onsdag 13. februar 2013

Informasjonskompetanse

Tirsdag 12. februar var det forelesning om informasjonskompetanse, og i etterkant satt vi i gruppen igjen med mange interessante spørsmål og tanker. For det første er det tydelig at det ved mange norske skoler er et "utdatert" syn på bibliotekets funksjon. For mange skoleledere, lærere, pedagoger og elever er dette kun et sted å være. Fra egen erfaring er det ofte slik at man blir møtt av kaos og uorganiserte hyller på biblioteket. Dette er ikke særlig inspirerende, verken for lærer eller elev. Som Anette Kure sier, er det også et faktum at det som regel er lærere som tar seg av biblioteksstillingene i grunnskolen. Derfor mister man mye av den spisskompetansen og erfaringen en utdannet bibliotekar kunne bidratt med. På dette feltet er det altså rom for utvikling.

Som nevnt, blir kanskje biblioteket sett på som et sted å være. Det er hit man kommer en gang i uken for å bytte sin lånebok til en ny, og det er hit man kommer når man har fått reservert tid. Biblioteket blir kanskje i mindre grad brukt som en arbeidsform eller en arbeidsmetode. Kanskje er ikke norske lærere og skoleansatte flinke nok til å utnytte biblioteket som den ressursen det er? Hvordan kan den norske skole sørge for at dette synet oppdateres og forandres? I mange sammenhenger kan man inkludere biblioteket i arbeid med fagstoff, både når det gjelder innsamling av informasjon og kunnskap. Når man har fått tak i stoffet, kan man begynne å organisere det digitalt. Her kommer den digitale skolehverdagen inn. Mange bibliotekarer sitter med nyttig informasjon om lærerike nettsider og søkemonitorer. Kanskje er det en ide å ta dette mer aktivt i bruk?

Det kommer tydelig fram av kompetansemålene som Kure legger fram, at det stilles høye krav til bruk av digitale verktøy i skolen. Vi har beveget oss inn i en "ny tid", noe som krever at læreren oppdaterer sin kunnskap på dette feltet. Det er urovekkende å høre at flere lærere, ofte av "den eldre generasjonen", utelater bruk av digitale verktøy i skolen fordi elevene kan så mye om det fra før. Det kommer tydelig fram hos mange elever at den kunnskapen de sitter inne med, er forholdsvis unyttig når det kommer til læringsprosessen. Mange elever er flinke til å finne mye informasjon, men ikke nødvendigvis rett informasjon. Om de har forstått hva de leter etter, og hva de skal bruke det til, er heller uklart. Da er det viktig at læreren inkluderer informasjonskompetanse i skolehverdagen, og at man følger opp elevene og gir dem klare instruksjoner, ikke bare sender de på biblioteket for å gjøre et søk på en vilkårlig søkemonitor. I gruppen diskuterte vi her viktigheten av det å være oppdatert på ulike ressurssider som finnes, noe som kan gjøre den digitale hverdagen enklere.

Når det kommer til ressurssider og søkemonitorer,  liker vi særlig godt "Kvasir Junior", som Kure anbefalte. Her kan elevene søke i ulike kategorier, og få opp aktuelle lenker. Her får man opp et begrenset antall treff, altså det som er mest aktuelt. Om elevene tar i bruk Google som søkemonitor er det forståelig at de har problemer med å finne nyttig informasjon. Dette er nærmest et hav av ulike sider og lenker. Som sagt er det viktig å veilede elevene slik at de vet hva som er hensiktmessig når de skal finne informasjon på internett, og hvor de skal søke. Det gjelder for læreren å kvalitetssikre kildene, og vite om ressurser i informasjonssøking.

Maria, Alette, Anne, Marita og Antonia

13 kommentarer:

  1. Interessant lesing, jenter. Hver og en av oss har selv et ansvar i å lære seg de verktøyene som er nødvendig i den jungelen av informasjon som finnes. Det at lærere utelater bruk av digitale verktøy i skolen fordi elevene kan så mye om det fra før, tror jeg også skyldes manglende kompetanse og erfaring fra lærernes side.

    SvarSlett
  2. Mange interessante tanker og spørsmål her.Dere har bl.a. trukket fram bruken av skolebibloteket. Etter det jeg har sett og erfart er ikke skolebibliotekene første prioritet rundt om på skolene. Liten tidsressurs og begrenset med penger er med på å holde oppdateringen og utviklingen av skolebibliotekene tilbake. En pedagog har ikke tid eller den kompetansen som skal til for å drive biblioteket best mulig.Det blir kun det mest nødvendige som blir gjort i forhold til utlån og innlevering av bøker.Tenk hvilken nytte skolen kunne hatt av biblioteket hvis stillingen hadde vært besatt av en utdannet bibliotekar.....
    Helt ening at her er det stort rom for utvilking.

