I praksis dette semeresteret valgte jeg å filme en 5 minutters-sekvens av en undervisning jeg gir. Jeg underviste i matematikk i tema vekt og måling på 4. trinn. Min medstudent tok på seg oppdraget om å filme meg med mobil. Elevene fikk tydelig beskjed om at det var jeg som skulle bli filmen og ikke de. Slik at det var de inneforstått med.
Etter endt praksisperiode satte basisgruppa seg ned for å
evaluere og reflektere rundt alle de i gruppa sine prestasjoner på film. Vi
reflekterte også over bruken av denne metoden for å evaluere seg selv. Vi
startet med å se på en og en film og gi tilbakemeldinger til hver enkelt. Vi
tenkte det var den beste løsningen slik
at vi ikke skulle blande sammen filmsekvensene
og dermed kunne vi gi bedre tilbakemeldinger. Etter vi hadde sett en
film, fikk den som hadde blitt filmen fortelle selv hvordan de opplevde å bli
filmet, samt hvordan de selv syns at undervisningen så ut på film. Deretter
åpnet vi opp for at vi andre kunne komme med tilbakemeldinger angående undervisningen
som ble vist i løpet av de korte 5 minuttene.
Etter vi hadde sett alle filmsekvensene og gitt
tilbakemelding til hver enkelt i gruppa, snakket vi litt rundt hvordan det var
å se seg selv på film. Slik det så ut på filmen, var det slik vi som underviste
også følte det i selve undervisningen – eller så det annerledes ut på film? Vi
fikk på denne måten se oss selv undervise. Det kan være positivt for å kunne
oppfatte hvordan man er som lærer og kanskje gi
oss tips på hvordan vi kan justere oss – dersom det kommer frem at det trengs. Vi snakket også om selve
undervisningsopplegget – synes vi det fungerte eller burde det vært gjort annerledes?
Helt til slutt snakket vi om måten vi har relasjoner til
barna. Dette kan komme tydelig frem på film - slik at det er noe man tenker over.
Når det gjelder film som metode
synes vi dette var en smart løsning på å
faktisk kunne se seg selv og justere seg
etter behov.
Det er ser ut som dere har gjort gode refleksjoner i gruppa. På slutten nevner du relasjoner til elevene; det er også viktig å se seg selv på film om hvilke relasjoner man har til elevene, slik at man kan justere/forbedre, slik som man også gjør med undervisningen sin når man ser film av seg selv.
SvarSlettEt flott eksempel på at video kan brukes fornuftig til veiledning og refleksjon. Det er nok en terskel å komme over i starten for mange, men med klokskap og "trå varsomt" i tankene gir det et godt bilde av undervisningssituasjonen.
SvarSlett