torsdag 29. januar 2015

Nye lærerplaner, endring i krav eller flere krav?

Kunnskapsdepartementet har nedsatt et utvalg som skal vurdere i hvilken grad skolen dekker de kompetanser elevene vil trenge i fremtiden. Utvalget ledes av professor Sten Ludvigsen og med seg har han en skolesjef, en journalist og flere skoleledere i arbeidet. Siden juni 2013 har de hatt i oppdrag å vurdere fagene i grunnskoleopplæringen opp mot fremtidens krav til kompetanse i samfunnet og i arbeidslivet. Deres første dokument er allerede publisert: NOU 2014: 7 Elevenes læring i fremtidens skole. Arbeidet skal avsluttes i 2015. http://blogg.regjeringen.no/fremtidensskole /

Per Harald Vik- Haugen, foreleser ved HiØ, påpeker at tidligere utgitte lærerplaner har vært i bruk 8 -9 år før utskiftning. Det er nå ni år siden Kunnskapsløftet ble det styrende læringsdokumentet i den norske skolen. Ludvigsen-utvalgets oppdrag knyttes til morgendagens skole, og Vik-Haugen sier at det ser ut som om en ny lærerplan vil komme om kort tid.

Da LK06 kom ut var kravene til elevene om læring skjerpet. Elevene skulle nå trenes i grunnleggende ferdigheter i alle fag. Det som kommer fram av NOU 2014: 7 er at kravene til digital kompetanse hos elevene vil stå sentralt i en ny lærerplan. Vil kravene til læring hos elevene økes også denne gang? IKT- debatten går om elevers multitasking i klasserommet og at behovet for «likes» utfordrer lærerens undervisning. Er det, jmf Maslows behovshierarki, menneskets grunnleggende behov for oppmerksomhet og bekreftelse som så kraftig baner seg vei opp blant alle kunnskapskravene?

NOU 2014: 7 trekker frem at samfunnet er i raskere endring i det 21.århundre og at viktige kompetanser er evne til fornyelse, omstilling og livslang læring.

Mitt spørsmål er om en ny lærerplan vil ha økende krav til kunnskap eller om den legger frem endring i kunnskapskravet hos elevene. Hvis kunnskapskravet økes, vil også lærerne stå foran en stor omstilling i egen kompetanse. Jeg vil i denne prosessen flagge høyt at den gode relasjonen lærer – elev vil være det viktigste i denne prosessen, og at elevenes behov for «likes» i en omstillingsprosess ikke bør hentes fra sosiale medier men støttes fra den trygge og gode klasselederen.

10 kommentarer:

  1. Du trekker frem flere viktige poeng her. Det skal bli spennende å følge utviklingen av en eventuell ny læreplan, og spesielt hvordan IKT blir omtalt og vektlagt.

    SvarSlett
  2. Det beste ville vel kanskje være en endring i kunnskapskravet, men på en annen side ser jeg det ikke som umulig at kravene blir høyere fra lave skoletrinn og oppover.
    Jeg er helt enig i at det er relasjonen mellom lærer og elev som vil være avgjørende for at tillit og gjensidig respekt for IKT-bruk skal bli god. Jeg vet fra tidligere skolegang at sider som facebook kan stenges slik at man unngår bruken av slike sosiale medier. Men selvfølgelig kan mye annet ta oppmerksomheten fra elevene dine.

    Jeg syns det er flott at det er satt i gang ett arbeid rettet mot nettopp dette og jeg ser fram til å se hva endringene faktisk byr på for både lærere, elever og lærerplaner.

    SvarSlett
  3. Det blir spennende å se om det kommer noen ny læreplan i nærmeste fremtid. Du har mange gode poeng her. Som du nevner er det viktig at skolen også er tydelig på å bruke IKT i skolen, men ikke lar seg slenge med i det sosiale fokuset rundt antall "likes". Skolen og klasselederen skal gi elevene gode tanker om seg selv, og ikke hva alle andre mener. At du tok med denne synsvinkelen var en fin tankevekker!

    SvarSlett
  4. Det er en skummel vinkling at det sosiale nettverket skal fokusere på antall "likes". Det er da viktig å presisere for både elever og foreldre hvilke rettningslinjer skolen forholder seg til i forhold til bruken av IKT. Kanskje må det til en endring av læreplaner, slik at dette kan gjennomføres på lik linje i alle klasser og for alle lærere. Ser virkelig frem til å se hva politikerene kommer frem til.

    SvarSlett
  5. Jeg mener det er viktig å bruke tid sammen med elevene til å bevisstgjøre bruken av IKT på en konstruktiv måte. Samtidig bør det være rom for nettvett og kritisk bruk av IKT.

    SvarSlett
  6. Jeg er veldig enig i at det er viktig å fremstå som en god klasseleder elevene kan ha tillit til og støtte seg på i en stadig mer krevende hverdag. Dersom det kommer en ny læreplan i nærmeste fremtid med nye krav til digitalisering og bruk av IKT i undervisningen, er det også vel så viktig at lærerne har den kunnskapen som trengs for å hjelpe elevene på vei.

    SvarSlett
  7. Helt enig, det er et viktig tema du skriver om og tanker som er viktig å ha med seg inn i skolen idag.

    SvarSlett
  8. Ett utrolig viktig tema, og gode spørsmål som stilles. Det blir spennende å se hvordan den neste lærerplanen blir og hvilket fokus den kommer til å ha.

    SvarSlett
  9. Interessante meninger og betraktninger, i tillegg til at du har trukket inn relevant bakgrunnsinformasjon.

    SvarSlett
  10. Interessante meninger og betraktninger, i tillegg til at du har trukket inn relevant bakgrunnsinformasjon.

    SvarSlett