    Veslemøy

    SvarSlett
  3. Hei!
    Mange gode spørsmål og tanker dere stiller. Som Veslemøy kommenterer har ikke jeg heller sett eller erfart at skolebibliotekene er de som blir prioritert rundt om på skolene. Derfor er det et lite lys i tunellen når jeg ser at Kurland barneskole i Sarpsborg har pusset opp, og oppgradert sitt skolebibliotek. Det viser at de kanskje er en av få skoler som ikke har et «utdatert» syn på bibliotekets funksjon. Det at de velger å bruke penger på å pusse opp biblioteket, kan tyde på at de bruker og setter pris på hva et bibliotek kan tilby elever og lærere. Et eksempel som det ville være flott om andre skoler også fulgte.

    Diana

    SvarSlett
  4. Jeg kjenner meg veldig igjen i det dere sier om at elevene sliter med å finne rett informasjon. Jeg husker selv en gang jeg hadde et prosjekt om noe. Jeg gikk rett på wikipedia, klippa og limte på veggplakaten, fant noen bilder og vips - ferdig. Nå er dette en del år siden, men jeg har et inntrykk av at det er noen som kommer unna med dette i dag og. Derfor er det viktig at lærere legger vekt på prosessene elevene skal igjennom for å finne kunnskap på nett eller i bøker. Kildekritikk er også viktig her. Jeg ble også litt fan av kvasir junior. Det virker som et enkelt og greit sted for informasjonssøking. Det å begrense antall treff er veldig viktig. Vi kjenner oss vel alle igjen i frustrasjonen over hundrevis av treff på et emne..

    - Johanne

    SvarSlett
  5. Her var det mange gode tanker!

    Jeg tanker at det er viktig at elevene vet hva skolebiblioteket er, og hvilken informasjon du faktisk kan få her. Selv så jeg på biblioteket som et "pausested" da jeg gikk på barne/ungdomsskolen.

    Nå bruker jeg biblioteket mye og er veldig fornøyd. Spesielt er jeg glad i bibliotekets nettside hvor det blant annet ligger informasjon om hvordan skrive oppgave, referanseteknikk og kildekritikk.

    Kanskje det skulle bli rettet et større fokus på dette også i barne og ungdomsskolen? Vil barn og unge da kanskje bli flinkere til å tenke over kildekritikk og valg av søkemotorer?

    SvarSlett
  6. Hei.

    Dette var et innlegg med gode innspill og tanker. Skole biblioteket bør brukes som en resurss og jeg tenker at det er viktig at elevene ser nytteverdien i hva man kan hente på et bibliotek. Bibliotekarene er svært kunnskapsrike og kan finne frem i "mylderet" av bøker og stoff som finnes der ute. Videre må lærern, som dere nevner, vise elevene god kildekritikk, samt bruk av opphavsrett. Biblioteksiden her på HIOF liker jeg godt da den viser til riktig bruk av kilder osv.

    Å la elevene utforske biblioteket og nettsider knyttet til dette, vil de kanskje bli mer oppmerksomme på hva som er riktig framgangsmåte når man f.eks. skal skrive oppgave, lage PP, hente bilder osv.

    Et godt innlegg med gode refleksjoner jenter :)

    Alette

    SvarSlett
  7. Hei!
    Flott innlegg med fine refleksjoner rundt temaet:)
    Jeg er helt enig med dere alle, at skolebiblioteket i grunnskolen er ikke utnyttet. Tenk all den informasjonen/hjelpen både elevene og lærerne kunne få, dersom det hadde vært ansatt en bibliotekar på alle skolene... Lærerne som har ansvar for skolebiblioteket gjør en fantastisk jobb, men med så liten tid og ressurser blir dette en vanskelig arbeid.

