tirsdag 31. mars 2015

Film av egen undervisning


 

I løpet av praksis, fikk jeg muligheten til å filme min undervisning. I forbindelse med dette, vil jeg dele mine tanker og erfaringer.

Den praktiske gjennomføringen

Jeg fikk hjelp av en medstudent for å gjennomføre filmingen i en tiendeklasse. Jeg brukte et vanlig - muligens en smule gammeldags – videokamera. Medstudenten plasserte seg på en ledig pult foran i klasserommet. Klassen hadde i forkant av økten blitt informert om at min medstudent skulle filme meg, og at filmen skulle brukes til å vurdere min undervisning. Jeg hadde gitt beskjed om at elevene selv ikke ville bli filmet. Jeg fikk et spørsmål om stemmene deres ville bli hørt på filmen, noe som naturligvis ville være tilfelle. Dette var i orden for elevene. Filming av dagligdagse gjøremål for å studere samspillet mellom elev og lærer, er ifølge datatilsynets nettsider ikke melde – eller konsesjonspliktig (Datatilsynet, u.d). Dette gjelder selv om elevene skulle komme til å bli filmet. Filmingen ble gjennomført i en naturfagstime, og det var gjennomgangen av temaet som ble filmet. Filmen ble på ca. 15 min.

Utfordringer ved filming av undervisning

Klassen så ikke ut til å opptre spesielt annerledes sammenliknet med undervisningsøkter uten filming. Det jeg dog kunne merke, var at noen av de vanligvis muntlig aktive elevene så ut til å ha en høyere terskel for å rekke opp hånden. Dette så hovedsakelig ut til å gjelde de mest pliktoppfyllende jentene. Kanskje kan dette tolkes som at de var redde for å risikere å svare feil når stemmene deres kunne høres på filmen.

Noen ganger beveget jeg meg rundt i klasserommet mens jeg snakket. Da jeg hadde lovet å ikke filme elevene, kunne ikke filmkameraet følge meg i disse øyeblikkene. Av den grunn kunne elementer som for eksempel blikkontakt og kroppspråk i disse situasjonene, ikke observeres på den ferdige filmen. Neste gang, skal jeg ikke si til elevene at det kun er jeg, og ikke de, som vil bli filmet. Jeg kommer heller til å spørre om det er i orden at de kommer med i filmen fordi de er i bakgrunnen.

På hvilke måter kunne jeg dra nytte av filmen

En film av egen undervisning, kan brukes til mange formål. Jeg kunne selv se på filmen og vurdere min egen undervisning. Et annet alternativ er å se på filmen sammen med medstudenter eller kollegaer, for å få nye synspunkter og perspektiver som jeg selv ikke var klar over. Dette er kanskje et grundigere alternativ i forhold til det første, men det er avhengig av at samarbeidspartnerne er tilgjengelige. Det vil være mer tidkrevende med tanke på både å se filmen, og å diskutere det som er kommet frem.
Videre kan en slik filming av et undervisningsopplegg brukes som en ressurs for andre lærere på skolen. Dersom du har brukt mye tid på en grundig forberedelse, og timen var vellykket, kan man dele sine ideer og erfaringer på denne måten. Undervisningsopplegget kan med andre ord brukes videre ved at andre lærere ser filmen, og gjennomfører det. Slik deling kan være tidsbesparende for alle på teamet, og overskuddet i tid kommer elevene til gode i form av mer planlegging og tilrettelegging.  

Selv fikk jeg hjelp av mine medstudenter til å vurdere min undervisning. Av disse fikk jeg konstruktive tilbakemeldinger. Noe som kanskje var enda viktigere, var at jeg fikk forslag til forbedringer. Alle hadde sine forslag, og det betyr at jeg har fått flere veier å gå når jeg møter ulike utfordringer. Husk; Det er ikke bare elevene som har nytte av å lære i felleskap, vi kan på denne måten lære mer selv også. Med oppmerksomhet rundt flere valgmuligheter, kan jeg som lærer bli bedre til å tilpasse undervisningen til øyeblikket. Ingen situasjoner er helt like, og som lærer er man nødt til å handle deretter.

 

 

Kilder


1 kommentar:

  1. Bra at du fant dette svaret hos Datatilsynet. Det virker som om refleksjonene i gruppen har vært gode og nyttige. Det kunne blitt enda mer interessant lesning om du hadde kommet med et par eksempler på egne forbedringspunkter. Det kan hjelpe andre å bli mer bevisste på egen praksis.

    SvarSlett