fredag 25. januar 2013

Samskrivings- og kommunikasjonsverktøy





Det finnes flere ulike samskrivings- og kommunikasjonsverktøy som kan benyttes på skolen, f.eks.
Fronter, Skype, Adobe Connect, Google disk, Facebook og Google Hangouts.
Gruppen vår har testet ut Fronter, Google disk og Google Hangout.

Fronter brukes daglig på mellomtrinnet. Elevene har allerede et brukernavn og passord og de er vant til oppsettet. Chat på Fronter virker enkelt for elevene å bruke. Den er trygg, for barna kan ikke komme i kontakt med andre enn de som også har Fronter tilgang. Hele klassen kan være i kontakt med hverandre samtidig og se hva de andre skriver. Det kan være litt kjedelig for elevene at det er uten bilde, webkamera.
Når det gjelder samskrivingsmulighetene virker det litt tungvint. Elevene skriver i et fellesdokument, men kan ikke se hva de andre skriver. De må gå ut av dokumentet for så å åpne igjen, da vil de se andres innlegg. Fronter er et greit verktøy for å publisere, lagre og dele dokumenter og informasjon.

For alle de andre kommunikasjons- og samskrivingsverktøyene vi har testet må elevene opprette egen Google-konto. Dette bør avklares med foresatte for barn i grunnskolen. Ulempen med disse verktøyene er at elevene må lære å dele Url-en med de som skal se og bruke dokumentet. Det kan være vanskelig for barn i barneskolen.

Google disk er et program som lett gjør at flere kan jobbe i samme dokument. Fordelen med dette programmet er at man kan skrive i dokumentet samtidig, og at man kan se hva de andre skriver.
Men det er viktig at hver enkelt får "sin plass" i dokumentet. Skriver man fritt kan man fort skrive inn i andres innlegg. Positivt at ord/setning/utsagn kan markeres og kommenteres i kommenteringsfeltet.

Google hangout var nytt for oss. Det var enkelt og raskt å laste ned, men det var litt vanskelig å komme i gang. Invitasjonene vi sendte ut ble ikke mottat av alle deltakerne. Programmet hengte seg litt underveis og i førsten klarte ikke alle å koble seg opp samtidig.  Men etterhvert klarte alle å bruke programmet riktig og da var det enkelt å kommuniserer med hverandre. Effektene er morsomme og underholdende, men merkelig nok kunne ikke alle bruke de.
Det er lett å dele dokumenter, skjerm, bilder og samskrive. Vi kan også dele bilde, skrive til hverandre uten at lyden er på. Det er mange muligheter i dette programmet som vi ikke har utforsket ennå. Under testen oppdaget vi at det er noe forsinkelse mellom bilde og lyd, dette kan skyldes treg nettforbindelse.
I dagens samfunn med dagens teknologi er det mange muligheter for samskriving og kommunikasjon på nettet.

Jan Olav H. Fossen, Veslemøy Øvrebø, Marianna M. Solgaard

2 kommentarer:

  1. Hae vedlig mye av de samme erfaringene som dere i bruken av disse programmene. Vi slet også med å få kontakt med alle i hangout når vi skulle starte opp. Fikk det til via noen ommveier men har dere en løsning kan dere gjerne dele den med oss.

    Bjørn

    SvarSlett
  2. Å bruke disse programmene åpner for å arbeide på nye måter. Som dere også skriver tar det litt tid, og det finnes flere negative sider ved bruken. I skolen, og i samarbeid med elever blir jo spørsmålet om man skal, eller har tid til å gjøre dette (med alt det innebærer av venting, dårlig nettforbindelse, knotete oppkobling osv.) eller om det er lettere å falle tilbake på tradisjonelle måter å kommunisere, dele eller skrive sammen på.

    Stine L.

    SvarSlett