tirsdag 25. februar 2014

Bruk av film som verktøy til å utvikle undervisningen. Erfaringer fra Basisgruppe 5.

 
Når vi filmet oss selv i en undervisningssituasjon fikk vi alle en liten aha-opplevelse. Vi valgte å vurdere filmene etter disse kriteriene:
Kroppsspråk, stemmebruk, blikk og mimikk.
Det å være konsekvent
Sjekke om alle elevene er med når du underviser/gir beskjeder.
Når det gjelder kroppsspråk, stemmebruk, blikk og mimikk er dette noe vi ser synes godt foran en gruppe elever. Det er vanskelig å skjule hvis man blir oppgitt over noe foran elevgruppen. Det er positivt å kunne se seg selv på film og hvordan man opptrer i slike situasjoner. Man blir mer bevisst på sine uttrykk, stemmebruk osv.
Noe vi la godt merke til på noen av filmene var at man i noen situasjoner var ukonsekvente på regler man har i klasserommet. F.eks: regelen om å rekke opp hånda blir til tider glemt av elevene. Noen ganger svarte lærereren eleven selv om eleven ikke fulgte regelen. Etterpå kom læreren med en kommentar: «husk å rekk opp hånda». Dette gir feil inntrykk til eleven og eleven fortsetter slik. Dette var veldig lett å se med hjelp av filming av undervisningen.
Når man skal gi en beskjed under en arbeidsøkt er det viktig at alle følger med. På en av filmene så vi at flere elever fortsatte med arbeidet selv om læreren hadde bedt om full oppmerksomhet til tavla. Læreren ga beskjed uvitende om at det var noen som ikke fikk med seg beskjeden.
Bruken av film som verktøy til å forbedre undervisningen er en god måte å se seg selv som lærer i et klasserom. Man blir bevisst på både gode og mindre gode egenskaper man selv har. Det er lettere å se hva man kan forbedre i sin undervisning og hva som allerede er bra og man kan ta med seg videre. Det er vanskelig å filme seg selv ofte, men det er kanskje fornuftig å gjøre dette en gang i mellom for å se hva man kan forbedre eller har forbedret fra sist man filmet seg selv.

Skrevet av Gruppe 5

12 kommentarer:

  1. Dette er en øvelse jeg ser noe frem til å gjøre. Blir spennende å se hvordan jeg er som lærer. Fint at dere fikk sett noe som hjelper dere videre!

    SvarSlett
  2. Helt sikker veldig nyttig å se seg selv på film i undervisningssituasjoner. Man blir nok mer bevisst på seg selv i ettertid. Skal sies at jeg etter mange år i yrket har tenkt ...et par ganger...: Godt ingen har dette på film....men det er vel en form for bevisstgjøring det også..:)

    SvarSlett
  3. Det høres ut som dere sitter igjen med mye nyttige erfaringer etter denne oppgaven. Det er nok lærerikt å se seg selv på film i undervisningssituasjoner for å se nærmere på hvordan undervisningssituasjonen faktisk foregår, og hva man glemmer å se når man faktisk står der og underviser selv. Man får dermed sett hva man får til og hva man kan bli enda bedre på :)

    SvarSlett
  4. Jeg tror det er flere som vil få en aha-opplevelse, og jeg ser frem til å gjøre denne øvelsen.

    SvarSlett
  5. Jeg tror å se seg selv på film gjør oss mer bevisst på hvordan vi opptrer i en undervisningssituasjon. Det er nok mye mer effektivt enn mane gode råd fra kolleger.

    SvarSlett
  6. Denne øvelsen gleder jeg meg til å gjøre. Skal bli interessant å se hvordan jeg er som lærer. Tror og håper på at jeg kommer til å sitte igjen med en nyttig erfaring etter denne øvelsen.

    SvarSlett
  7. Denne øvelsen ser jeg frem til selv. Blir spennende å se hvordan man fremstår som foreleser/formidler.

    SvarSlett
  8. Å filme seg selv regner jeg med vil bevisstgjøre en på vaner og ikke minst uvaner. Man vil nok få noen aha- opplevelser. Blir spennende å prøve ut det selv i praksis.

    SvarSlett
  9. Dette er nok en fin øvelse, man får se seg selv "utenfor" seg selv. Dette tror jeg man kan lære mye av og gjøre forbedringer i egen undervisning.

    SvarSlett
  10. Så artig! Blir spennende å se seg selv som foreleser/lærer og hvordan man håndterer og oppfører seg i ulike situasjoner. En vil nok lære en del av det, ser frem til å prøve ut det selv nå!

    SvarSlett
  11. Å se seg selv på film opplevde jeg som utrolig lærerikt, rett og slett en fin øvelse, men som kanskje ikke enda er så utbredt. Dette er noe jeg definitivt kommer til å anbefale andre til å gjøre også.

    SvarSlett
  12. Det er interessant å lese om andres erfaringer med å se seg selv på film. Føltes litt ekkelt å se seg selv i etterkant, men utrolig lærerikt. Kroppsspråk og stemmebruk er så utrolig viktig!

    SvarSlett