torsdag 29. mars 2012

Erfaringer med bruk av wiki

Jeg hadde ingen tidligere erfaring med wikibøker, men etter noen uker med arbeid med denne mappeoppgaven har jeg fått litt innblikk i hvordan wiki fungerer. Jeg syns grunntanken bak wikibøker er god. Her kan lærere finne nyttige fakta og linker til videoressurser. Det er tidsbesparende at slike samlinger gjøres tilgjengelig for alle, og det hadde jo vært supert om flere benyttet seg av det. Nå har vi fått prøvd oss på å revidere allerede eksisterende arbeid, bygge videre på en wikibok, og vi har også laget en egen side i wikispaces. 
I revisjonsarbeidet i del 1 av mappeoppgaven brukte vi mye tid på å kvalitetssikre og videreutvikle et allerede eksisterende arbeid. Det gikk fort å sette seg inn i hvordan man skriver i wikibøker. Teksten er noe rotete i redigeringsformat, men så lenge man har skjønt hvordan formateringen fungerer, er ikke dette noe problem.
I del 2 av mappeoppgaven fikk vi prøvd oss i verktøyet wikispaces. Det har et litt enklere grensesnitt en wikibøker, og egner seg også bedre til bruk i skolen sammen med elever. Her skulle hele klassen samarbeide om å lage en barnevennlig side om helleristninger i Østfold. Vi fordelte litt oppgaver siden det var mye forskjellig som skulle gjøres, men vi har også samarbeidet mye i gruppa, og alle har vært veldig flinke til å bidra. Jeg syns resultatet ble veldig bra.
Den siste delen av mappeoppgaven gikk ut på å videreutvikle wikiboka ”pedagogisk bruk av wiki”. Her fordelte vi noen arbeidsoppgaver vi kunne gjøre på egenhånd før vi samkjørte og videreutviklet siden i fellesskap på høgskolen. Under hele arbeidet med mappeoppgave 2 har klassen kommunisert på facebook, og skrevet i googledokumenter. Dette har vært fine samarbeidsverktøy i tillegg til samarbeidet på workshopene.
Jeg vil si at mappeoppgaven har vært lærerik for min del.

Erfaring ved bruk av wiki


Vi har vært gjennom tre oppgaver som handler om wikibøker på nettet. Vi har arbeidet i både større og mindre grupper. På det meste har hele klassen samarbeidet om en wikiside samtidig.

Vi erfarte når vi arbeidet med wiki at det er spennende å arbeide så mange mennesker om en nettside. Det var viktig at vi hadde en som var ansvarlig og at vi alle hadde en oversikt over hvem som skulle gjøre hva, slik at vi fikk dekket alle områder på siden. Vi diskuterte i plenum når det var noe vi ville fjerne fra siden og begrunnet dette for hverandre, slik at alle fikk sagt sin mening. Vi satte oss ofte i mindre grupper på 2 eller 3, for å arbeide med mindre temaer. Når vi skulle levere en samlet tekst på hva vi hadde gjort, skrev bare hver gruppe noen få linjer om hva vi hadde bidratt med. Dette synes vi var en veldig fin måte å få gjort ting på!

Wiki er veldig informative sider og kan fint brukes som supplement til pensum ved siden av lærebøker, man må bare være kritisk til kildene ettersom hvem som helst kan gå inn og skrive.

Vi har også lært mye om å redigere en nettside, legge inn lenker, bilder og ha riktige kilder.

Vår erfaring med bruk av wiki er derfor positiv og vi tror dette er noe vi kan bruke senereJ


Adriane Håkensen og Lone Brandt

Bruke film til å vurdere undervisning


Vi filmet hver vår time i praksis en musikk time og en naturfagstime. Vi satte oss ned sammen og så først på hverandres film, deretter vår egen. Underveis skrev vi ned kommentarer vi hadde til hverandre og selvkritikk, når vi så på oss selv. Vi var fort enige om at det var ganske rart å se seg selv i lærersettingen og at det var rart å se seg selv så engasjert på film. Vi lærte mye av å se på oss selv, men også av å se på filmen til den andre. Eks: Jeg brukte hele kroppen når jeg underviser, jeg blir veldig ivrig og viser læring ved hjelp av både armer og bein, dette er noe Lone ikke gjorde så mye om kunne tenke seg å gjøre mer av. Jeg fant ut ved å se på meg selv og Lone at jeg burde stille flere reflekterende spørsmål på slutten. Lone var veldig flink til å stille spørsmål som: hvorfor det? Hva betyr det? Hva vil det si? Hvordan kom du frem til det?

