tirsdag 10. april 2012

Nettbrett i Skolen


I skrivende stund er jeg for nettbrett i skolen. Tenk om vi en dag erstatter bøker og pc er med nettbrett. Jeg ser vel ikke helt for meg at vi erstatter alt av bøker og pc er, men jeg kan tenke meg at bruken av nettbrett i skolen vil øke noe.  Selvfølgelig vil gleden være størst til og begynne med, men jeg tror at man kan få god nytte av disse nettbrettene. Det finnes e- bøker og etter hvert vil man nok finne en del skolebøker/ pensumlitteratur som e-bøker. Det fine med disse e-bøkene er at det finnes bilder man kan klippe ut så mange ganger man vil (det kan man nemlig ikke i de vanlige bøkene vet jeg.) Man kan streke over ord, med flere forskjellige farger i følge min naturfagslærer. Jeg er enig i at det kan være slitsomt å lese på nettbrett, og at det er best i papirform. Men sånn jeg ser det er mulighetene og fordelene fler enn ulempene.

Fordeler ved bruk av nettbrett i skolen:
·         Tar mindre plass enn bøker, og pc.
·         Er billigere på sikt, med tanke på kostnader til skolebøker og pc drift.
·         Man kan dele ting med verden.
·         Man er på internett.
·         Det finnes mange gode apper.  
·         Det er en del av hverdagen til mange elever.
·         Bedre tilgang til lærestoff?

Ulemper ved bruk av nettbrett i skolen:
·         Elever kan bli fristet til å holde spille/ være på nett (Det kan de jo med pc og.)
·         Kostnadene for innkjøp kan være for store for enkelte skoler.
·         Hvis man ikke har eksternt tastatur kan skriving være litt tungvint.

Dette er mine meninger om nettbrett i undervisningen. Hva tenker dere andre?

9 kommentarer:

  1. I Kunnskapsløftet er man gitt metodefrihet så lenge kompetansemålene oppfylles. Med nettbrett kan læreren enkelt sjonglere mellom det å bruke læreboka for å dekke noen emner og digitalisert materiale for å dekke andre. Samtidig tror jeg det vil bli enklere å gi elevene ulike tekster og oppgaver som er tilpasset elevens nivå. Jeg er forøvrig enig slutningene du har trukket i innlegget.

    SvarSlett
  2. Dette er en interessant tanke, og er aobsolutt ingen umulighet. Samtidig tror jeg nok at dette blir ganske mange år fram i tid, til tross for at den digitale utviklingen har vært stor. Dette kanskje fordi at det kan virke veldig dyrt slik prisene er i dag, men dette kan jo endre seg.

    Ellers har du gode positive punkter ved bruk av nettbrett som jeg er enig i!

    SvarSlett
  3. Jeg tenker at nettbrett kan være fint til spes ped elever, slik at nettbrett bruken er kontrollert. eller det kan være en form for belønning til elevene som er ferdig med arbeidet, at de kan gjøre oppgaver på nettbrett. samtidig er man avhengig av at det skal være apper som passer til elevene og det vi holder på med på skolen. læringen blir dyttet over på eleven tenker jeg dersom alle fikk et nettbrett i hånda og nå skal vi gjøre matematikk, det kunne vært et morsomt prøve prosjekt over et par ukers tid å sett hvor mye de faktisk gjorde av skole eller ikke. Så debatten om nettbrett i skolen er ikke lett, men vi får se hva fremtiden vil vise!

    SvarSlett
  4. Jeg tror at nettbrett så langt vil være et fint supplement til andre læremidler. Det er ennå en veldig lang vei i forhold til at nettbrett skal bli det enerådende - der det meste av bøker og pcer er borte fra skolehverdagen.

    SvarSlett
  5. Spennende å lese om nettbrett i skolen. Personlig er jeg veldig for det, men som et digitalt hjelpemiddel og ikke som en erstatning for lærebøker. Som de over meg har skrevet tror jeg også det vil bli en del år til, pga. prisene på nettbrettene er høye og skal elevene bruke det i forbindelse med oppgaveskriving må de kjøpe tastatur ved siden av.

    SvarSlett
  6. Jeg er fortsatt ikke helt overbevist over nettbrett i skolen, og jeg tror dette er noe som kommer til å bli diskutert langt fram i tid. Foreløpig er nettbrett relativt nytt, og jeg er ikke helt sikker på om elevene vil bruke det som en ressurs eller som en distraksjon. Med den digitale utviklingen vi har, er det ikke til å komme bort ifra at nettbrett er på vei inn i skolen. Spørsmålet er bare når, og hvordan det skal brukes på best mulig måte!

    SvarSlett
  7. Nettbrett er ganske nytt for meg. Fint å lese litt refleksjoner rundt bruken av dette verktøyet!

    SvarSlett
  8. Fordelene med nettbrett synes å være mange. Dessverre(?) legger mange kommuner inn sterke føringer for hva som kan lastes ned og instaleres gjennom skolens nettbrett. Det legger en del frustrerende begrensninger og nettbrettet blir kanskje ikke så personlig som det kunne ha blitt.

    SvarSlett
  9. Jeg tror nettbrett i skolen kan være bra, til noe. Jeg tenker at det kan være fint for oppgaver og også kanskje for noe lesing(men dette ser jeg for meg at kan være litt vanskelig), jeg personlig liker å streke under eller skrive ned notater når jeg leser, og det ser jeg for meg kan bli litt vanskelig med nettbrett. Også å skrive opgaver kan bli tungvint, for da trenger man ekstrautstyr(som tastatur og mus)Og skjermen er kanskje litt liten for skriving og lesing.

    SvarSlett