torsdag 26. januar 2012

Interaktiv tavle

På skolen hvor jeg jobber har vi to ulike interaktive tavler, eBeam og smartboard. Min erfaring med interaktive tavler er at elevene syns dette er et spennende verktøy. Jeg syns det blir lettere for læreren å visualisere undervisningen, og mange elever som vanligvis hadde ramlet lett ut av undervisningen følger ivrig med. Tavlene er litt for nye til at jeg kan si noe om det kommer av nyhetens interesse at de følger bedre med. Det er klart vi benytter visualisering og bildestøtte mye i vår tradisjonelle undervisning også, men jeg syns at de interaktive tavlene byr på en mer lettvint løsning enn å ta med seg diverse laminerte bilder, bildekort og plansjer. Det finnes også så mange flotte nettressurser man kan benytte seg av hvis man har tilgang til digitalt utstyr. Elevene kan også delta aktivt ved å komme opp å skrive på tavla, og med nye digitale læremidler fra forlagene blir de elektroniske tavlene et flott supplement til bøkene når eksempler fra bøkene skal gjennomgås i felles klasse. For læreren er det også et nyttig verktøy hvor undervisningsopplegg kan lages ferdig på kontoret eller hjemme, og deretter tas frem i klasserommet ved hjelp av noen enkle tastetrykk. Jeg ser fram til at flere (alle?) klasserom i fremtiden blir utstyrt med interaktive tavler, og vet at jeg kommer til å benytte meg mye av det. Jeg vet at kritikken mot interaktive tavler går ut på at det ikke er påvist noen signifikant bedring av elevenes måloppnåelse, men jeg syns i hvert fall at det hadde vært fint å slippe og bære med seg pc, projektor, skjøteledning og evt. høytalere for å få brukt mine digitale ferdigheter i undervisningen. Med en interaktiv tavle kan jeg lettere gjøre min undervisning mer variert og innholdsrik.

10 kommentarer:

  1. Dette var bra å lese om. Selv har jeg ingen erfaring i klasseromssituasjon med interaktiv tavle bruk, men skulle ønske jeg kunne bruke det i ulike situasjoner. Det er som du sier en fin måte å bruke dine digitale ferdigheter på;-)

    SvarSlett
  2. Har vært litt borte i interaktive tavler på Hafslund barneskole samt Sandesundveien barneskole. Mine erfaringer er at elevene synes at det er spennende men bruken hemmes dessverre av lærerens manglende kunnskap omkring dette aktuelle verktøyet. Noe jeg syns er synd!

    SvarSlett
  3. Jeg har såvidt prøvd ut interaktiv tavle i praksis, og min erfaring var at elevene ble mer aktive. Jeg tror disse tavlene vil hjelpe nysgjerrige lærere til å være/ bli enda mer kreative.

    SvarSlett
  4. Nå ble jeg enda mer nyskjerrig på slike interaktive tavler, noe jeg faktisk ikke har vært borte i før. På skole jeg jobber har vi kun 1 tavle, men jeg håper og tror at dette vil bli mer normalt i skolen, da jeg absolutt tror at dette er et godt redskap. Det er alt for mange lærere som lokker igjen rullgardina når det kommer til ny teknologi! Gleder meg til vi får prøvd oss på dette på IKT-kurset :)

    SvarSlett
  5. Det var et flott innlegg om interaktive tavler. Vi fikk en innføring om tavler i høst, og jeg syns jeg lærte mye. Men jeg gleder meg til å lære mer om dette nå i kurset.

    SvarSlett
  6. Jeg bruker Smartboard flere ganger i uka, og syns det er flott å ha tilgang vil nye ressurser så lett. Spesielt i naturfag på 3. trinn der jeg har brukt det aller mest. Utrolig mye mer givende å finne bilder/ videoer på nett der elevene kan se hvordan dyr lever/oppfører seg. Eks denne videoen om isbjørnen som er på jakt, meget spennende for en 3. klassing :)

    http://www.youtube.com/watch?v=B0DCOTaZgtA

    SvarSlett
  7. Jeg er fortsatt lærerstudent, men har hatt Smartboard som prosjekt i ikt. Jeg sitter med akkurat de samme erfaringene som deg. Og en av de bedre erfaringene jeg tok med meg var at elevene ikke bare var motiverte til aktivitet i timen, men de lærte veldig mye også. Og det er det som er en av vår hovedoppgaver; å sørge for at elevene lærer det de skal lære.

    SvarSlett
  8. Jeg syns Smart Board er nyttig å bruke i timene. Det er mye enklere når alt er samlet på et sted. Jeg ser at mange (eldre) lærere er redde for å bruke slike tavler. Når disse tavlene blir mer vanlig i klasserommene, så burde alle lærerne få tilbud om et kurs, så tavlene kan bli tatt fult i bruk.

    SvarSlett
  9. Jeg har ikke hatt anledning til å prøve ut smartboard i undervisningen, men erfaringene fra økta om digitale tavler samt anbefalinger her inne på bloggen gjør at jeg gleder meg! Jeg blir ferdig utdannet til sommeren, og håper jeg får jobb på en skole med slike tavler:)

    SvarSlett
  10. Er enig med deg at interaktiv tavle er mye lettere å bruke når det gjelder å vise bilder, kart og mye annet. Jeg har brukt Smartboart i praksis og synes at det er til stor hjelp til læreren og interessant for elevene.

    SvarSlett