mandag 2. mars 2015


Erfaringer mht. lekser som skal leveres i Fronter

En skolehverdag på 4. trinn skal fylles med mye, og ofte kan det være vanskelig å vite hva en skal prioritere å bruke tiden på. En av de tingene som vi på mitt team syns en kan bruke mye tid på, er «sjekking av lekser» og da særlig leseleksene. Siden vi på vår skole bruker «Fronter» som læringsplattform, og den har en funksjon for lydopptak, ønsket vi å prøve ut denne funksjonene.

Elevene fikk i oppgave at hver uke, i en måneds tid, skulle de lese inn en av ukas leselekser i «Fronter». Elevene fikk en grundig innføring i hvordan elevene skulle løse denne oppgaven. Hver og en av dem måtte også vise oss lærerne om de hadde lært det. I tillegg laget vi lærerne en Instruksjon som elevene fikk med seg hjem, om de hadde «glemt» hva de skulle gjøre eller om foreldrene skulle hjelpe dem. Da elevene bor på bygda med varierende nettilgang, hadde vi lærerne også skrevet i Instruksjonen og på ukeplanen at elevene kunne gjøre oppgaven på skolen på torsdagen, om en foresatt skrev melding om dette.

Vi lærerne var skikkelig fornøyde med hvordan vi hadde «løst» tidsproblemet vårt, for alle elevene gav uttrykk for at de hadde tilgang til PC/MAC hjemme, og var veldig optimistiske da vi gav elevene oppgaven.

Den første uken fikk vi melding fra fem av de 47 elevene på trinnet, og de fikk på torsdag mulighet til å lese inn leseleksen. MEN: Det viste seg at mange av de andre, som ikke hadde med noen melding, også hadde vansker med å få lest inn leksene sine. Noen av forklaringene var: Dårlig nettilgang, kom ikke inn i «Fronter» (husket ikke passord, fant ikke nettsiden) og mikrofonen virket ikke. Så på torsdag måtte ca. halvparten av elevene på trinnet bruke noe av skoletimene eller friminuttene til å lese inn leksa si. Dermed hadde vi jo ikke løst «tidsproblemet vårt», for vi lærerne måtte bistå mange av elevene.

Så etter denne første ukens opplevelser var vi ikke like optimistiske foran den neste uken. Nok en gang skrev vi på ukeplanen at elevene som ikke fikk gjort leksen hjemme, kunne bruke friminuttene på skolen på torsdag til å gjøre dem, mot at de hadde med skriftlig melding hjemmefra. Men samme lekse gjentok seg. Ca. fem elever hadde med seg melding hjemmefra, mens halvparten hadde ikke fått gjort leksen. Nok en gang måtte vi bruke av tiden vi hadde tenkt å bruke til noe annet, for å bistå elevene. Slik gjentok det seg enda to uker. Da mistet vi lærerne «løsta» og gav opp den formen for lekser, for en periode.

Disse opplevelsene gav oss noen tanker:

·         Var oppgaven for vanskelig?

·         Hadde vi gitt for dårlig instruksjon?

·         Er det for «lett» å la være å gjøre oppgaven hjemme, om en får tilbud om å gjøre de på skolen?

·         Hvordan skal vi få foreldrene til å engasjere seg i elevenes IKT-lekser?

·         Er foreldrenes IKT-kunnskaper for dårlige?

·         Var dette en god idé?

Har heldigvis hatt bedre opplevelser med andre klasser mht. lekser som skal leveres i «Fronter», så det blir nok ikke siste gang denne gjengen får slike oppgaver.

 

Olaug Torsvik Heier

1 kommentar:

  1. Dette var et veldig interesant blogginnlegg som skaper noen betenkninger på problemer som kan oppstå når en prøver å digitalisere hverdagen. Jeg er meget nysgjerrig på om de andre klassene som du nevner var lik aldersgruppe som den ovenfornevnte klassen, for i så fall ville jeg konkludert om at klassen var muligens ikke moden nok for oppgaven selv om den virket simpel i teorien. Men denne metoden høres ut som en god mulighet for fremmedspråklekser, for de litt eldre elevene.

    SvarSlett