mandag 18. februar 2013

Kildekritisk bruk av internett

Tirsdagens forelsening med Anette Kure brakte mange interessante emner på banen. Hun satte søkelyset på skolebibliotekenes/skolebibliotekarenes betydning i skolehverdagen. Hun belyste også problematikken rundt digital informasjonssøk og bearbeiding av informasjon. Kompetansemålene etter 2-, 4-, 7- og 10-trinn krever mye av elever og lærerne som skal gi elevene denne digitale kompetansen. Er alle lærerne kompetente på dette feltet?

De fleste elevene i dag er gode internettbrukere. Spørsmålet er om de unge bruker nettet på en konstuktiv og fornuftig måte. Kure henviser til forsking på dette feltet som sier at dagens unge er flinke til å søke, men dårlige på å bearbeide stoffet. Dette er også en erfaring vi sitter igjen med. Når elevene skal finne informasjon til eget arbeid klarer de dette fint, men å bearbeide det på egenhånd byr ofte på utfordringer.  De klarer ofte ikke trekke ut det de trenger av informasjon og bruke den på riktig måte. De har lett for å kopiere det som står der. Elevene må få veileding og hjelp til å trekke ut og formulere stoffet slik at de selv forstår og kan videreformidle det.


Vi som lærere har en viktig oppgave i forhold til elevene når det gjelder kildekritikk. Vi må lære dem å være kritiske til informasjonen de finner. Vi må bevisstgjøre dem på at det som de finner på nettet ikke alltid er korrekt. Elevene må bli lært opp til at det finnes mange ulike ståsteder, og derfor blir det mange forskjellige meninger og vinklinger av samme informasjon. Det er derfor viktig at de læres til å bruke ulike kilder slik at de får informasjon fra ulike ståsteder.

Etter egen erfaring ser vi at barn i barneskolen ofte bruker Google som eneste søkemotor. Mange av oss lærere er ikke flinke nok til å informere og vise elevene andre søkemotorer. Når man søker etter informasjon på Google får vi mange treff, men ofte er ikke alt relevant og godt brukbart stoff for elevene. Vi har en utfordring til å bli flinkere til å vise elevene gode søkemotorer.

Jan Olav, Marianna og Veslenmøy

7 kommentarer:

  1. Helt enig! Det er for mange blitt en "vane" å bruke Google når en søker på internett. Når det gjelder elever ser jeg ofte at de velger det første og beste som dukker opp på Google, og holder seg til denne ene siden.

    Her finnes et stort utviklingspotensial hos mange!

    Julie

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig i det dere skriver om at elevene er flinke nettbrukere, men at det er et sprøsmål om de bruker nettet på en kosntruktiv og fornuftig måte. Videre tenker jeg at det fremdeles er mange som "klipper og limer" fra nettet når det er snakk om oppgaver de arbeider med og at det er liten refleksjon rundt bruk av kildene. Ikke alle kilder er like gode og det er lærerens oppgave å vise til samt lære elevene god kildekritikk.

    Alette

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Hei!

    Jeg synes det virker som om Google er den mest brukte og populære søkemotoren når man skal finne stoff på internett. Og grunnen til det kan jo være at lærere er uvitende i forhold til andre søkemotorer og derfor bruker Google, fordi det er den man er mest kjent med. Jeg er helt enig i at vi (lærere) har en utfordring i forhold til å bli flinkere til å vise elevene andre gode søkemotorer.

    Elise

    SvarSlett
  5. Bruk av Internett kan være et godt hjelpemiddel. Så det og lære elevene om forskjellige søkemotorer er noe man kan ha et større fokus på. Men samtidig er det viktig og gi eleven god veiledning i hvordan de kan søke begrenset og systematisk. Dette er spesielt viktig når det gjelder elever med lese- og skrivevansker. Dette fordi det er store mengder med informasjon, og det stiller store krav til leseferdigheter. Internett kan for mange barn være en motiverende måte å drive lesetrening på. Derfor er det viktig at lærere også lærer alle elever hvordan man søker effektivt.

    Diana

    SvarSlett
  6. Jeg er helt enig i det dere skriver. Det er viktig at vi som lærere blir flinkere til å hjelpe elevene til å bearbeide stoffet de finner.

    Dere stiller også et interessant spørsmål når det gjelder kompetansemålene, er virkelig lærerne kompetente nok innenfor dette feltet?

    Marita

    SvarSlett
  7. Jeg er også helt enig i det dere skriver. Google er absolutt den søkemotoren som blir brukt mest blant både barn og voksne. Det er viktig at vi som lærere blir flinkere til å vise elever flere gode søkemotorer, og samtidig gjøre de mer kritiske til den informasjonen de finner. Det å gjøre de bevisst på at det de finner på nettet ikke alltid er korrekt, mener jeg er veldig viktig, da man kan finne mye rart på nettet.

    Siri

    SvarSlett