onsdag 4. mars 2015

Facebook i skolen?



Facebook er en stor del av mange norske skoleelevers hverdag. Det blir brukt mye i skolen og på fritiden, men hvilke konsekvenser kan det få for skole og utdanning? Nye digitale tjenester gjør at vi kan arbeide på andre måter enn før. Vi bruker ikke bare Facebook til det private og det sosiale, men det finnes også mange elever som bruker Facebook som en plattform for faglig samarbeid. Når elevene selv er i ferd med å utvikle mediets funksjoner, bør kanskje også skolen se nærmere på mulighetene for en målrettet pedagogisk bruk av sosiale medier.

En undersøkelse gjort av Utdanningsforbundet viser at Facebook som et samarbeidsverktøy kan bidra til å fremme godt gruppesamarbeid. Det kom fram at Facebook-gruppene åpnet for samspill og interaksjon mellom deltakerne i et gruppesamarbeid, uavhengig om deltakerne møttes fysisk eller ikke. Det ble hele tiden gitt gode oppdateringer til hverandre underveis i prosessen. Det kom også frem at Facebook som et samarbeidsverktøy gir muligheten til å dele informasjon og kommunisere på en måte som skaper transparens hvor elever kan fungere som en ressurs for hverandre. Elever følte nytten av å skrive og dele innlegg på en felles vegg hvor alle kunne delta og kommentere de andre gruppedeltakerne. Noe som er interessant, som også kom fram i undersøkelsen var at Facebook som samarbeidsverktøy åpnet for lærerstyring av samarbeidet. Læreren kan involvere seg i gruppeprosessen og gjennom dette være en ressurs for elevene i form av faglig hjelp. Læreren får også mulighet til å overvåke arbeidsprosessen slik at elevene kan veiledes mot et effektivt gruppearbeid.

Det er ikke bare positive sider ved å bruke Facebook i skolen. Man støter også på ulike etiske utfordringer. Skal elever og lærere være venner på Facebook? Skal det opprettes egne skolekontoer for elevene? Hva med de elevene som ikke er Facebookbrukere? Skal de være nødt til å opprette seg en konto på sosiale medier? Dette er noen an mange ting og tenke over.

Selv om det finnes etiske utfordringer ved bruk av Facebook i skolen bør kanskje ikke dette lenger være nok til å avskrive pedagogisk bruk av dette sosiale mediet? Elevers eget initiativ og deres faglige erfaring med sosiale medier bør kanskje kombineres med lærerens pedagogiske kompetanse, slik at mulighetene best mulig kan utforskes og utnyttes.

 

Kilder:

13 kommentarer:

  1. Mange fine synspunkter! Jeg har også ulike meninger rundt dette emnet. Facebook er en fin plattform for samarbeid, men det forventes kanskje at læreren da skal være tilgjengelig hele tiden og stadig få varsler. Man bør ha klare regler rundt bruken, sette av f. eks tilgjengelig klokkeslett osv. Man kan kanskje ta et standpunkt til å bruke facebook som en slik ressurs ved å høre med elever/foreldre om flertallet er villig til å bruke det og har konto.

    SvarSlett
  2. Mange lærere har ulike tanker om å bruke Facebook som et samarbeidsverktøy med elevene. Noen lærere er nok kritiske fordi de ikke ønsker å være "venn" med elevene, mens andre er, som Hanne kommenterer, at de ikke ønsker å være tilgjengelige for elevene sine til enhver tid. Jeg er veldig enig med Hanne om at det må utarbeides regler for bruken.
    Ellers ser jeg, som mor, all hjelpen klassen til datteren min får av medelever og lærere gjennom deres gruppe på facebook.

