mandag 11. mai 2009

LIKT – IKTUNDERVISNING PÅ BARNESKOLEN

Gjennom praksis og jobb som vikar har jeg flere ganger hatt undervisning i IKT for elever på mellomtrinnet. I Halden jobbes det, etter det jeg har forstått, i hovedsak etter LIKT-konseptet. Dette er et modulbasert undervisningsopplegg, som kan sammenlignes med det klassiske DATA-kortet. Opplegget omfatter bl.a tekstbehandling, bildebehandling, presentasjonsverktøy, filbehandling, regneark m.m

Gjennom dette opplegget løser elevene oppgaver, steg for steg, der de bruker de ulike verktøyene. Hensikten er naturlig nok at elevene skal tilegne seg tilstrekkelig generell datakunnskap til å kunne bruke disse når det er hensiktsmessig, både i skolesituasjon og under fritidssysler

Det jeg oppfatter som en svakhet med dette undervisningsopplegget er at for de fleste elevene blir slike oppgaver oppfattet som kunstig, og at de ikke ser sammenhengen med oppgavene og hvordan de skal dra nytte av det i andre sammenhenger.

En videre utfordring for lærerne som jobber ut fra dette undervisningsopplegget, mener jeg derfor vil være å videreutvikle det og ta det med inn i en tverrfaglig sammenheng som knytter IKT-undervisningen i større grad til de øvrige kompetansemålene i læreplanen. Jeg er klar over det også slik som det fremstår i dag berører flere andre fag, men IKT er som kjent stadig i utvikling hvilket også krever at man tenker i forkant av utiklingen og i et bredere perspektiv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar