fredag 8. februar 2013

Digitale fortellinger

Tirsdagens forelesning med Bjarne Nærum om digitale fortellinger som pedagogisk metode var lærerikt og inspirerende. Han belyste hvordan vi kan bruke Photostory på ulike måter i forskjellige fag. Han la vekt på at digitale fortellinger kan brukes som et virkemiddel i undervisningen. Lærere i skolen kan benytte digitale fortellinger som introduksjon til nytt stoff, inspirasjon underveis eller som en oppsummering. Det kan også brukes som dokumentasjon på arbeidsprosesser i f.eks kunst og håndverk eller fra turer.

Gjennon forelesningen hans så vi raskt mange muligheter og fordeler ved å lære elevene til å  bruke Photstory. Hvis utgangpunktet for den digitale fortellingen er felles for alle elevene i en klasse, vil resultatene bli personlige og individuelle. Vi ser at bak et hvert sluttprodukt ligger det mange  ulike valg som gir elevene læring. Eleven vil bruke mange ulike ferdigheter for å komme fram til sluttproduktet. Ved bruk av disse verktøyene tror vi de fleste vil oppnå mestringsfølelse når produktet er ferdigstilt.

Vi kan se for oss at utfordringene på småskoletrinnet kan være større enn på mellomtrinnet når det gjelder elevenes bruk av Photostory. Elevene trenger grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy, som de ofte ikke behersker før på slutten av småskoletrinnet. Muligheten for å lage digitale fortellinger er selvfølgelig tilstede, men da krever det tettere oppfølging og hjelp av de voksne. Sluttproduktet blir da mer lærerstyrt.
Fra femte til sjuende trinn er det større mulighet for at elevene kan skape digitale fortellinger fra ide til ferdig sluttprodukt. Læreren vil da fugnerer som en veileder gjennom arbeidsprosessen.
Når vi jobber med digitale fortellinger er det alltid en stor fordel med flere voksne tilstede.

Etter forelesningen sitter vi igjen med en utfordring til oss selv. Hvordan lage og videreformidle en pedagogisk "riktig" digital fortelling? En fortelling som skal motivere eleven til å jobbe med et tema, og samtidig skal vi lærere gi presentasjonen et personlig preg.

Marianna, Veslemøy og Jan Olav

 


 

 



22 kommentarer:

  1. Veldig enig i at det kan bli problematisk å bruke Photostory i småskolen. Spesielt hvis du skal gjøre et prosjekt med en hel klasse.

    Julie

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Er enig i at det kan bli litt utfordrende å bruke Photostory i barneskolen, og at det er nødvendig å være flere lærere til stedet når man jobber med dette!

    Siri

    SvarSlett
  4. Ja, det vil definitivt bli en utfordring dersom man har behov for flere lærere, med tanke på at skolene ikke alltid har ressurser til det. Photo story er interessant og det er spennende at elevene får brukt ferdighetene sine.

    Elise

    SvarSlett
  5. Hei!

    Synes dere kommer med fine refleksjoner som jeg er veldig enig i. I forholt til PhotoStory tror jeg det har vært en utbredt forestilling i skolen av at det er noe elevene skal produsere og legge fram. Erfaringsmessig har jeg sjeldent sett lærere ta i bruk egenprodusert PhotoStory i undervisningssammenheng. Som Bjarne Nærum sier, kan en digital fortelling vært en fin introduksjon til et nytt tema, noe jeg absolutt ser nytten av.

    Som dere sier, kan kanskje bruk av PhotoStory være en større utfordring på småtrinnet enn på mellomtrinnet og ungdomsskolen. Det stiller et stort krav til at læreren er medvirkende og disponibel. Det kan derfor være et problem om man har en hel klasse. En annen faktor kan også være at det er forholdsvis tidkrevende, og om det skal være hensiktmessig må man tenke over hvordan den digitale fortellingen skal være komponert med tanke på lyd, bilder, stemmebruk osv.

    Jeg sitter igjen med samme tanke som dere, og tenker at utfordringen er å lage en "riktig" digital fortelling som fremmer læring og interesse hos elevene.

    Antonia

    SvarSlett
  6. Hei!
    Jeg kjenner meg igjen i spørsmålene dere stiller. Jeg tror at Photostory kan være et fint verktøy i undervisningstimer, men jeg er fortsatt usikker på om jeg har kompetansen som kreves for å få den bra. Krysser fingrene!

