Her vil det bli
presentert barns bruk av internett, sosiale medier og digitale verktøy.
Medietilsynet gjorde
en undersøkelse av barns bruk av medier i 2014, og undersøkelsen viste at:
De yngste er mer
sammen med familien, og treffer venner ansikt til ansikt. Undersøkelsen viser
at flere 15- 16 åringer aldri treffer venner utenfor nettet. Jenter bruker mer tid på
å treffe venner enn det guttene gjør. Hvor mye tid barn bruker på nettet øker
med årene, og det er ingen forskjeller mellom bruken hos jenter og gutter. Mens
gutta er aktive med spill, er jentene på sosiale medier. Mer om undersøkelsen
finner du her: http://www.medietilsynet.no/documents/barn%20og%20medier-unders%C3%B8kelsene/rapport_barnogmedier_2014.pdf
Siden barn og unge
bruker mye av tiden sin på nettet er det viktig at skolen engasjerer seg i det
elevene gjør på fritiden. Elevene har med seg ulike erfaringer som de tar med
inn til skolen. Alle elever som kommer inn på skolen har en eller annen
erfaring med digitale verktøy, om det er gjennom PC, nettbrett/Ipad, mobil
eller Playstation.
På bakgrunn av dette er det viktig at læreren setter seg inn i erfaringene til elevene, og bruke disse ferdighetene og kunnskapene i skolen. Det er mange gutter som spiller minecraft. En ide kan da være at læreren lager oppgaver som passer til dette spillet. Her trenger elevene klare og tydelige rammer. Elever kan også bruke PC/Ipad/mobil i undervisning der det f. eks blir knyttet til kahoot.
Det er like viktig at foreldre også engasjerer seg i barnas digitale hverdag. Foreldre bør snakke åpent om sosiale medier, og kanskje kontrollere barnas nettaktivitet.
På bakgrunn av dette er det viktig at læreren setter seg inn i erfaringene til elevene, og bruke disse ferdighetene og kunnskapene i skolen. Det er mange gutter som spiller minecraft. En ide kan da være at læreren lager oppgaver som passer til dette spillet. Her trenger elevene klare og tydelige rammer. Elever kan også bruke PC/Ipad/mobil i undervisning der det f. eks blir knyttet til kahoot.
Det er like viktig at foreldre også engasjerer seg i barnas digitale hverdag. Foreldre bør snakke åpent om sosiale medier, og kanskje kontrollere barnas nettaktivitet.
Dette var et relevant tema å ta opp. Det er viktig for både lærere og foresatte å ha en ide om barns forhold og bruk av IT-verktøy, både i forhold til alder og kjønn. Det er oppriktigtalt trist at ansikt-til-ansikt sosialisering minskes med alderen, og dette er kanskje noe foresatte og lærere burde prøve å forebygge - men som kan også brukes i undervisningen. Spennende at det ble inkludert link til undersøkelsesrapporten.
SvarSlettDet er dessverre sånn at skolen ofte fremstår som en konservativ arena. Og det kan jo være paradoksalt at lærerne som skal lære elevene digital kompetanse ikke nødvendigvis har så stor digital kompetanse selv. Jeg er helt enig i det du skriver, og særlig når du drar fram Minecraft. Minecraft er ett av mange spill som har lansert en egen "educational"-versjon av spillet, som er myntet på å bruke i undervisningen. Istedenfor å sitte med fysiske klosser i matematikken, kan man for eksempel bruke Minecraft. Det er jo som å sitte med evig antall legoklosser man kan gjøre hva man vil med. Men dessverre er det sånn at det alltid vil være lettere å støtte seg til læreboka, og et opplegg som noen andre har laget.
SvarSlettFint at du tar opp og legger frem muligheter for å integrere barns interesseområder i undervisningen. Samfunnet er, som du dokumenterer, i stadig utvikling. Det er derfor interessant at du kommer med konkrete forslag til hvordan skolen kan ta etter denne utviklingen. Det vil uansett være en stor fordel å knytte undervisningsopplegget opp mot elevens interesser. Dette vil skape engasjerte elever!!
SvarSlettDette er spennende lesestoff. Har sett flere tilsvarende undersøkelser, og det fremstår som tydelig at de digitale vaner og trender vi ser nå definerer tiden som kommer. Digitale enheter i ulike størrelser og fasonger, med ulike funksjoner, har kommet for å bli. Det er viktig at voksne tar ansvar for å sette seg inn i disse tingene slik at vi kan veilede de unge i bruken av de.
SvarSlettLiker veldig godt at du trekker fram barnas interesseområder og kommer med forslag til hvordan skolen kan utnytte dette i undervisning. Det er jo en grunn til at spill fenger barna og de kan lære masse fra spill som Minecraft. Jeg har selv erfart at lærerne ikke er oppdatert nok på hva barn gjør på fritiden, eller ikke har nok kunnskap om de positive sidene ved dataspill. Det er viktig at lærerne er klar over disse tingene slik at de kan hjelpe barna med å ta de i bruk.
SvarSlett