tirsdag 22. januar 2013

Utprøving av ulike kommunikasjonsverktøy via internett



Vi bestemte oss for å teste ut verktøyene «Fronter», «Skype» og «Facebook». Alle programmene er gratis og enkle å bruke. Alle programmene krever at man har egen brukerkonto og passord for å logge seg på.
To av gruppas tre medlemmer hadde ikke en «Skype»-konto, så dette var noe av det første vi måtte skaffe oss. Vi søkte på nettet og fant en gratis versjon som var rask å laste opp. Veilederen på hvordan man skulle opprette konto var veldig grei å forstå. Vi testet ut å snakke sammen med og uten video, hvordan vi justerer lyd osv. Lyd var av god kvalitet, og bilde var av ok kvalitet. Chat-funksjonen under videobildet ser vi også nytten av å ha. Der kan man skrive og sende linker til hverandre, og skulle man være et sted der man ikke har tilgang eller mulighet til å ha på lyd, kan man se den andre personen samtidig som man chatter. Dette er et flott program dersom man vil ha kontakt med noen som bor langt unna, eller om man bare vil ha en mer personlig samtale med noen man ikke kan nå akkurat da. I forhold til skolebruk, er Skype en spennende måte å holde kontakt med for eksempel elever som har flyttet, de kan høre hverandre til prøver, de kan snakke med hverandre dersom en er syk, på ferie eller borte fra skolen. Skolen er avhengig av å ha oppdaterte pc’er med videofunksjon, eller så bør skolen ha webkamera tilgjengelig. En negativ side ved Skype er at dersom mer enn to personer skal ha videochat samtidig, koster dette penger.

Facebook er også en rask og enkel måte man kan oppnå kontakt med hverandre via nettet. Alle på gruppa hadde Facebook-konto, og vi har lagt til hverandre som facebook-venner. På facebook har man mulighet til å delta i chat, til å skrive personlige meldinger og til å skrive på «veggen» til hverandre. Vil man sende filer til hverandre kan man sende dette til hverandre via personlige meldinger. Facebook er et fint verktøy å bruke dersom man vil nå noen raskt, og flere kan skrive med hverandre samtidig. Her kan man også lage ulike grupper der man kan velge om man vil invitere enkelte medlemmer, eller holde gruppen åpen for alle. I en skolesammenheng kan dette bli brukt til at elevene i en klasse er i en gruppe, og informasjon kan fortløpende bli lagt ut på gruppesiden. Vi har også hørt om foreldre som har egne grupper der alle foreldrene til elevene i klassen er invitert, og kan oppdatere hverandre om felles arrangementer eller endringer. Man trenger ikke være facebook-venn med alle de andre på gruppa, for å kunne ha kontakt med hverandre gjennom gruppesiden. Her ser vi hensikten i forhold til det at alternativet er å sende ut meldinger til hver enkelt mobiltelefon, mail eller at man må ringe. Det er derimot en forutsetning at alle i en foreldregruppe/klasse har Facebook, og dette er jo ikke sikkert alle har.

Fronter er også et program alle på gruppa vår har tilgang til gjennom høgskolen og/eller jobb, og relativt god kjennskap til. Vi forsøkte oss på å skrive meldinger i Fronter, men selv om den enkelte fikk logget seg på, kunne man ikke se hvem andre som var pålogget. En av oss på gruppa har vært på Fronter-kurs i regi av kommunen, og her la de stor vekt på hvordan Fronter var et flott verktøy i forhold til å inkludere alle i klassen.  Vi ser nytten av å kunne bruke Fronter som et verktøy i forbindelse med skolen. Her kan man legge ut ukeplan og informasjonsskriv hver uke, og elevene kan legge inn spørsmål eller meldinger. På Fronter kan man også legge ut bilder, slik at alle i samme rommet på Fronter kan se disse. Elever og foreldre kan fortløpende få oppdatert informasjon om skoleuka eller arrangementer, og eventuelt endringer av disse. Elevene trenger heller ikke fortvile om ark med informasjon blir rotet bort, de kan sjekke dette på Fronter. Man kan også legge ut eksterne linker til pedagogiske nettsider som elevene kan jobbe med, både på skolen og hjemme. Det kan imidlertid kreve et relativt stort initiativ fra lærerens side å få alle elevene til å bruke Fronter. Det holder ikke nødvendigvis at man ber elevene lese ukeplanen på Fronter. Det kan lønne seg å legge ut små lekser eller beskjeder som elevene må logge seg inn på Fronter for å se.  Læreren må også sette av tid til jevnlig å sjekke Fronter for nye beskjeder man kanskje må svare på.

Vi har i tillegg opprettet et grupperom på Adobe Connect, men er det veldig ulikt hvor mye kjennskap vi har til programmet.  Vi har ikke tatt i bruk grupperommet enda. Programmet minner mye om Skype, men har litt flere muligheter. Man kan for eksempel ha videochat med større grupper samtidig. Man kan også samskrive på dokumenter, og alle ser dette på skjermen. En ting som er negativt med dette programmet i skolesammenheng, er at programmet er dyrt og mange skoler har ikke råd til å bruke dette.

Hilsen Ruth, Pernille og Marlene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar