fredag 24. april 2015

Er all bruk av ikt god bruk av ikt?

Er all bruk av ikt god bruk av ikt?

Ikt er en del av LK06 som en egen grunnleggende ferdighet. Dette betyr at det er et satsningsområde i skolen, men jeg har selv opplevd hvordan ikt blir brukt, og sett på, forskjellig ved ulike skoler.

Noen tanker jeg har gjort meg er at selv om en skole har smartboard i hvert klasserom så trenger lærerne opplæring i hvordan de skal ta i bruk disse. I praksis har jeg selv brukt både filmer, powerpoint og pedagogisk programvare som Kahoot eller matematikknettsiden multiplication.com i stasjonsundervisning. Dette er etter min mening god bruk av ikt i undervisningen da det bruker forskjellige sider innen ikt. Samtidig kan man bruke smart notebook for å lage opplegg for smartboard i så godt som alle temaer.


Det jeg derimot også har sett er at lærerne ikke vet åssen de skal bruke ressursen som for eksempel et smartboard utgjør. Noen steder har jeg opplevd at det bare blir brukt som en glorifisert og dyr tavle, eller at man bruker den mest til å se på Supernytt i matpausen. Det jeg da stiller meg selv spørsmålet om er: får lærerne god nok opplæring innenfor smartboard, og hvordan man kan bruke disse for å fremme læring? 

1 kommentar:

  1. Godt poeng Marius, mange lærere som tilhører den "eldre garden" (men ikke nødvendigvis) sliter litt med å se de mange mulighetene som kommer med f.eks et smartboard. Har selv erfart dette du nevner med youtube og supernytt i matpausa (noe som for all del er helt ok) men samtidig så virker det ofte som at kompetansen de innehar ikke strekker til når det kommer til å bruke ikt-verktøyene utover nettopp dette. Jeg tenker at spørsmålet ditt kanskje heller kunne vært "er all bruk av ikt god nok bruk av ikt?", for det er det jeg tenker er kjernen i problemet her. Fint poeng du har lagt til her i alle fall.

    SvarSlett