søndag 29. mars 2015

Kahoot!

Jeg vil nå ta for meg et verktøy jeg møtte i min siste praksisperiode, som jeg rett og slett syntes var en fantastisk måte å bruke lek som en tilnærming til læring!
Kahoot er sosial lek med kunnskap, og er en spillplattform som er utviklet til bruk i klasserommet. Min observasjon er at dette engasjerer og motiverer elevene, så vel som at det fremmer læring hos hver enkelt elev så vel som i fellesskap.

Måten det fungerer på er at læreren deler ut en PIN-kode som elevene taster inn på sine mobiltelefoner, nettbrett eller datamaskiner. Dette gjør at elevene kobles oppmot en felles quiz, som læreren kan kjøre opp på storskjerm. I praksis hvor jeg var ble denne quizen benyttet til å oppsummere det mest sentrale fra timen. Spørsmålene dukker opp på storskjermen så vel som på elevenes mobiler, og de trykker da på riktig svaralternativ. Den som svarer kjappest, får flest poeng.

Som lærer er absolutt dette noe jeg ønsker, og kommer til, å benytte meg av i undervisningen. Ikke hele tiden, men som avbrekk. I mine øyne er dette en god måte å gjøre undervisningen mer interaktiv og variert på. Elevene møter får flere knagger å henge sine kunnskaper på, gjennom repetisjon. I tillegg er mobil, PC og nettbrett kjente elementer fra elevens hverdag.

Dette gir også meg som lærer tilbakemeldinger på hva elevene kan og ikke kan, og kan på den måten fungere som en form for vurdering. Dette bidrar til at jeg kan planlegge videre undervisning på en hensiktsmessig måte.

Det er selvfølgelig viktig å tenke på at "Kahoot" ikke kan erstatte den engasjerte læreren, men jeg tror det kan være en fin måte å teste forkunnskaper på eller som en form for overlæring og repetisjon. Elevene blir aktivisert, og aktiviteten er ofte lystbetont og motiverende.

Del gjerne deres erfaringer :-)

10 kommentarer:

  1. Jeg har hørt masse positivt om dette quizverktøyet! Resultatene kan også lastes ned i en Excel-fil. På den måten kan man kartlegge hvordan forståelsen til elevene ligger an så langt, og bruke resultatene til planlegging av videre arbeid. Elevene kan også logge seg inn i quizen med navnet sitt, slik at læreren kan se hva hver enkelt elev har svart på de ulike spørsmålene. Det må naturligvis tas hensyn til at elevene har et stressende tidspress over seg, og at noen av svarene kan være et resultat av gjetting... Men det kan likevel gi en pekepinn på hva eleven mestrer og hva det trengs å øves mer på:)

    SvarSlett
  2. Kahoot er en enkel verktøy å bruke. Jeg har også brukt det i praksis i 1. trinn og det fungerte utmerket. Kahoot fungere altså for alle aldre, men må nok tilpasse det til hvert trinn. Det er mange måter å bruke kahoot på, enten med tidspress eller ikke, og man kan bruke det før man starter med et nytt tema, eller når temaet avsluttes, eller underveis.

    SvarSlett
  3. Jeg hadde ingen kjennskap til Kahoot før vi brukte det i IKT-studiet. Min opplevelse av det var at dette er et verktøy som jeg ønsker å bruke. Her har alle elevene mulighet til å besvare de spørsmålene som stilles, i stedet for at én og én blir spurt når de rekker opp hånda. Det er spennende og engasjerende, og jeg tenker at det kan fenge mange av elevene. Kahoot er dessuten enkelt å tilpasse, slik at det lett kan brukes på de ulike trinnene.

    SvarSlett
  4. Interessante refleksjoner over hvilken rolle de digitale verktøyene har.

    SvarSlett
  5. Du har gode refleksjoner, og beskriver Kahoot på en bra måte. Jeg har selv begrenset med erfaringer med bruk av dette programmet, men du viser at dette er noe som fungerer bra i skolen. En ønsker jo at IKT skal fungere som en naturlig del av undervisninger. Dine erfaringer viser at det absolutt gjør dette, samtidig som det tilfører nye dimensjoner inn i klasserommet. Jeg tror Kahoot kan brukes som et nyttig verktøy for læreren, samtidig som det er morsomt og motiverende for elevene.

    SvarSlett
  6. Jeg ble først kjent med kahoot gjennom naturfagene på høgskolen, og her fungerte det supert og studentene var veldig ivrige. Jeg har også brukt det selv i siste praksisperiode og fikk for det meste en positiv opplevelse. En viktig ting å passe på er å sette begrensninger på kallenavnene elevene får bruke. I timen min ble det krangling om et spesielt kallenavn.
    Det er også lurt å ikke "bruke opp" kahhoot, altså ikke ha det for ofte. Jeg erfarte at noen av elevene begynte å bli litt lei.
    Selv liker jeg kahoot veldig godt! Supert innlegg, Tine :)

    SvarSlett
  7. Jeg ble også kjent med Kahoot for første gang i denne siste praksisperioden. Jeg brukte det selv som en oppsummering på alle temaene for den første uke. Det ble nesten som en ukesquiz. Elevene elsker det og det treffer på alle nivåer. Som du nevner kan dette verktøyet vurdere hva den enkelte elev kan. Det eneste som trekker litt ned er som Thea sier med kallenavn. Det kan fort bli mer fokus på "morsomme" kallenavn om man bruke det for mye.
    Men jeg kommer selv til å bruke dette for å variere noen ganger! Engasjerende for både elevene og kanskje læreren :-)

    SvarSlett
  8. Jeg har en del erfaring fra Kahoot både i skolen og andre arenaer. Det er et engasjerende verktøy som kan brukes som en repetisjon til blant annet prøver eller bare for å ha en morsom quiz før ferier f.eks. Jeg brukte det i en 7. klasse som en oppsummering før de skulle ut med Ny-Vigra og de hadde det veldig morsomt. Det som kan være utfordringen med slike verktøy er å balansere både lengden på quizen og hvor mange faglige spørsmål det skal være. Jeg liker å legge inn litt morsomme spørsmål innimellom selv om quizen handler om fiskearter :)

    SvarSlett
  9. Jeg syntes dette var en meget god og informativ beskrivelse av Kahoot. Jeg hadde ikke hørt om Kahoot før dette semesteret, og slik det er med de fleste nye ting, er det lett å bli revet med. Dermed er det bra at du nevner alternative måter den kan brukes på, slik som korte klasseoppsummering og vurdering, ikke bare langtekkelige quiz.

    SvarSlett
  10. Jeg har også blitt veldig glad i Kahoot, men noe som ikke har blitt nevnt her er at det tidvis kan være veldig ustabilt. Har selv opplevd at elever har blitt kastet ut midt i en quiz. De kan komme inn igjen når som helst, men da starter de med null poeng, og har liten sjanse på å ta igjen de andre. Jeg opplevde en elev som lå helt i tet, men som ble kastet ut på grunn av ustabilt nett. Det var ikke akkurat en voldsom motivasjonsfaktor. Det er også verdt å merke at hvis man bruker mobil så må elevene ofte bruke sitt eget mobilnett hvis de ikke får koblet til wi-fi. Kan være greit å tenke over dette også.

    SvarSlett