tirsdag 29. januar 2013

Kommentar, Blogg


https://mandagsmor.wordpress.com/2012/09/23/ikt-i-skolen-reprise-debatt/comment-page-1/#comment-477

"Man kan snakke vel så lenge om ulike former for IKT-bruk i skolen, men vi vil alltid komme tilbake til kompetanse samt kvalitet på verktøy og utstyr. Uansett i hvilken lengde og grad man ønsker å snakke om dette, er kvaliteten på lærerens formidlingsevne og kompetansenivå vensentlig for at elevene skal ta nytte av hjelpemidlene og verktøyene som ligger til rette for dem. IKT i skolen er kommet for å bli, og det er opp til den enkelte skole å ta det i bruk for best mulig læring hos elevene. IKT er en av de grunnleggenede ferdighetene i Kunnskapsløftet, og det er viktig at ikke en slik ferdighet blir “glemt” på grunn av manglende kompetanse. Det finnes derimot ikke et fag i skolen kalt “IKT”. Dette er en ferdighet som skal innlemmes i de andre fagene. Med andre ord; skolene og lærerene er nødt for å ta tak i seg selv og sørge for at de innehar kompetansen som er nødvendig for at elevene skal få riktig og rikelig læring.
Uavhengig av verktøy og utstyr, finnes det flere måter å lære IKT på. IKT betyr Informasjon – og kommunikasjonsteknolgi. Det råder mangel på kreativitet i skolen. "

Gerd, Petter, Elisabeth og Stine 

7 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg er enig med dere om at mye grunner i kompetanse og tilgang på verktøy og utstyr i skolen. Her er det kanskje viktig at skoleleder, så vel som lærere, engasjerer seg for å være "i tiden" med tanke med digitale ferdigheter.

    At det til syvende og sist avhenger av lærerens formidlingsevne kan være ganske urovekkende da man kan komme over lærere som utelater bruk av IKT fordi de synes det er for tungvint, komplisert eller fordi de mangler kunnskap eller erfaring. Det kan da virke som det er for stor valgfrihet i skolen med tanke på bruk av IKT, og det er en skremmende tanke at enkelte lærere så og si "velger dette bort". Da er det, som dere sier, den enkelte lærer og skolevirksomget, som må ta tak i seg selv.

    Antonia

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg er HELT enig med dere! Mange tror at det er kvaliteten på utstyret og hvor mye penger som blir brukt som spiller en rolle. Jeg mener også at det er absolutt ikke er utstyret, og kreativiteten til lærerne.
    Det er kanskje heller kursing i kreativ bruk av det utstyret man har på skolen, og heller kursing i bruk av all mulig slags IKT, som kanskje ikke alle skolene har tilgjengelig?
    Økonomi er jo alltid et problem, og jeg tror det er viktig å se på det med problemløsnings-brillene istedet for problemletings-brillene!

    Carine N

    SvarSlett
  3. Hei!

    Jeg er veldig enig med dere over her.
    "IKT er en av de grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet", og da kan ikke dette være noe som bare blir "glemt" oppi alle de andre fagene. At skolen og lærere er villige til å utvide sin kompetanse og kreativitet tror jeg vil være avgjørende for videre læring.

    Elise

    SvarSlett
  4. Hei!

    Jeg er enig i at lærerens formidlingsevne og kompetanse på området (IKT) er det viktigste. Samtidig ser jeg at når IKT skal innlemmes i alle fag må vi ha en viss tilgang på utstyr. Skal eleven lære å bruke ulike programmer må de også selv ha tilgang til å bruke dem i praksis.

    Veslemøy

    SvarSlett
  5. Hei.
    Jeg er veldig enig i det dere skriver. En interessant tilnærming til problemet når dere skriver at det er mangel på kreativitet i skolen når det kommer til IKT. Jeg tror kanskje det er altfor lett å komme med unnskyldninger når det gjelder IKT, rett og slett fordi det er enkelt å skylde på for dårlig utstyr.

    Jeg har vært i praksis et sted der de brukte den ene timen som IKT-time. Dette kan jo både være positivt og negativt. Enten kan læreren slå seg til ro med den timen og ikke brukt IKT i de andre faga, eller så kan dette være en del av mye undervisning med bruk av IKT. På den skolen jeg var følte jeg at dette var helt supert. Elevene lærte grunnleggende tekstbehandling og bruk av fronter.

    Johanne

    SvarSlett
  6. Jeg er enig med deg om at lærere trenger bedre opplæring. Lærerne trenger kursing, og IKT bør ligge som en del av lærerutdanningen, for det er som du sier at IKT har kommet for å bli. Kunnskap er makt, kunnskap sletter fordommer, derfor er det så viktig å få kunnskap om IKT i skolehverdagen.

    SvarSlett
  7. Interessant innlegg!
    Jeg er også helt enig i at lærernes formidlingsevne og kompetanse om IKT er det viktigste. Lærerne har en viktig jobb foran seg for å sørge for at de får nok kompetanse, slik at det ikke blir «glemt bort» som dere skriver.

    Siri

    SvarSlett