mandag 11. mai 2009

IKT-LØFTET VED HØGSKOLEN I ØSTFOLD

Ved Høgskolen i Østfold er et av prestisjeområdene på Allmennlærerutdanningen IKT og bruk av Studentpc. For hvert nytt kull er det forhandlet frem en fordelaktig avtale på bærbar pc som alle studentene kan kjøpe. Det forventes at alle studentene medbringer pc til forelesningene og det tilrettelegges for aktivt bruk av denne. Dette skal være med å løfte IKT kompetansen til lærerstudentene og forberede dem til den norske grunnskolens ”IKT-hverdag”. De to første årene på allmennlærerutdanningen er derfor preget av digitale mapper, pedagogisk programvare, diskusjonsforum og videre opplæring i bruk av IKT i undervisning.

Etter de to første årene er imidlertid en gjengs oppfatning at bruk av IKT kommer et godt stykke ned på prioriteringslisten. Flere av mine medstudenter forteller om forelesere som konsekvent avstår fra å bruke digitale hjelpemidler i undervisningen og henstiller også studentene til å ikke bruke sine datamaskiner i forelesningssituasjon. IKT-vante studenter må derfor endre sine IKT relaterte ”studievaner” og gå til innkjøp av notatblokk, penn og ringperm. Dette gjelder naturlig nok ikke alle da det, etter hva jeg kjenner til, også er et stort antall ivrige IKT-brukere blant foreleserne. Det er allment kjent at HIOF er en samvittighetsfull rollemodell for andre utdanningsinstitusjoner når det kommer til IKT, og jeg vil absolutt ikke påstå noe annet. Men det kan kanskje være et tankekors at de arbeidsmetodene, med aktiv bruk av IKT, studentene tilegner seg de første årene gradvis avtar jo nærmere jobbsituasjon og endt utdanning man kommer.

Høgskolen i Østfold skal ha all ære for sin satsing og det de har oppnådd med å løfte IKT kompetansen blant lærerstudentene. Like fullt vil jeg påpeke viktigheten med at man trekker den røde tråden videre ut i utdanningsløpet og at kommunikasjonen og samarbeidet seksjonene imellom resulterer i en felles digital modell. Kanskje er det dette som er den siste brikken i puslespillet for at HIOF skal produsere ikke bare gode pedagoger, men pedagoger med alle basisferdighetene godt integrert?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar