mandag 2. mars 2015


Tavleundervisning vs. film

Som matematikklærer føler jeg mange ganger at jeg har lett for å ty til tavleundervisning. Jeg har laget et opplegg, som jeg presenterer for elevene mine, og der elevene er mer eller mindre grad delaktige. Jeg han TRO at de følger med, men gjør de det? Føler ikke alltid det. For når jeg er ferdig med gjennomgangen min og elevene skal jobbe selvstendig, opplever jeg altfor ofte at enkeltelever ønsker gjennomgangen på ny, sånn helt for seg selv.

Magnus Nohr presenterte på forelesningen 23/2, «Læringspyramiden» (Kilde: National training Labratories), som fortalte at kun 5% av studentene/elevene lærer best gjennom forelesninger. Dette er ikke særlig hyggelig lesning når en vet hvor mye vi lærere foreleser gjennom en arbeidsuke. Dessuten sa «Læringspyramiden» at hele 90% av studentene/elevene lærer best ved å lære bort til andre. Da bør vi jo som lærere etterstrebe at elevene får en mer aktiv rolle i innlæringen av nytt stoff.

Jeg har i etterkant av denne forelesningen tenkt noe på dette, og jeg har lyst til å prøve følgende:

·         Jeg har lyst til å dele klassen i to grupper. Den ene gruppen skal få se en filmsnutt, som jeg lager om et nytt tema. De skal få se denne filmsnutten så mange ganger de selv ønsker, slik at hver enkelt kan emnet så godt at de kan lære det bort til en av medelevene på gruppen som ikke har sett filmsnutten.

Blir spennende å se resultatet.

Olaug Torsvik Heier

5 kommentarer:

  1. Det er fint å se at du er villig til å endre måten du underviser på, basert på informasjon du finner. Flere lærere burde gjort som deg. Jeg har selv vært en av elevene som ikke fikk noe særlig utbytte av forelesningene i matematikk. I motsetning til deg, var mine lærere lite villige til å variere sine undervisningsformer. Jeg håper du skriver en oppdatering om hvordan den nye arbeidsmåten fungerte.

    SvarSlett
  2. Det er en god egenskap som lærer å kunne evaluere seg selv, eller sitt undervisningsopplegg. Spørsmål som hva fungerer bra, og hva som kan fungere bedre dukker opp. En klasse består uansett av ulike individer, som vil lære på ulik måte. En variasjon i undervisningen vil derfor være positivt for å fenge flest mulig. Opplegget du belyser høres veldig interessant ut! Jeg tror også på økt utbytte av læringen når elevene føler eierskap til stoffet, for så å formidle det videre til noen andre.

    SvarSlett
  3. Hurra, tenker jeg! Når det gjelder mine egne erfaringer rundt undervisning så er det liten tvil om at jeg føler meg mest komfortabel med frontalundervisningen som du skildrer her. Hadde jeg kunnnet sett på mattevideoer for å kunne terpe og lære ville jeg vært kjempehappy for da kunne jeg lære i mitt eget tempo. Det kan være mulig at mange elever føler at de sliter med å følge undervisningen på tavlen og da må de jo selvfølgelig spørre etterpå fordi de ikke tørr å stoppe meg/deg undervis(det kan jo være flaut/pinlig for dem). Håper du får positiv feedback etter den økten, jeg har stor tro på at flere elever vil like opplegget.

    SvarSlett
  4. Dette var en god, ide, som kan ses som en måte å tilpasse undervisningen til den enkelte elev. Håper du gjennomfører forskningsopplegget ditt, og skriver et blogginnlegg om resultatet! Hadde vært spennende å høre hvordan det fungerte.

    SvarSlett
  5. Det er en interesant ide å vide en film til halvparten av klassen, men rent praktisk hva skal del B av klassen gjøre på mens del A ser på film? Angående Magnus Nohrs utsagn om tavleundervisning så er vel dette til dels riktig, men det er flere faktorer som kan ha utslag på dette: elevenes alder/forkunnskaper/motivasjon, tiden på døgnet, etc. Variasjon er en av de viktige tingene å ha i minnet, selv med tavleundervisning - ettersom ut fra flerintelligens teorien så lærer forskjellig folk på forskjellige måter. Videre, hvis det er ren tavlebruk så leser noen mye saktere enn andre og ofte viskes tavlen ut før de litt tregere leserene er ferdig med å notere. Det er her digitale verktøy kan skinne hvis en velger riktig verktøy og presentasjonstype for hver undervisningsøkt.

    SvarSlett