tirsdag 10. april 2012

Film som vurdering av undervisning


Det å bruke film i undervisningen har sine fordeler og ulemper. Fordelene er at man avdekker «dårlige vaner» som man har tillagt seg uten at man er klar over det. Man blir mer oppmerksom på hva elevene bakerst i klasserommet holder på med. Hvis man filmer over tid, kan man undersøke om man varierer undervisningen sin godt nok. Og man finner ut hvilke elever som forstår det du snakker om og hvilke elever som ikke gjør det.
Ulempene er at undervisningen kan bli kunstig, fordi læreren vet at han/hun blir filmet. Man sier kanskje ikke ting man ellers ville ha sagt, eller gjør ting man ellers ville ha gjort. Hvis man filmer i undervisningen, kan elevene bli distrahert, de blir mer opptatt av filmingen enn undervisningen. Dette gjør at vi ikke alltid kan få ett riktig bilde av klasseromssituasjonen.

Her er noen punkter som vi ble klar over da vi filmet oss selv:

·         Vi snakker for fort.
·          Man kan aldri være tydelig nok! Ting må forklares nøye.
·         Alle elevene følger slett ikke med på undervisning.
·         Man merker fort om undervisningen er forberedt eller ikke.
·         Vi kunne brukt kroppsspråket vårt mer.
·         Vi kunne beveget oss mer rundt i klasserommet.
·         Ikke skriv på tavlen og snakk samtidig, da må du snu deg først.
·         Vi ble mer klar over relasjonene til våre elever. Og deres relasjoner seg i mellom.

Hvis det å filme din egen undervisning ville blitt en naturlig del av hverdagen, ville man kunne avdekket flere positive og negative sider. Men man må filme seg selv flere ganger for å oppdage hvordan man selv er som lærer og din egen undervisningsmetode.   

Madeleine Trandem, Linda Kristiansen og Alexandra Gundrosen 

6 kommentarer:

  1. God oppsummering med relevante fordeler og ulemper! Tror dere at man vil kunne opptre mer naturlig på film dersom man selv er den eneste som skal se filmen? Ellers er det artig å se at dere oppdaget mye av de samme punktene som vi gjorde når dere observerte dere selv på film.

    SvarSlett
  2. Interessant spørsmål, men ja faktisk, det tror jeg. Hvis man hadde benyttet filmingen kun til egen fordel og læring, tror jeg at man ville opptre mer naturlig enn om man vet at det skal brukes til formål der andre skal se/høre den.

    SvarSlett
  3. Interessant innlegg. Det er både spennende og morsomt å se hvordan man egentlig opptrer i klasserommet, både når det gjelder de positive tingene man gjør, og de tingene man burde forbedre. Jeg tror også at man opptrer mer naturlig om du selv er den eneste som skal se videoen i etterkant. Skal den brukes til formål der andre skal se/høre tror jeg man vil prøve for hardt.

    SvarSlett
  4. Man kan også lettere se hvordan struktur man har når det gjelder å skrive på tavle.

    SvarSlett
  5. Veldig interessant innlegg! Man lærer utrolig mye av dette! Er veldig enig i punktet om at man aldri kan være tydelig nok! Det er så lett å ha alt "figured out" i sitt eget hode, men det blir noe uklart når det skal forklares for andre. Flott!

    SvarSlett
  6. Bra innlegg! Jeg tror det er slik at første gangen man filmer seg selv vil det kanskje være litt rart, selvom man bare skal se det selv. Det er en uvant situasjon, og det kan jo også være noe elevene reagerer på og er "unormalt" rolige. Men hvis det er noe man gjør med jevne mellomrom for å kartlegge, vil man kanskje kunne se mer tydlig over tid.

    SvarSlett