mandag 9. april 2012

Opphavsrett


Når elevene skal lage sammensatte tekster trenger de materiale på de ulike teksttypene. Det er ofte tidskrevende og gjerne vanskelig å lage bilder, film, lyder og musikk, og man vender seg da ofte til internett for å finne noe som andre har laget. Mange elever henter ukritisk ut den informasjonen de trenger og bruker den akkurat som de vil.

Hvis elever skal publisere en sammensatt tekst med teksttyper om er hentet fra nettet, må de sørge for at de har rettighetene som bruken forutsetter.  Hvis den sammensatte teksten har bilder av personer, må man ha tillatelse fra personen for å kunne vise bildet offentlig ellers må man anonymisere personen. Er det andre bilder, filmer, lyd eller tekster må man finne ut hvem som disponerer rettighetene til å bruke materialet og hva betingelsene for bruk er. Da vil man unngå å bli straffeforfulgt. Dette kan være vanskelig for elevene å forstå og tidskrevende å sette seg inn i. Det er da viktig at læreren gir en god opplæring i hva opphavsrett er og hvordan dette fungerer i praksis.

I Kunnskapsløftet omtales ikke opphavsrett som et kompetansemål før etter 10. Trinn: Elevene skal gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster. Selv om dette ikke er et konkret mål før i slutten av grunnskolen, bør man tidlig gi elevene en innføring i emnet. Hvis elevene opparbeider seg en god rutine på dette, vil det spare dem for mye tid og arbeid senere i utdanningen sin.

Elevene kan tidlig bli introdusert til Creative Commons. Tanken bak dette er å lage ”et fleksibelt rammeverk som gjør det mulig for de som har opphavsrettighetene til et åndsverk å dele (helt eller delvis) retten til å bruke verket med andre.” (http://creativecommons.no/legacy/info/omcc.shtml)   Det betyr at man ikke trenger å spørre om lov til å bruke verket og hvordan man kan bruke det. Man må for øvrig oppgi kilde og hvilke Creative commons lisens verket er utstyrt med.  Creative commons har en egen søkemotor og stadig flere nettsamfunn utvikler sine egne varianter av slike sider hvor lisensene står tydelig beskrevet til hvert medium.

Beate E. Olsen, Miriam Stenholt og Henriette Grindheim.

7 kommentarer:

  1. Dette er veldig interessant. Problemene rundt opphavsretten er jo alltid et tema når elever/studenter skal hente informasjon. At elever må lære om det så tidlig som mulig er jeg helt for!

    SvarSlett
  2. Takk for introduksjonen til creative commons. Det har jeg ikke hørt om før, så det er absolutt noe jeg skal kikke nærmere på.

    SvarSlett
  3. Adriane Håkensen10. april 2012 kl. 08:42

    Nå lærte jeg veldig mye! jeg viste ikke før dette kurset her at opphavsrett var så vanskelig og syns vel egentlig at ting har vært litt uklart, men nå falt bitene på plass!;) tusen takk for flott opplysende innlegg!

    SvarSlett
  4. Godt innlegg! Jeg synes dette med grunnleggende kunnskaper om opphavsrett gjerne kunne vært kunnskapsmål allerede etter 7. trinn. Jeg går utfra at det er like aktuelt å hente f.eks. bilder til presentasjoner på slutten av barneskolen. Barna bør tidlig bli klar over dette.

    SvarSlett
  5. Enig med det dere skriver. Barn er gjerne ukritisk til hva de legger ut på internett. Vi lærere må være gode forbilder. Jeg har blitt mer oppmerksom på god kildehenvisning dette semesteret.

    SvarSlett
  6. Kjempe bra! Hva som er lov å bruke og ikke kan ofte være uklart fordi man har lite kjenneskap til det. Dette er viktig at elevene lærer seg tidlig, i forbindelse med prosjektarbeid og innleveringer. Elever tenker ofte at det er lov å kopiere og lime inn uten å tenke på opphavsrett og kilder/litteraturliste. Jeg føler jeg har lært veldig mye om opphavsrett dette semesteret, og det skal jeg ta med meg videre når jeg begynner som lærer.

    SvarSlett
  7. Jeg er veldig enig i det dere sier! Opphavsrett har blitt mer og mer i fokus den siste tiden, og det er viktig at elevene vet hva dette innebærer. Det gjelder ikke bare ting de ønsker å bruke i skolesammenheng, men også på privaten. Vi må gå foran som gode forbilder og skape en god kultur når det gjelder dette temaet. Barn og unge må få informasjonen inn på deres nivå, og med tanke på utviklingen vi står foran burde dette kanskje få en større del i skolen? Internett brukes veldig ofte av elever, både til å finne informasjon og bilder, men også til å legge ut eget. Tidlig bevisstgjøring vil kanskje være med på å gjøre dette til en naturlig del av det å bruke internett?

    SvarSlett