    SvarSlett
  7. Hei!

    Mange gode refleksjoner, og jeg kjenner meg igjen i utfordringen ved å bruke Photo story på småskoletrinnet. Har vært med i en undervisningsøkt i Photo story med 3. trinn. Hadde vi ikke vært flere lærere under økten, hadde det nesten ikke vært mulig og gjennomføre. For som dere sier, hadde mange av elevene ikke den digitale kompetansen som krevdes, og det ble veldig lærerstyrt. Og etter økten satt jeg igjen med flere spørsmål. Bland annet som dere nevner, om hva man kan gjøre for å lage og videreformidle en pedagogisk "riktig" digital fortelling. En fortelling som skal motivere eleven til å jobbe med et tema, og samtidig skal vi lærere gi presentasjonen et personlig preg.

    SvarSlett
  8. Hei.

    Jeg merker jeg sliter litt med utfordringen dere nevner på slutten av innlegget deres. Jeg kan ikke helt si jeg fikk med meg forskjellen mellom personlig og privat. Med en gang jeg kommer på en ide som jeg kan bruke i mappeoppgaven så ender det opp med at jeg syntes det er for privat.

    Over til å bruke photostory i klasserommet. Jeg hadde en syvende klasse her om dagen, og benyttet sjansen til å lære dem photostory. De var så begeistret! Så jeg ser absolutt mulighetene med å la elevene få prøve seg og skape sine egne storyer. Det jeg liker med photostory er at det er enkelt å bruke og å forstå, og det virker som syvendeklassingene tok dette nokså fort.

    Johanne

    SvarSlett
  9. Hei.

    Jeg er enig i refleksjonene deres om at PhotoStory kan bli vanskelig å utføre i en stor klasse, og spesielt da på barnetrinnet. Den digitale kompetansene hos elevene tenker jeg bør være vesentlig god for at de selv skal sitte å kunne arbeide selvstendig med dette på egenhånd, og hvor læreren kun skal fungere som en veileder. Det at elevene selv kan lage noe gjennom digitaleverktøy og at programmet er enkelt å forstå er positivt.

    Videre ser jeg dette verktøyet som en inspirasjon og motivasjon til å skape videre læring hos elevene. Det at de får se lærerens personlige side av temaet samt at de ser at læreren behersker et slik "moderne" verktøy tenker jeg er positivt på den måten at de ser at læreren er villig til å "fornye" seg samt å sette seg inn i elevenes digitale verden.

    Alette

    SvarSlett
  10. Jeg er enig i deres refleksjoner. Når det gjelder Photostory, testet vi det ut i praksis i en 4. klasse, da var vi to voksne, og det er helt klart at det kreves mye.
    Når det gjelder å bruke Photostory som en ressurs for å starte på et nytt tema, kan nok det være spennende.

    Marita

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  12. Mine erfaringer med å bruke Photostory på mellomtrinnet er nesten bare positive.De fleste elevene er veldig flinke til å sette seg raskt inn i programet, og de sier selv at det er motiverende å jobbe med Photostory og lignende programmer.

    Bjørn

    SvarSlett
  13. Som mange har nevnt tidligere, bruk av photostory stiller krav til elevers kompetanse og yngre elver krever nok litt mer veiledning fra en lærer/voksen.
    Dette kan kanskje brukes som en form for presentasjon av et særemen/emne generelt, slik at elevene bruker photostory som fremføring istedet for å stå foran klassen å gjøre det "live".

    SvarSlett
  14. Det er et viktig poeng at man bør ha en kompetanse innenfor IKT før man kan gjøre noe slikt. Jeg mener at dette er noe elevene kan synes er morsomt, og dermed bruke tid på. På den måten kan læreren bruke dette som et positivt verktøy for elevenes læring.

