torsdag 19. februar 2009

Bruk av bilder

Jeg finner det utrolig vanskelig å skille mellom hvilke bilder som har og ikke har opphavsrett. Er det noen lure triks for det? På google står det bare at "bildene kan ha opphavsrett". Dessuten er bildene veldig små, og det er ikke noe særlig å forstørre de slik at de passer skjermen... Et triks er jo seff å få barn til å tegne bilder og så skanne dem, men det passer dårlig når man skal ha bilde av forfatter o.l. Vi gikk jo gjennom "flickr" og mulighetene ved avansert søk der, men det er ikke alltid man finner ting man trenger der heller. Man ser at andre sider bruker bilder man gjerne skulle ha brukt selv, men betaler de penger for det? Er det en slags TONO-avgift på bilder også? Vi hadde tenkt å bruke musikk i vår bildefortelling, men det er bare å glemme, for etter å ha sendt en mail til TONO fant vi ut at det koster rundt 12 NOK per musikksekund...jaggu!!
Når vi endelig skal legge vår digitale bilderfortelling ut på YouTube, så er det utrolig kjedelig å bli "busta" for uoppmerksom bruk av bilder eller musikk
Tjopp tjopp

7 kommentarer:

  1. Har du sett på tipsene som jeg har lagt ut nederst på wikiboksiden: http://no.wikibooks.org/wiki/IKT_i_utdanning/Digitale_fortellinger

    SvarSlett
  2. Jeg så ikke innlegget ditt før i dag, men du kan kanskje bruke det jeg har skrevet ovenfor en annengang, eller i undervisningen senere...: )

    SvarSlett
  3. Hello!
    Jeg forstår totalt din frustrasjon. Jeg opplevde mange av de samme problemene når det galdt det å finne de "lovlige" bildene. Selv om det finnes baser og steder er det ikke alltid man finner det man trenger eller leter etter. Men jeg har merket at jeg har lært en god del i løpet av dette arbeidskravet. Selv om jeg med jevne mellomrom fremdeles blir i tvil.

    SvarSlett
  4. Nå har vi jo lært mye om bruk av bilder, men dette med musikk er jeg fortsatt usikker på..
    Trodde vi kunne bruke det vi ville jeg, men alltid skrive det i rulleteksten:p
    Når jeg leser det du skriver om TONO ble jeg veldig usikker!Hmmm...

    SvarSlett
  5. Syns nesten det er litt "dumt" at det skal være så tungvindt å bruke ting fra nettet. En tenker jo ofte at når det ligger ute på nett, kan det fritt bli brukt av alle (spesiellt med tanke på at et bilde kan kopieres så lett). Men syns det er kjempe fint at vi har lært om wiki, for det er et genialt sted å bruke.

    SvarSlett
  6. Jeg har aldri tenkt over at det skal være så tungvint å "få lov til å bruke" informasjon lovlig. Man tenker jo lett at alt på nettet er for alle.

    SvarSlett
  7. teit å tenke på at man ved tidligere anledning lett har tatt ting fra nettet uten å tenke på om det har opphavsrett... f.eks. til animasjonsfilmer, "vanlige" filmer, oppgaver osv osv.. er nok fint mye som egentlig er veldig ulovlig...:P

    SvarSlett