustarsjoner. I etterkant synes jeg det er morsomt at jeg har tatt i bruk nye redskap som jeg kan bruke i min hverdag.

    SvarSlett
  5. Jeg hadde aldri hørt om wikibøker før og syns derfor det ble en litt for liten introduksjon av hva det egentlig var. Jeg liker konseptet, men syns vi brukte litt for lang tid på wiki, og ble derfor lei når det vi jobbet med del 3. Er enig med deg når du sier at arbeidet fungerte best i del 1 og 2, og det hadde nok med at vi var mindre grupper.

    SvarSlett
  6. Jeg stiller meg bak alle overstående innlegg.

    SvarSlett