fredag 30. januar 2015

Egenvurdering av undervisning (filmoppgaven)


Dette innlegget inngår som en del av arbeidskravet der en skal filme en egen undervisningssekvens på cirka 5 minutter. Jeg har valgt å filme fra en undervisningstime i RLE på 6. trinn, der temaet er Saudi Arabias menneskesyn.


I omtrent 3 uker har klassen hatt om Islam. Hovedvekten har vært lagt på profeten Muhammad og koranen, men også terrorhandlingenenutført av islamister i Paris. Det har også vært naturlig å diskutere hvilke land som har Islam som statsreligion, og litt om hvordan religionen har å si for styremåten. Vi har snakket og diskutert om Saudi Arabia og deres syn på mennesker, spesielt kvinner. Vi har også diskutert ulike straffemetoder de benytter.


Temaet for dagens økt var Saudi Arabia, og deres ønske om å arrangere Sommer-OL. Dagbladets artikkel  , som ble gjennomgått sammen med elevene, tar for seg at landet har lyst å arrangere OL, men kun for menn. De vil ikke la kvinner få delta, men heller la de få konkurrere i nabolandet Bahrain. Ønsket om å arrangere OL ble avvist av IOC.


Før jeg går videre, vil jeg fortelle kort hva timens mål var:

 

Fag: RLE

Tema: Saudi Arabia og deres menneskesyn

Mål for timen: Drøfte og reflektere over IOCs avvisning av Saudi Arabias ønsket om å arrangere OL.

Mål fra læreplanen:


RLE (4. til 7. trinn) samtale om islam, islamsk livstolkning og etikk med vekt på gudsbilde, menneskesyn, trosartiklene, de fem søyler, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte tekster.

 
IKTplan.no (5. til 7. trinn) Opprette og kommentere andres tekst i et samskrivingsdokument.

 


Jeg valgte å legge opp undervisningen slik at elevene skulle få drøfte hvorfor OL-ønsket ble avvist. Først ble målet for timen kunngjort, så ble artikkelen lest felles. Deretter ble elevene satt i grupper på 4. De fikk en PC per gruppe, og beskjed om å logge seg inn på e-posten sin. Der hadde de fått en e-post fra meg med link til et Google Dokument, der alle gruppene skulle drøfte hva de mente om OL-ønsket til Saudi Arabia. Se dokumentet med elevenes svar her -
 

Det var mange interessante svar fra elevene. Alle var enige om at OL-ønsket skulle avvises, grunnet faktumet at det er kjønnsdiskrimerende og brudd på menneskerettigheter. Elevene syntes det var morsomt å skrive på nett, og alle elevene la merke til dette med en gang.


Det var noen utfordringer med organiseringen av opplegget. Jeg ville kombinere IKT i undervisningen, og legge opp til at elevene fikk diskutert temaet «live». Det er nok hensiktsmessig, men tidkrevende. Undervisningen foregikk på klasserommet, da IKT-utstyret på skolens datarom ikke egner seg til slik gruppearbeid. Det er dessuten for få PCer til elevene, og flere av PCene fungerer ikke alltid slik de skal. Jeg valgte å bruke skolens bærbare PCer som er litt mer «up to date».


Den andre utfordringen er at elevene ikke fikk skrevet i Google-dokumentet i første omgang. Jeg hadde opprettet et dokument, og sendte redigeringsforespørsel til elevenes e-post. De fikk så en e-post med link til dokumentet. Denne trykket de på, men fikk ikke redigert fordi de måtte ha en Google-adresse? Det var nytt for meg, og skapte litt uro. Jeg roet elevene, og ga beskjed om at jeg skulle løse problemet ved å logge inn på samtlige 6 pcer med mitt Google brukernavn og passord. Det tok sin tid, og jeg anså det som unødvendig, særlig når jeg før ikke har behøvd Google-konto for å redigere Google-dokumenter.


Når det gjelder filmingen av undervisningen, hadde jeg med meg mobil i klasserommet. Jeg fortalte elevene at den bare skulle brukes til filmingen, og at tavla skulle filmes. Jeg snakket om hva som kom frem i dokumentet mens jeg observerte elevene. Jeg så at elevene var godt i gang med oppgaven og alle prøvde å diskutere mens de skrev i verktøyet. Avslutningsvis, vil jeg si at oppgaven fenget og var både motiverende og engasjerte for elevene. De forsto hva som var forventet av dem, og besvarte oppgaven i fellesskap.


Av Jostein Ryan

1 kommentar:

  1. Det er flott å se at du bruker undervisningen og temaene i RLE til å skape refleksjon. Dette kommer nok elevene til å takke deg for senere. Selv om det ble litt ekstra styr med Google dokumentet, var det nok verdt det. Dette var en kjempelur måte å ta i bruk både aktuelle saker, debatt, refleksjon og IKT på. Det er lett å glemme at aktuelle nyhetssaker kan brukes i undervisningen. Et godt eksempel på god undervisning. Takk for inspirasjonen!

    SvarSlett