tirsdag 29. januar 2013

Kommentar, IKT i skolen


Vi har kommentert denne:

Vi er fire studenter som går allmennlærerutdanning, og kom over denne påstanden i blogginnlegget ditt: ”flinke lærere velger bort IKT og finner heller andre, enklere måter å undervise på”. Dette tror vi, som blir nevnt i innlegget, kommer veldig an på hvem som blir spurt. Yngre lærere, som er vokst opp med databruk og internett, har nok lettere for å bruke IKT i undervisninga. Når man behersker noe er det lettere å bruke og formidle på egen måte senere. Eldre lærere, som altså ikke er vokst opp datamaskin som barn og ungdom, har ikke denne kompetansen på samme måte som yngre. Det er mange som prøver å ta dette i bruk, mislykket, og synes dermed at det er et dårlig alternativ i undervisning.
Vi har altså den oppfatning om at det er lettere for yngre å integrere IKT i sin undervisning, nettopp fordi de har mer erfaring. Likevel vet vi at det også kan være eldre lærere som bruker IKT i sin undervisning og mestrer det. Vår konklusjon på påstanden er derfor at spørsmålet ikke handler om lærerne er flinke eller ikke, men om de har den erfaringen og kunnskapen om IKT som kreves for å klare å integrere det inn i undervisningen sin.
Det viktigste er at elevene får lære på forskjellige måter, og for lærere som behersker IKT er det en måte å forandre undervisningen litt, slik at kanskje flere elever forstår stoffet som skal læres.

Julie, Diana, Stine og Marie

7 kommentarer:

  1. Hei!

    En fin refleksjon, og synes nesten det er litt urovekkende at det er slike meninger der ute. Kanskje burde man innføre et opplæringssystem blant lærere, også av den "eldre" generasjonen, slik at man utvikler nye ideer og kompetanse.

    Det er som vi har hørt i forelesningene at læreren skal vurdere læringsprosessen, og da er det jo ikke forsvalig å utelate IKT fullstendig.

    Antonia

    SvarSlett
  2. Jeg har selv et inntrykk av at det er den litt yngre generasjonen som integrerer IKT i undervisningen sin. Og som dere har skrevet så er nok det nettopp fordi at de yngre har vokst opp med datamaskinen og rett og slett har mer erfaring.

    Elise

    SvarSlett
  3. Er enig med Antonia her, om at det kanskje hadde vært lurt å innføre et opplæringssystem blant lærere. En ting er at lærere mestrer IKT, men det viktigste er hvordan de klarer å integrere det i undervisningen!

    Siri

    SvarSlett
  4. Jeg har selv opplevd at lærere fra den "eldre generasjonen" har sagt til meg at jeg bruker for mye IKT i timene mine. Er det usikkerhet eller en konstruktuv tilbakemelding? Jeg er faktisk usikker. Tror jeg hadde tatt det mer til meg om en yngre lærer hadde sagt det...

    Carine

    SvarSlett
  5. Men det er jo bare å se til høgskolen her.. Noen av lærerne jeg har i dag sverger til overheaden (og jaggu ser det tungvint ut til tider) i stedet for å lage en powerpoint som ville gitt en mye enklere undervisningssituasjon, både for oss og dem. Når det gjelder skillet mellom gammel og ung er jeg litt mer usikker.. Jeg har nemlig opplevd eldre lærere som har satt seg inn i mye av IKTen som kan bli brukt i et klasserom, og som klarer å bruke mye i undervisningen, mens jeg også har sett unge lærere som ikke gjør det samme.

    Johanne

    SvarSlett
  6. Det er mange meninger ute å går når det kommer til IKT i skolen. Som mange av dere over har kommentert er det gjerne den eldre genereasjonen som ikke viser spesielt gode kompetanser innenfor denne læringsmetoden eller viser evne til å utvikle seg selv. Jeg selv har vært borte i lærere som sverger til "overheaden", og da lysbilder som kunne vært hentet fra tiden rett etter krigen! Dette er ikke speseilt motiverende for elevene som sitter der med den digitale kompetansen og ser at læreren ikke "ønsker å følge med" i tiden. Ved at lærerene ikke videreutvikler seg selv synes jeg dette kan vise en vilje, som sagt, til å ikke ville fornye seg, men også at de "bare" tar et tema de har liggende og trenger lite forbredelser til timen de skal ha. Dette gjelder selvsagt ikke alle lærere men jeg tenker at holdninger til IKT er viktig.

    Alette

    SvarSlett
  7. Nå må dere ikke ta alle over en kam, det er faktisk mange av mine eldre koleger som er flinkere til å bruke IKT i undervisningen enn noen av de yngre. Nå har vi elektroniske tavler i alle rom, og det gjør det lettere for oss å intergrere IKT inn i den daglige undervisningen. Husk at noen av oss eldre lærere har brukt IKT lengere enn noen av dere unge har faktisk har levd.

    Bjørn

    SvarSlett