torsdag 12. mars 2015

Film som redskap til å vurdere (og forbedre) egen undervisning




Jeg filmet en sekvens av min undervisning i 8.klasse da jeg hadde om kontinentaldrift. Først vil jeg forklare kort hva jeg gjorde. Jeg brukte powerpint, da skolen bare har prosjektor. På PowerPointen brukte jeg liten mengde skift og la heller hovedvekten av undervisningen på animasjoner.

Egne erfaringer og refleksjoner etter at jeg hadde vist det til basisgruppa:

Ved å bruke film som redskap til å vurdere min egen undervisning blir det mye mer konkret og ekte. Dessuten kan jeg videre bruke andre kollegaer til å bedømme hva de syns, hva kunne vært bedre og hva var det som var bra? Uten film måtte jeg hatt en bestemt person inne i klasserommet til observasjon og det ville kanskje vært vanskeligere å forstå hva det var jeg gjorde eller ikke gjorde til en bestemt tid. Det største plusset er jo at du kan se deg selv etterpå, noe som ville vært umulig uten.

Jeg filmet meg selv om lærer, min undervisning, min tavlebruk, mitt kroppsspråk, stemmebruk osv. Nå er det film som skal vurderes her, ikke hva jeg som lærer kunne forbedre, men en naturlig del er jo at det blir en lærerik prosess for meg selv også. Fem minutter er kanskje litt kort, men dette var jo ment som en introduksjon til hvordan det kan gjøres. Men jeg vil si at det var nyttig å bruke som redskap, redskap hos en skole. Tillit og trygghet hos hverandre er viktig hvis man skal bruke det internt i kollegiale og at det i hovedsak er ros som skal fremmes, men også forbedringspotensialer. Kanskje, eller ofte (fant vi i basisgruppa ut) kan vi lære og ta i bruk triks fra andre. Jeg syns det var lærerikt, men jeg har som oppfatning at dette ikke blir brukt i stor grad i skolene der ute. Jeg har kun opplevd at lærerne har noen dager i året hvor de skal observere hverandre. Mange ressurser og tid er spart når man tar i bruk film som redskap istedenfor. I dag har de fleste en smarttelefon som fungerer optimalt til dette.

Jeg syns også det er mye mer behagelig å ha et kamera, enn en person som er med meg i undervisningen. Dette er sikkert forskjellig, men tid sparer man hvert fall.

Film som redskap anbefales!

1 kommentar: