torsdag 24. januar 2013

Kommentar på blogg som handler om pedagogisk bruk av IKT




Hei, Ida! :)
Takk for et kjempefint forslag! Dette er en flott måte å få elevene engasjerte i statistikk på - alt blir jo mer spennende dersom det elevene lærer har noe med dem selv og gjøre! Jeg underviser på 4. trinn selv, og ser at denne måten å lære noe nytt på kommer til å engasjere mange. Vi driver med statistikk i matematikken nå, og denne måten å lære tabeller og diagrammer på skal jeg så absolutt sette meg inn i! Det at man kan lagre dette og fylle inn mer data senere er også supert. Jeg tror nok at mange i klassen min har mistet en del tenner allerede, men vi kan jo lage andre tabeller der det er spennende å se en utvikling over tid. Vi har smartboard i klasserommet, og denne har jeg også blitt veldig glad i. Veldig kjekt å ha smartborad tilgjengelig i alle timer! Ser videre på bloggen din at du har flere gode forslag for bruk av blant annet smartboard. Det ser også ut som at du er veldig flink til å inkludere alle i klassen din ved hjelp av den digitale tavla. Supert!
Hilsen Marlene Nilsen

2 kommentarer:

  1. Leste bloggen og kommentaren din til bloggen ang. bruk av notebook og statistikk.Enig med deg at dette er en fin måte å innføre statistikk på.Helt fra 1.klasse kan en jobbe med dette temaet. Elevene får dele med hverandre noe de er veldig opptatt av. De vil samtidig ha læringsutbytte av det. Det er lettere for elevene å få forståelse for temaet når de selv er delaktige. Har selv brukt statistikk over tannfelling i klassen, (nå 6.klasse), fra de gikk i 1.klasse. Dette har engasjert dem opp gjennom årene. Da vi ikke hadde notebook/digitaltavel overførte vi opplysningene fra statistikken på veggen (plakat) til Excell for videre bruk, (f.eks gjennomsnitt, totalt felte tenne , ulike diagrammer.....). De brukt også opplysningene til å lage egne regneoppgaver. I dag er det fint å kunne bruke notebook og Smartboarden til dette formålet. Elevene får selv være aktive og det blir visualisert for alle.

    SvarSlett
  2. http://idamhh.tumblr.com/post/32727416405/tannfelling-og-statistikk#disqus_thread

    Hei, Ida. Å bruke smartboard til dette er jo bare helt genialt. Da får du lagret det på et sikkert sted som du kan ta fram når som helst, i motsetning til papirer som ofte har en tendens til å bli borte eller tidkrevende å få tak i, når du skal bruke det. Det er også supert at elevene kan bli delaktige i produksjonen av statistikken. De lærer mye bedre av å delta aktivt i dette, får inn viktige begreper og tar teorien i praksis. Da blir det ikke bare en læring som forsvinner dagen etter, men noe som fester seg på en bedre måte.
    Jeg underviser på 6. trinn og bruker statistikk til blant annet lesemåling, diverse tellinger og annet. Jeg har til nå brukt papir og satt opp målingene på korktavla i klasserommet. Elevene har til dels bidratt med dette, men jeg tenker nå at smartboarden bør benyttes i disse fremstillingene.
    På skolen min sliter vi litt med ikt-trangen til enkelte lærere og særlig på lavere trinn. Dette forslaget skal jeg bruke som motivasjon for disse.
    HIlsen Roy Andersen

    SvarSlett