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig enig i at Facebook er en fin plattform for samarbeid, men forstår også godt de etiske utfordringene og reservasjonene mot å ta det i bruk. Personlig ønsker ikke jeg å være tilgjengelig privat for mine elever på Facebook, men anerkjenner absolutt at en gruppe eller side kan være en god ide hvor foreldre og/eller elever kan kommunisere. Jeg tror også innstillingen til bruk av denne plattformen varierer i stor grad, og tenker at dette kan være et aktuelt tema å ta opp på et foreldremøte.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Facebook er en fin plattform for samarbeid. Vi bruker det selv mye i vårt samarbeid som gruppe i dette studiet. Det er enkelt å få gitt beskjed til flere personer samtidig, og diskusjonen trenger ikke være så formell. Jeg føler dog at bruken stiller visse krav til «modning». En utleverer store deler av sitt privatliv, noe som ikke alltid er like heldig i skolen. Veien kan være kort til netthets, og det er bra du belyser ulike etiske utforinger økt bruk av facebook også kan medføre. Som lærer kan skille mellom jobb og privatliv være noe uklar. Vil økt bruk av sosiale medier være med på å gjøre dette skillet enda mer uklart?

    SvarSlett
  6. Facebook har klart både postive og negative sider når det kommer til bruk i undervisning. Selv bruker jeg det ikke, i og med at det finnes andre programmer som dekker de bruksområdene facebook har, som for eksempel kommunikasjon og samarbeid digitalt. I min erfaring har facebook for mange avledninger fra det faglige.

    SvarSlett
  7. De første tankene jeg får rundt det å være tilgjengelig på facebook er at jeg ikke ønsker det i min lærerpraksis. I senere tid har jeg hørt fra andre lærere at de har opprettet seg en egen skolekonto, hvor det er denne elevene har kontakt med(da den andre forblir privat). Likevel er jeg undrende til at lærere kanskje blir for tilgjengelige som det også stilles spørsmål rundt i tidligere kommentarer. Samarbeidet gjennom facebook er nok en positiv fremgang, likevel har jeg vanskelig for å tro at alt fungerer optimalt. Som en felles vegg alle skriver på kan være skummelt for ulike elever underveis. Denne bruken bør være grundig diskutert med hjemmet og gjennomgått med elevene før bruk.

    SvarSlett
  8. Interessante og relevante refleksjoner som dere trekker frem i innlegget.

    SvarSlett
  9. Interessante og relevante refleksjoner som dere trekker frem i innlegget.

    SvarSlett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  11. Jeg ønsker ikke å være venn med mine elever på Facebook. Nå skal jeg jobbe i barneskolen, og der er de aller færreste gamle nok til å være på Facebook uansett. Det å legge opp til samarbeid og kontakt med dem via Facebook, opplever jeg for min egen del som ugreit. Men det å opprette en gruppe der foreldrene er medlemmer, er jeg positiv til. Foreldre kan snakke sammen eller stille meg spørsmål, og det er enkelt å gi beskjeder som når fram kanskje mer effektivt enn lapper i sekken eller beskjeder på Fronter. Som Hanne sier, kan det være lurt å sette opp noen regler for bruken, blant annet noen tidspunkter der læreren er tilgjengelig. Det må også tas hensyn til at ikke alle har konto og heller ikke ønsker å opprette en. Faren ved å bruke et forum der "alle" er, er at man glemmer de få som ikke er der.

    SvarSlett
  12. Facebook har både positive og negative trekk. Som student på hiof, har jeg selv sett hvilken nytte facebook kan ha for en klasse. Derimot, så er jeg av samme formenig som flere andre har uttrykt om at en lærer burde ikke være "venner" med elevene sine på FB - spesielt ikke på grunnskolenivå. Det åpner for flere etiske problemer idet barna kan få tilgang til sider av lærerens privatliv og voksne venner som de slettes ikke burde ha tilgang til. Det fineste middelvei synes jeg ville være å opprette et felles grupperom, med klare regler på hva rommets formål og bruk skal være til.

    SvarSlett
  13. Godt skrevet! Facebook kom vel med noen etiske riper i lakken og derfor har de fått et ufortjent dårlig rykte på seg? Ser man på dagens Facebook så er det et godt system. Videosamtaler, hånderting av grupper, komminukasjon ut på pc, nettbrett, mobiler og klokker. Hadde Facebook byttet endret navn og farge, så tror jeg omdømmet i dag hadde vært noe helt annet. Kunne det fungert som en god læringsplattform?

    SvarSlett