    SvarSlett
  15. Elevene lærer fortere enn vi tror. Jeg tror ikke at dette kommer til å være noe problem for elevene på småskoletrinnet. Så lenge man har en god måte å lære det bort på, at man har tid, og at elevene kan jobbe sammen. Det er et enkelt program, som man kan gjøre så mye med :)

    StineMB

    SvarSlett
  16. Jeg har hatt et prosjekt med Photostory i 5. klasse. Gjengen er på 23 stk og jeg var alene i alle timene. Med en gjennomgang av verktøyet lot jeg det stå til. De skulle lage en presentasjon av seg selv - på engelsk. De skulle ta bilder av seg selv, familiemedlemmer, bilen, huset, hunden eller katta. De brukte også bilder de hadde liggende. De måtte sende bildene til seg selv på mail som vedlegg- noe de har lært tidligere. Tekst til bildene skrev de i word. Så leste de inn teksten (på engelsk) til slutt la de på en sang de syntes er kul. (jeg hjalp dem med å hente sangen fra youtube gjennom songr - kun til intern visning!) Vi har jobbet nå og da og det har tatt maaange timer, men det har vært verdt det. (tverrfaglig og mye nyttige IKT -verktøy blir brukt)

    Elevene gleder seg til felles visning av historiene på storskjerm med med popcorn og saft! Kanskje litt ambisiøst? Ja, men jeg jeg hadde gjort det igjen når jeg ser hvor mye de har gledet seg til å jobbe med historien sin. Alle har fått et produkt de er veldig stolte av. Mitt tips - hiv deg ut i det! Ungene lærer kjapt!
    Mona C

    SvarSlett
  17. Om man er i tvil om man klarer å gjennomføre photostory på de lavere trinnene kan det jo være en mulighet for læreren å ta i bruk programmet og lage introduksjoner eller motivasjons-boostere til enkelte temaer. En visuell innføring kan kanskje være et hjelpemiddel til å få med alle elevene i klasserommet, samtidig som det kan være en måte å skjerpe elevens fokus i det du introduserer nytt lærestoff.

    Stine L.

    SvarSlett
  18. Jeg er helt enig i det dere sier, at utfordringene er flere og kanskje større ved å gjennomføre et slikt prosjekt på småskolen, kontra på mellomtrinnet.

    Jeg har selv erfaring ved å gjennomføre slike prosjekter både i femte- og syvendeklasse og dette uten større problemer.

    Det faglige utbytte og samarbeidet mellom elevene er uten tvil stort, og et slikt prosjekt vil både heve kompetansen og nysgjerrigheten rundt IKT for både elever og lærere til videre arbeid.

    Alexander.

    SvarSlett
  19. Veldig mye viktig som blir påpekt i innlegget og kommentarene under forøvrig. Det å dra inn en egenprodusert Photostory som innledning til et nytt tema er slik jeg ser det en god ting å gjøre, som kan "sette elevene inn på riktig spor". Det å la elevene gjennomføre et eget prosjekt som skal framføres v.h.a. Photostory er også en god ting; da elevene får jobbet med lærestoffet underveis, samtidig som de får dratt inn bruk av didital kompetanse i innlæringen.

    Fredrik Hansen

    SvarSlett
  20. Den erfaringen jeg har med å bruke Photostory, på ungdomstrinnet, er positiv. Som mange har nevnt kan Photostory brukes på flere måter, og etter å ha lest kommentarene til dette innlegget er jeg heller ikke usikker på å ta i bruk verktøyet på lavere trinn.

    Elisabeth

    SvarSlett
  21. jeg synes at det virker bra å bruke diggitale fortellinger til introduksjon til de forskjellige temaene vi skal igjennom. det at filmene skal være korte og litt som appeteizers til videre læring tror jeg kan bli genialt. det som er litt dumt er jo at hvis man skal publisere dette kommer alltid opphavsrett inn. på den måten blir man veldig begrenset. jeg er enig med dere at det var interessant å se hvordan digital fortelling har blitt brukt på forskjellige måter

    SvarSlett
  22. Jeg har selv benyttet PhotoStory med 5. trinn. Min erfaring er at de kjapt tar til seg ny digital kunnskap.
    Alle elevene jobbet jevnt og godt, og alle fikk gode erfaringer med dette digitale verktøyet. De har faktisk spurt om å få benytte det til å lage korte snutter om temaene de har jobbet med i etterkant også.
    Når alle var ferdige med sin PhotoStory hadde vi også en premiere der alle fikk vist frem sitt sluttprodukt, og de gav hverandre positive tilbakemeldinger.
    Dette var faktisk ikke så krevende som jeg hadde ventet. Jeg regnet med at det skulle bli vanskeligere å sørge for at alle fikk med seg det nødvendige i undervisningen, men jeg oppdaget at elevene var veldig flinke til å dele sin kunnskap med hverandre, og dermed klarte alle å gjennomføre oppgaven og få bra sluttresultater. Så jeg har kun positive erfaringer med å la elevene jobbe med digitale fortellinger.

    SvarSlett