mandag 9. april 2012

Film som vurdering

Vi valgte å filme en liten sekvens fra egen undervisning i praksis. 

I praksis er man heldig stilt da øvingslærer og/eller medstudenter observerer undervisningene og gir tilbakemelding etter endt økt. Da kan man diskutere og reflektere over innholdet i undervisningen, studentens fremtreden i klasserommet og samspillet mellom studenten og elevene. Som ferdigutdannet i jobb kan man fort bli herre i eget hus og den eneste voksenperson i klasserommet. For å kunne fortsette å evaluere seg selv er film et godt hjelpemiddel og noen ganger må man se seg selv ”utenifra” for å kunne avdekke uvaner og områder man bør forberede seg på. Noen skoler har for øvrig et evalueringssystem der administrasjonen jevnlig observerer undervisningsøktene og gir tilbakemelding. Film kan da brukes som et supplement til dette.

Det er alltid interessant å se seg selv på film. Små uvaner som man vanligvis ikke legger merke til ble mer fremtredene og man får et bredere inntrykk av hvordan en selv er som formidler og hvordan samspillet mellom en selv og elevene er. Når vi skulle bearbeide filmene så vi først vår egen film alene og tok notater. Deretter så vi filmene sammen og diskuterte. Vi oppdaget raskt at vi var veldig selvkritiske og det var da fint å få et annet perspektiv. På grunn av det korte omfanget var det vanskelig å si noe om selve undervisningsopplegget, det ble mer fokus på kroppsspråk, plassering i klasserommet og bruk av hjelpemidler. Eksempler på områder vi kan forbedre oss på er: mindre bruk av ”eh”, skrive med større/mindre skrift på tavla og rette blikket mer mot de bakerste pultene.

Vi konkluderer med at det å bruke film som vurdering av egen undervisning er et nyttig hjelpemiddel for å evaluere seg selv og sin undervisning. Mange lærere får gjøre som de vil i klasserommet uten at noen blander seg inn, men ved at man selv tar grep og evaluerer seg selv kan man kvalitetssikre undervisningen slik at elevene får størst mulig læringsutbytte. Alt i alt er vi enige om at dette var en god øvelse og vi vil prøve å ta med oss dette når vi senere skal ut i arbeid.

Beate E. Olsen, Miriam Stenholt og Henriette Grindheim

4 kommentarer:

  1. Det er utrolig viktig å hele tiden vurdere seg selv som lærer. Det beste er jo såklart å få andre til å vurdere deg. Men ofte så kan nok film være et godt alternativ! Selv om det sikkert flere som får en slags presentasjonsangst.

    SvarSlett
  2. Veldig gode poeng dere har, spesielt dette med at man har en tendens til å bli "herre i eget hus". Det er fort gjort å stole for mye på seg selv og sine metoder, og glemmer kanskje å reflektere over egen undervisning. Veldig enig i de eksemplene dere kommer med, i forhold til hva jeg selv opplevde da jeg så meg selv undervise på film.

    Jeg tror også at man helt klart kan konkludere med at video er en flott ressurs til vurdering av egen undervisning, og at man kanskje burde benytte dette redskapet oftere.

    SvarSlett
  3. Bra innlegg! Gode poeng i forhold til det dere skriver om tilbakemelding i praksisperioder og at man senere har lett for å bli herre i eget hus. Som Madeleine kommenterer over her, er det "fort gjort å stole for mye på seg selv og sine metoder" (sitat). Man bør jo ha tro på seg selv og sine valg, men det betyr ikke at man ikke trenger å reflektere rundt det man gjør. Om læreren mener at han/hun har en perfekt undervisning mangler vedkommende kanskje en smule selvinnsikt...?

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i at film er et veldig nyttig virkemiddel for å evaluere egen undervisning. Men man endrer vel seg mest på småting ved sin fremtreden i klasserommet man ikke var klar over. Et eksempel kan være gestikulering/kroppsspråk.

    Når det gjelder hvorvidt selve undervisningsmetodene en benytter fungerer, synes jeg det er viktig at andre også er med på å vurdere, gjerne med film som et suppliment.

    SvarSlett