Med dette som grunnlag er vi enige om at å bruke film som vurdering av egen undervisning er et veldig godt hjelpemiddel. Det ideelle er å bruke film sammen med at en person enten ser deg underviser eller ser på filmen sammen med deg. På denne måten er det flere øyne som ser og det er lettere å finne både positive og negative sider ved undervisningen, siden det ofte er lettest å være strengere med seg selv, kan det være godt å ha noen til å si at: dette var bra!

Vi lærte noe begge to av denne oppgaven og jeg mener at vi har utviklet oss bitte litt ekstra i forhold til det å bli lærereJ det er virkelig noe annet å se seg selv undervise på film!



Adriane Håkensen og Lone Brandt

onsdag 28. mars 2012

Wiki refleksjon

Den ene mappeoppgaven handler om Wiki. Wiki er så mye mer enn det vi trudde før vi begynte. Vi trudde det bare var Wikipedia, men det er jo mye mer som wikibøker, wikispaces og lignende. Denne oppgaven har vært delt i tre deler.
Del 1 gikk ut på at vi skulle redigere en videoresurs side om dans. Der gikk vi igjennom alt som var fra før og la til og tok bort det vi syns passet inn. Denne oppgaven ble gjort i wikibøker.
Moro å være med på å redigere internett side som kan være en god ressurs for andre og oss når vi skal ut i skolen. Vet aldri når man får brukt for dans.
Del 2 var en hel klasseoppgave. I denne delen skulle vi alle lage en felles side i wikispaces som skulle handle om helleristninger i Østfold. Vi fordelte oppgavene i et googledokument slik at alle fikk gjort litt hver.
Denne oppgaven var lærerik i forhold til å bruke både googledokumenter og wikispaces. Så si all kommunikasjon gikk igjennom googledokumentet eller facebook. Spennende!
Del 3 skulle vi også jobbe sammen i hel klasse og vi skulle redigere en wikibok side om pedagogisk bruk av wiki. På den siden skulle vi også legge til og redigere det vi ville ha med og ikke. Vi valgte et sted hver hvor vi skulle redigere slik at alt ble gjort.
Denne delen var veldig lik de to forrige, men likevel ikke helt lik. Det har blitt en side som kan være en god ressurs til lærere ute i skolen som er usikre på hvordan det fungerer.

tirsdag 27. mars 2012

Digital fortelling

Vi har laget en digital fortelling om eventyr

Fortellingen er ment å være en introduksjon til temaet «Eventyr».   Den kan også brukes som en avslutning på temaet.

Selv om fortellingen tar utgangspunkt i 4. trinn kan den også brukes på andre elever. En av oss jobber i voksenopplæringen, og har vist den for sine voksne elever med stor suksess. Disse elevene er fremmedspråklige, så det at språkbruken og teksten er enkel, appellerer godt til dem.  De syntes at det var både morsomt og informativt, og gav tilbakemelding om at slike undervisningsmetoder er noe de gjerne vil ha mer av.
Grunnen til at vi valgte nettopp dette temaet, er at vi begge underviser i norsk, men på forskjellige klassetrinn. Vi ville derfor velge et tema som favnet alle våre elever, også de voksne fremmedspråklige.

Vi synes det var mest jobb i forhold til bildebruken. Siden fortellingen skal legges ut på Youtube er det som kjent strenge krav, noe vi oppdaget da vi søkte etter eventyr på nevnte sted, og en digital fortelling dukket opp med påskriften at fortellingen var» midlertidig stoppet» av Caprino film i påvente av erstatningskrav..
Skal man kun bruke digital fortelling i skolesammenheng trenger man ikke å ta slike hensyn, og jobben blir enklere. Etter at vi laget vår fortelling har vi laget fortellinger sammen med elevene med suksess.


