tirsdag 26. februar 2013

Kildekritisk bruk av internett


Forelesning med bibliotekar Anette Kure.

Tirsdag 12. februar hadde vi en interessant forelesning om kildekritisk bruk av internett. Anette Kure tok opp mange interessante temaer når det gjelder dette emnet. For det første snakket hun en del om elevers oppfatning av det som ligger på nettet. Veldig mange elever bruker klipp og lim metoden. Det er viktig at man som lærer er obs på dette, og gjør elevene oppmerksomme på dette i en tidlig alder.
Hvor gode er egentlig google-generasjonen til å søke opp informasjon, og vurdere det de har funnet? Det er et godt spørsmål. Det viser seg at de er mer opptatt av å finne masse stoff, og ikke så opptatt av kvaliteten. Det er viktig at elevene blir kjent med internett, og vet hvor de skal søke og hva de skal se etter. Det er fort gjort at det blir en haug med masse informasjon og vanskelig informasjon som de ikke klarer å bearbeide. Kure snakket om å være informasjonskompetent. I det la hun at vedkommende måtte kunne:

-          Definere oppgaven
-          Lokalisere ressursene
-          Velge (og vrake) kilder
-          Ta vare på informasjonen og organisere den
-          Bearbeide informasjonen og formulere den som egen kunnskap i et produkt
-          Presentere egen kunnskap
-          Vurdere arbeidet

Kure snakket også om viktigheten av en god bibliotekar/bibliotek på skolene. Kompetansemålene i norsk etter 2.trinn til og med etter 10.trinn, tar for seg en form for litteratur. Elevene skal bli kjent med ulike typer litteratur gjennom ulike typer bøker. Her kan bibliotekene være til god hjelp dersom man har dette ved sin skole. Dette kan også være med å påvirke eleven til å bruke biblioteket mer, dersom de f.eks. skal finne fagstoff eller annen informasjon. Mange ganger kan det være enklere enn å ta seg en tur ut på det store internettet.
Sist men ikke minst la hun ganske stor vekt på begrepene digital kompetanse og informasjonskompetanse. Definisjonen på digital kompetanse går ut på ferdigheter, kunnskaper og holdninger som alle vil trenge for å kunne få best mulig utbytte og læring av digitale medier. Og for å kunne føle mestring i kunnskapssamfunnet.  Mens informasjonskompetanse, som vi var inne på litt tidligere, går på dette med å hente informasjon og bearbeide dette til et fullstendig arbeid. Disse to begrepene sklir på mange måter litt over i hverandre. Det som er viktig er at elevene på et tidspunkt lærer seg å bli kildekritiske, de må lære seg å finne ut hva som er nyttig informasjon og hva som ikke er relevant. Dagens samfunn blir mer og mer digitalisert, og dagens barn og unge er fremtidens håp. Dermed er det viktig at de lærer seg god teknikk når det gjelder å være kildekritiske. Dette kan de dra god nytte av når de blant annet kommer på høgskoler og universiteter hvor dette vektlegges i aller høyeste grad.

- Alette, Anne, Antonia, Maria og Marita

9 kommentarer:

  1. Er enig med dere! Veldig mange elever er flinke til å søke opp stoff til oppgaver, men de stopper opp når de skal sortere ut det som er relevant for besvarelsen.Dette er en modningsprosess som vi ma starte tidlig med for at de skal bli gode på informasjonskompetanse.

    SvarSlett
  2. Vi som lærere må nok vie tid til å veilede eleven i riktig bruk av internett. Riktig bruk av kilder, og av erfaring så bør de også få litt opplæring av korrekt kildehenvisning.

    SvarSlett
  3. Å fokusere på korrekt bruk av kilder på nettet på et tidlig stadium tror jeg er veldig viktig, for at dette ikke skal komme som "et sjokk" på elevene senere når det virkelig blir stilt krav til det. Derfor tror jeg det kan være lurt å stille dette kravet til dem først som sist.

    Fredrik Hansen

    SvarSlett
  4. Det er nok vanskelig for mange å være kritiske til det de leser, så det må det nok veileding og trening til før det blir helt riktig. Å starte med dette tidlig, er jeg enig i at er lurt.

    Elisabeth

    SvarSlett
  5. jeg er helt enig. jeg synes det var en veldig bra undervisningstime. jeg følte jeg lærte mye mer om hvorfor kildekritikk er viktig og også flere søkemotorer man kan få elevene til å bruke. som vi lærte den timen: google er ikke den eneste muligheten vi har, og heller ikke alltid den beste måten. også det å gjøre elevene klar over at de må ta ansvar for egen læring og hvilket stoff som er viktig og hvilket stoff som er søppel.

    SvarSlett
  6. Jeg er helt enig i at dette var en interessant og veldig lærerik forelesning. Jeg føler selv at jeg har lært veldig mye om hvordan jeg kan veilede elevene mine slik at de lettest mulig kan finne den beste og mest relevante informasjonen til et emne, og viktigheten av å være kritisk til det man finner på nettet og at de må lære seg til å sjekke flere kilder før de er sikre på at det de velger å benytte som kilde er korrekt.
    Det eneste som gjenstår nå er å gjøre så godt jeg kan for å lære bort dette til mine elever.

    SvarSlett
  7. Etter forelesningen bestemte jeg meg for å utforske Kvasir Junior etter anbefalingene av Anette Kure. Jeg må innrømme at jeg har aldri brukt dette søkeverktøyet før...Nå har jeg jeg brukt dette med klassen min med gode resultater.

    SvarSlett
  8. Jeg oppsøkte også Kvasir Junior rett etter forelesning, og har lagt det inn som startside på PC'en til ungene her hjemme. En flott og oversiktlig søkemotor.

    SvarSlett
  9. Jeg hadde heller ikke brukt Kvasir Junior før denne forelesningen, men nå som jeg har fått prøvd det ut er jeg veldig fornøyd med denne søkemotoren. Jeg synes faktisk at den gir bedre og mer relevante søkeresultater enn Google. Det er ikke så lett å få elevene til å velge å bruke noe annet enn Google, for det virker som de tror at svaret på alt ligger der. Men det virker som at de har begynt å forstå viktigheten av å sjekke flere søkemotorer for å finne relevant informasjon nå i hvert fall.

    SvarSlett