    SvarSlett
  8. Dere har mange gode poenger! Jeg synes at det er en utfordrende oppgave å lede elevene på «riktig spor» når vi har gitt dem en oppgave der de må søke etter informasjon. En utfordring er å være tilstrekkelig tilstede når elevene sitter ved hver sin pc, og ha oversikt over det de faktisk søker på. De fleste elevene har liten eller ingen erfaring om hvordan man begrenser søkene sine på internett, og hvordan de bør bruke enkle søkeord for å komme frem til det de egentlig vil. Dette erfarte jeg da jeg for første gang skulle jobbe med elevene med et såkalt «VØL»-skjema (vet, ønsker å vite, kan). Her er det meningen at elevene først skal skrive det de allerede vet om et emne, for så å lage seg spørsmål som de skal lete etter svarene til. Jeg forstod at jeg burde hatt bedre førkunnskap om hva slags søkemonitor elevene burde bruke, og hvilke søkeord de burde skrive. Søker man på google vil det komme opp svært mange urelevante sider, og mange av disse kan være spennende for elevene å kikke innom. Ikke alt er derimot like barnevennlig. Wikipedia, som er et greit oppslagsverk for voksne, ble for vanskelig med tanke på ordforråd for elevene i 4.klasse. Å lære seg å bli bevisst på å luke ut hva som er nyttig og relevant informasjon, tror jeg på mange måter kan sammenliknes med hvordan vi jobber med andre typer oppgaver i skolen. Elevene må ha klare rammer for hva de skal gjøre, de må vite målene for det de skal gjøre, og hvordan de når disse målene. Det at elevene får begrenset søkene sine til aktuelle lenker, tror jeg er til stor hjelp for at de skal klare å finne den informasjonen de egentlig er ute etter. Jeg er veldig enig i at det er viktig at lærerne kvalitetsikrer det elevene skal søke på. Det er også svært viktig å gjøre elevene bevisste på at man må dobbeltsjekke den informasjonen man finner på nettet, og at det er mye «informasjon» som hvem som helst kan legge ut.

    Hilsen Marlene

    SvarSlett
  9. Det er sant, jeg husker selv at jeg så på biblioteket som et sted å være og et sted hvor jeg lånte en ny ranselbok. Men på vårt lokale bibliotek tar bibliotekarene seg tid til å anbefale bøker, sette seg ned og lese fra bøkene for alle samlet. Gir dem råd og veiledning slik at de får en god bok, det er veldig viktig.

    Samtidig vil jeg si at man kan finne mye rart på google, slik at jeg foretrekker og kvasir jr for elever.

    Stine

    SvarSlett
  10. Veldig bra innlegg med fine refleksjonersom kan brukes til ettertanke.Må si meg veldig enig med dere i det dere skriver. Var selv ikke tilstede på denne forelesningen, men får her en fin oppsumering i temaet. Takk for et fint innlegg.

    Bjørn

    SvarSlett
  11. Føyer meg på Bjørn og sier takk for gode refleksjoner og oppsummering fra en forlesning jeg ikke fikk med meg!

    Mona

    SvarSlett
  12. Denne her må jeg også bare kommentere litt. Når det er sagt har vi nettopp "mistet" vår bibliotekar gjennom 20 år. Dette vil nok merkes godt når informasjon skal hentes, både av bøker og av all den andre nyttige informasjonen som et bibliotek oser av.
    Når elevene skal finne noe på nett er det "google" som søkes på aller først. Her dukker det jo ikke alltid opp de gode treffene, og villfarelsen kan bli enorm hvis elevene helt uten kildekritisk opplæring hiver seg over første og beste treff med flest gjemte hags og tags på.... Få elevene til å bruke kvasir junior i stedenfor. Veldig bra reflektert! Takk for det

    SvarSlett
  13. Flott innlegg!

    At lærere generelt børt oppdatere sine ferdigheter og kunnskaper rundt IKT er jeg helt enig med dere i. Det kan nok hende at lærerne overvurderer ferdighetene til elevene sine på dette området, og utelater dette fra undervisningen. Dette er både synd og feil av læreren/skolen. Elevene har krav på opplæring innenfor IKT, og det er slett ikke alle elever som har et høyt kunnskapsnivå innenfor dette feltet.

    Rent praktisk i skolehverdagen, er det også bra om læreren har en bredere kunnskapshorisont enn sine elever. Å veilede er en stor del av lærerens jobb, og under for eksempel prosjektarbeid er dette kanskje læreren viktigste oppgave. Mange elever setter med stort pågangsmot i gang med sine prosjekarbeider og søker etter informasjon på bibliotek og internett. Som lærer er det da viktig å ha kunnskap på dette området. Som dere nevner får man et hav av muligheter ved å bruke google som søkemotor, veileder man heller elvene sine til å bruke sider som kvasirJunior er dette er steg i riktig retning, og da har bruken av IKT gått fra å være en verktøy til å bli et nyttig verktøy!

    Alexander.

    SvarSlett