tirsdag 25. februar 2014

Hvorfor lykkes vi ikke med IKT i skolen?

 

Slik lyder overskriften til artikkelen skrevet av Roger Stjernberg, tidligere lærer, journalist, og forretningsutvikler i It's learning. Denne artikkelen tar opp problematiken rundt bruk av IKT i skolen. Er bruken av PC i grunnskolen, videregående og til og med høgskolen skolerelatert, eller bare tidsfordriv?

Det er da slik at digitalt verktøy er definert som ett av de fem grunnleggende ferdigheter i skolen. Mange mener at bruk at digitale verktøy som et læringsmiddel i skolen er effektivt, mens andre mener at det distraherer elevene, og at elevene bruker det til eget favør. I følge Roger, skaper moderne former skaper moderne former for spill, filmer, musikk og sosiale medier uro og problemer, og en svakere norsk skole. Stemmer dette?
I følge Hedvig Heyerdahl (19) og Mathilde Tybring-Gjedde (21), som er aktiv medlemmer av Ung Høyre, mener sterkt at PC er den største læringstrusselen i skolen. Jentene mener at digitale verktøy skal være et supplement til læreren, ikke en erstatning. De påpeker at norske elever skårer lavt i PISA- undersøkelsen, og at dette har mest sannsynlig en sammenheng med bruk av digital verktøy som læringsmiddel i skolen. På en annen side belyser Roger Stjernberg at internasjonale læringsplattformene som for eksempel ”Fronter”, blir brukt for samarbeid og læring på internett. Her blir viktig informasjon gitt ut av lærere og elever.

Det påpekes også at IKT i skolen, må brukes slik at læringskvaliteten løftes, skaper effektivitet i læringsmetodene og utvikler en god skole.
 

12 kommentarer:

  1. Jeg tror at om man klarer å bruke IKT på en "riktig" måte, så vil det fungere helt topp!

    SvarSlett
  2. Som dere har nevnt blir fronter og andre nettsider brukt til å gi viktige beskjeder, samarbeid og læring. Jeg mener at IKT er viktig for skoler. IKT kan føre til engasjement og motivasjon for læring.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Man kommer ikke unna den teknologiske utvikling, derfor mener jeg at IKT i skolen er en selvfølge for at elevene skal kunne henge med i samfunnet! Å bruke det på riktig måte kan være en utfordring, men bør legges vekt på:)

    SvarSlett
  5. Tror nok ikke at vi helt ukritisk kan dra teknologien inn i klasserommet. Det kan heller ikke unngås at utviklingen skjer - regler må derfor formes deretter slik at det blir brukt på riktig måte.

    SvarSlett
  6. Det er viktig at ikke pc'n blir sett på som noe som "krydrer" skolehverdagen, men at det er et verktøy elevene er kjent med og får bruke med jevne mellomrom. Får elevene oppgaver de ikke kan løse uten bruk av digitale midler, vil ikke verktøyet virke like distraherende.

    SvarSlett
  7. IKT i skolen ser ikke ut til å ha økt kunnskapsnivået i skolen. Det kan være en pekepinn på at det ikke har blitt brukt på riktig måte. Med tanke på at IKT har kommet for å bli, hvert fall for en god stund framover, tror jeg at kunnskapsnivået på hvordan man kan bruke IKT riktig blant lærere må økes. Dette vil kunne bidra til at elever får et bedre læringsutbytte ved hjelp av IKT verktøy.

    SvarSlett
  8. Jeg har selv brukt mye IKT i matematikkfaget i praksis. Her har jeg bla laget oppgaver på Smart Notebook, som elevene kunne komme opp og løse selv. Dette ble veldig godt tatt imot, ved at elevene viste stor engasjement på det som skjedde foran i klasserommet. IKT i skolen har sine fordeler, dersom man tar det riktig i bruk. Hvordan IKT gir en positiv læringseffekt, vil man vel lære med tiden.. Man må bare prøve ut og finne ut hva som passer til dine elever! :)

    SvarSlett
  9. Når IKT defineres som en av de fem grunnleggende ferdighetene i skolen må det foretas et økonomisk løft slik at skolene får det utstyret som faktisk kreves for å drive en fornuftig opplæring/bruk i emnet. Slik det er nå blir det ofte det "krydderet" noen tidligere har nevnt, fordi vi ikke har tilgang til pc kanskje mer enn en time i uka.

    SvarSlett
  10. IKT er absolutt ikke bare de ordinære programmene som Word, Power Point og Excel. Jeg selv bruker mye Smartboard og nettstedene til de ulike lærebøkene, Dette skaper engasjement og elevene blir mer aktive. Dette ser man ved at elevene er mer aktive med å rekke opp hånda og delta i undervisningen. Flott å kunne variere.

    SvarSlett
  11. Når IKT skal benyttes i skolen, ligger ansvaret på læreren. Det er læreren som skal flette bruken av IKT inn i skolehverdagen, og det er viktig at dette blir gjort på en gjennomtenkt og god måte. Det er viktig at skolene og undervisningen henger med i den teknologiske utviklingen.

    SvarSlett
  12. Ikt har nok kommet for å bli, så det er vi som lærere som må få tid og kunnskap nok til å bruke det på en best mulig måte. Ja, også må vi ha adekvate maskiner og nett som er oppe og går...

    SvarSlett