Marita V. Jacobsen og Tori S. Parton

IKT og skoleutviklingen




Fremtidens skole er i stadig utvikling, og den digitale hverdagen er kommet for å bli. iTEC (Innovative Technologies for an Engagening Classroom) er standarden for fremtidens klasserom. Det er viktig at også fremtidens lærere er oppdatert slik at de kan overføre denne kunnskap og teknologi til elevene som skal videreføre samfunnet vårt.   

I dagens skole finnes det mye bruk av IKT i undervisningen, eksempler på dette er bruk av smartboard, digitalkamera, GPS, pc osv. Dette er ikke like utbredt på alle skoler, selv om de fleste elevene har tilgang til pc. Noen skoler har smartboard i alle klasserom, mens andre er kanskje så heldig og ha ett smartboard på hele skolen.

Lærerne jobber mer med å integrere IKT i alle fag, og prøver å gjøre det til en naturlig del av faget. Dette bør integreres slik at det ikke blir ansett som ett eget fag. Det er viktig å se mulighetene for bruk av IKT og ikke begrensingene. Dette har vi blitt litt flinkere til i dag. IKT er en viktig del i hverdagen til elevene og derfor er det viktig at identifisere seg med undervisningen, ved at læreren legger vekt på dette. Det er ikke til å komme unna, at hverdagen er digital.

Når vi tenker tilbake på vår egen skolegang, husker vi den noe annerledes. Linda hadde data som valgfag, der klasserommet var «fylt» med 6 Commodores maskiner. Det eneste hun husker fra datakurset var å trykke F6 for å avslutte. Vi andre hadde heller ikke hver vår egen pc, men noe mer tilgang til IKT. Vi fikk utdelt pc når det var nødvendig (les: 4-5 ganger i året) Mens vi gikk på skolen økte pc bruken litt.

Heldigvis er verden i stadig utvikling, og det skal bli spennende å følge med hvor det ender, i mellomtiden er det bare til å

…………… «lean back, and enjoy the ride»

Skrevet av Madeleine Trandem, Alexandra Gundrosen og Linda Kristiansen.


mandag 26. mars 2012




Våre refleksjoner rundt bruk av wiki

Førsteinntrykk og selve redigeringsprosessen

Alle i vår gruppe har jo vært borte i wikipedia før i forbindelse med diverse skoleoppgaver men vi må ærlig innrømme at vår redigeringskunnskap innenfor denne siden var litt begrenset. Så det var med stor iver og læringslyst vi satte i gang med arbeidet med wikipedia-artikkelen.

Det første vi la merke til var at det kunne være litt kronglete å redigere artikkelen da det var annerledes lay-out.på verktøy linja i forhold til det vi var vant til fra før av. Men etter litt krongling og «learning by doing» så satt det rimelig bra, syntes vi.

Det neste vi la merke til var at det er lurt å fordele arbeidsoppgavene mellom hverandre da det lett kan oppstå misforståelser og dobbel-redigering (altså to som er inne å retter samtidig).

I forhold til oppsettet er det lurt at alle i redigeringsgruppa blir enige om en felles mal eller at en person har ansvaret for akkurat dette i gruppa. Samt at det er viktig at alle skriver teksten så kort og oversiktlig som mulig og ikke minst at artikkelen er fagrelevant.

Pedagogisk verdi:

For oss fikk vi mange nyttige erfaringer i forbindelse med samarbeid og arbeidsfordeling i arbeidet. Vi syntes også at kvaliteten på artikkelen steg når vi arbeidet så mange sammen og ga hverandre positive og saklige tilbakemeldinger på det vi hadde gjort på hver vår del. Samlet sett gjorde dette at den pedagogiske verdien på wiki-artikkelen steg, mener vi.

Refleksjon:

I arbeidet med wikibøker ble gjort mange nyttige erfaringer som det er verdt å ta med seg videre blant annet som sagt tidligere at artikkelen må være oversiktlig, relevant og lett å forstå for de som leser den.

Når det er så mange som jobber samtidig på gruppe er det lett at det oppstår sosial loffing på gruppa når man ikke har noe å gjøre så det er viktig at folk er selvdisiplinerte samt at gruppa har en tydelig leder som hjelper til med å aktiviserer alle gruppemedlemmene. Dessuten la vi merke til at redigeringsarbeidet til tider kunne være litt tidkrevende når alle bidragsyterne ikke fulgte den samme malen.

Skrevet av:

Nils-Håkon, Tor-Arild og Thomas Eugen