torsdag 22. januar 2015

Samhandlingsverktøy

Samhandlingsverktøy

I skolen i dag så kan samhandlingsverktøy som f.eks. fronter, google Disk og skype være nyttige verktøy. Dette fordi elevene kan sitte hver for seg og dele informasjon om gruppearbeid, lekser osv. Det gir også lærer mulighet til å gi elevene respons som elevene kan gjøre seg nytte av. Og i tillegg så gir det også elevene innsikt i den digitale hverdagen. Vi har valgt å se nærmere på disse samhandligsverktøyene: 

Fronter: Gir mulighet for å samhandle både via mail, chat og innlevering av oppgaver med kommentar. Siden er beskyttet slik at det er administrator som gir tilgang og man kan velge mellom gruppe / individuell innlevering. Hvis en velger gruppeinnlevering vil alle på gruppa ha tilgang på dokumentet, ved individuell innlevering vil det bare være lærer som har tilgang. Veldig mange skoler bruker fronter som læringsplatform og elevene vil derfor være kjent med hvordan en bruker siden.

Google Disk: Når det kommer til dokumentinnlevering vil en kunne levere inn sitt dokument og få kommentar på lik linje med fronter. Google Disk gir større muligheter når det kommer til redigering og samhandling. På Google Disk kan flere redigere ett dokument samtidig og elevene kan også respondere på kommentarer fra lærer hvis det er gitt tillatelse til det. Google Disk gir derimot begrenset tilgang da en må ha en nettkobling for å se dokumentet som blir laget. Det er en som oppretter dokumentet og videre gir tillatelser til bruk og tilgang på dokumentet. For å opprette et slikt dokument må en ha en google konto noe ikke alle elever har. 

Skype: Skiller seg ut fra de andre samhandlingsverktøyene ved at man kan ha videochat samt chatte vanlig. Dette kan gjøre det enklere å kommunisere og forstå hverandre. Skype gir også mulighet til å snakke og ha samtaler med andre personer i andre land og man trenger ikke være i samme rom for å kommunisere. Skype er ganske enkel, ettersom det eneste man kan gjøre er å ha videosamtaler eller chatte, derfor er det også begrensede muligheter ved dette. Skype er ikke så beskyttet som fronter er, i henhold til chat og at hvem som helst kan legge til deg og elevene blir ikke i like stor grad, beskyttet som de andre samhandlingsverktøyene.  

9 kommentarer:

  1. Så fint å få innsikt i hvordan de mest kjente samhandlingsverktøyene kan brukes i skolen. Dette er jo flotte redskaper som elevene og lærerne kan dra god nytte av. At det nevnes hvorvidt elevene er beskyttet er jo også et viktig tema, og virkelig noe å tenke på når man velger verktøy for samhandling.

    SvarSlett
  2. Fronter er ofte det man forbinder mest med skole. Et flott verktøy for både lærere og elever og ikke minst kan foreldre følge med i barnas skoleforum. Det finnes mange prosjekter og oppgaver som kan løses med slike samhandlingsverktøy, istedenfor å ta penn og papir fatt. Som tidligere nevnt her er det jo vesentlig viktig at elevene er beskyttet mot alt stygt internett har å komme med. Å hjelpe elevene med brukervennlighet og nettvett kan jo vært lurt i arbeid med samhandlingsverktøy.

    SvarSlett
  3. Et nyttig innblikk i noen kjente verktøy for samhandling. Google Hangout kan også være interessant å ta en titt på :-)

    SvarSlett
  4. Interessante refleksjoner. Har dere sett på Fredrikstad kommunes skoleportal? http://webfronter.com/fredrikstadgs/Testside/

    Her er det flere plattformer elever og lærere kan samarbeide. Det er selvsagt Fronter, men også e-post (som alle elever og lærere har) og tilgang til Office 365 som gjør at man kan jobbe med dokumenter og lagre i skya. Man kan enkelt "dele" dokumenter med andre, og opprette dokumenter der mange kan skrive i samtidig (samskrivingsverktøy).

    SvarSlett
  5. Jeg syns Fronter er fantastisk med tanke på samarbeid mellom skole og hjem! Ukeplaner, bilder av elevene på skolen/prosjekter de driver med osv. Supert.

    SvarSlett
  6. Fronter er en læringsplattform som mange skoler bruker. Det er et godt sted for oppbevaring, formidling og deling av dokumenter. Det brukes daglig på min arbeidsplass med fraværsføring og føring av IOP. Men som en informasjonskanal til foreldre kan jeg ikke si at Fronter fungerer optimalt. Det er svært få foreldre som logger seg på med eget brukernavn og passord for å følge opp. Elevene selv kan bruke Fronter som samhandlingsverktøy. Et annet blogginnlegg på sida her trekker fram Facebook som samhandlingsverktøy også. Burde skolen være der elevene er?

    SvarSlett
  7. Alle skoler jeg har vært på bruker Fronter aktivt, men jeg har heller ikke inntrykk av at Fronter fungerer optimalt. Det er en fin plattform å legge ut informasjon på, men jeg tror nok at en del foreldre ikke er aktive brukere. Da tror jeg heller at Facebook er mer aktuelt, da dette er en plattform de fleste er inne på flere ganger daglig.

    SvarSlett
  8. Her var det gode tips til samarbeid med andre. Fronter er jo som kjent mye brukt, men kjenner foreldre som mener at det er litt vanskelig å finne fram til det de leter etter. Foreldrene må bli godt kjent med fronter for å forstå konseptet. Men ellers er fronter greit å bruke til informasjon for hjemmet.

    SvarSlett
  9. En veldig god samling av forskjellige samarbeidsverktøy. Har brukt skype en del selv og muligheten til å kunne snakke med andre over nett når det passer og raskt få gjort avtaler når man jobber med gruppearbeid er gull verdt! Liker også fronter som en samhandlingsplattform. Oppgaveinnlevering, ukeplaner, oppgaver og oppgaveinnleveringer samlet på ett sted. Håper selv å kunne bruke fronter mer aktivt enn hva jeg har opplevd i praksis når jeg begynner å jobbe.

    SvarSlett