mandag 11. mai 2009

WIKI-BOOKS

Under arbeidet med Wikibooks merker man at grenser har blitt flyttet og man har gått et nytt steg for å oppfylle visjonen om deling. Jeg ser at man kan dra stort utbytte av å ha et felles ”møtested” hvor man utfyller hverandres ideèr og et sted hvor man kan samle opp ressurser. Det at man har dette digitalt og gratis gjør at man har så godt som ingen begrensninger for hvem som kan være med å bidra, og heller ikke for hvem som kan dra nytte av det. Jeg regner med at jeg ikke er den eneste læreren som har drevet med forberedelser til undervisning og tenkt hvor nyttig det hadde vært om jeg hadde hatt et nettsted å gå til hvor jeg kunne finne støtte og tips til undervisningen. Dette uten å måtte bruke lang tid på å søke meg frem, og kildesikre det man finner. Vår wikibok inneholder artikler som vedrører IKT og skole. Et eksempel på en annen wiki kunne vært relatert til f.eks norskfaget. Her kunne man finne tips til undervisningen og samtidig lese artikler relatert til lesevansker og lignende. Det at flere kan være med å bidra gjør naturlig nok at man kan falle i ”jo flere kokker mer søl – fella”, men man har jo også konseptet at flere hoder tenker mer enn ett. For å kunne stole på en wikibok krever det nok at man har et bevisst forhold til kildehenvisning, og at man har en administrator som kan holde et øye med redigeringene.

Alt i alt synes jeg arbeidet med Wikibooks var spennende og jeg er videre spent på hvordan dette ser ut om noen år. Jeg tviler på at man har fått med alle landets lærere på wikitanken innen da, men kanskje man har fått flyttet en del gode undervisningsopplegg og ressurser ut fra lukkede læringsplattformer og ut til allmennheten, slik at våre barn kan få en så god undervisning som mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar